søndag 4. april 2010

After Ski, Ut på tur - aldri sur!

Hei igjen alle sammen! 1. påskedag og After Ski’n går så det suser! Det er kjempekoselig å besøke dere på bloggene deres her jeg sitter i sofaen og stapper i meg påskesjokolade. Får dere anledning til å gjøre noe annet enn å blogge denne påsken? Finner dere tid til å komme dere litt ut på tur også? Når man putter i seg så mye søtsaker som i påsken, så er det ekstra viktig å komme seg ut å bevege seg litt også. Derfor er dagens tema; Ut på tur – aldri sur!

For mange betyr påsken turer i skog og mark. En del reiser til fjells for å få med seg siste rest av vinter, mens andre velger å vandre i lavlandet og møte våren som gjerne ankommer landet på denne tiden. Uansett så gir påsken oss noen dager hvor man kan nyte lengre og litt lysere dager og er man heldig, kan man kjenne at solen begynner å varme litt også.

For dem som er vant til å ferdes i fjellet, kjenner nok godt til fjellvettsreglene. Dette er noen enkle, men veldig viktige retningslinjer på hvordan man bør oppføre seg når man skal ut på tur.. Og egentlig kan man si at man bør ha dem i bakhodet uansett hvor man ferdes. Man kan unngå å sette sine egne og andres liv i fare ved å ta til seg de gode rådene som fjellvettsreglene egentlig er. Men det dermed ikke sagt at man ikke kan se litt humoristisk på dem også. Til påsken i fjor tok jeg for meg fjellvettsreglene og prøvde å illustrere noen av dem! På bildene møter dere herr Appelsin og herr Kvikklunsj som er to meget fjellvante karer som har vært ute en vinternatt før. Deres rake motsetning er lille Urban Løk som bokstavelig talt er, ja akkurat en løk!

UT PÅ TUR – ALDRI SUR med herr Appelsin og herr Kvikklunsj!

Herr appelsin og herr Kvikklunsj Urban Løk

Her ser dere herr Appelsin og herr Kvikklunsj godt utrustet for en tur i fjellet. Urban Løk derimot, stiller tynnkledd i småsko, bakfrem caps, høretelefoner og kule solbriller…

Lytt til værmeldingen Før man drar ut på tur er det viktig å planlegge turen og holde seg oppdatert på hvilket vær som er meldt. Det er ikke kjekt å plutselig bli overrasket av dårlig vær.

Fjellvettsregel nummer 3: Vis respekt for været og værmeldingen!

Lytt til erfarne fjellfolk 2 Det er også veldig viktig å snakke med folk som er kjent i det området man skal gå tur i. Om man ikke kjenner noen som ferdes mye der, er det i dag tusenvis av nettsiden man kan søke på og lese på internett. Her er det garantert mange flotte tips å finne.

Fjellvettsregel nummer 5: Lytt til erfarne fjellfolk!

Ingen skam  å snu

Og om man ikke skulle være godt kledd, ha med nok mat og drikke eller være i så god form som man trodde, så er det lov å vende nesen hjem igjen.

Fjellvettsregel nummer 8: Vend i tide! Det er ingen skam å snu!

Grav deg ned i tide Om ulykken først skulle være ute, så er det best å være inne, derfor er det viktig å lytte til:

Fjellvettsregel nummer 9: Spar på kreftene og grav deg inn i snøen om nødvendig!

Jeg tror at mange ulykker og slikt kunne vært unngått om vi alle tok litt mer hensyn til disse reglene og selv om man gjerne forbinder fjellvett med snø og vinter, så er det like viktig å huske på dem i sommerhalvåret også..

Har du et innlegg på temaet “ Ut på tur – aldri sur” kan du sette det på listen under her: Jeg sette stor pris på direkte linker til de forskjellige temainnleggene. Hjelp til å lære det, finner du HER.


Ut på tur - aldri sur med:
1. mereteveian
2. Sølvi
3. Mitt lille rosa syrom
4. Mia Folkmann
5. Elisabeth Augusta
6. Fruen
7. Marita
8. Randi-Trondheim
9. Nattfiol
10. Rimkogeren - DK
11. Malys Krok
12. ussamor
13. Anne
14. ArneA
15. strikkinnom
16. drengen
17. ASSA
18. Gunsside
19. Irene (Jutulheimen)
20. AnneH
21. Trollmor
22. Melusine
23. EVA
24. Renate
25. Ditte
26. sologbolig
27. karna
28. Sissels
29. monika
30. 9na
31. Qehenne
32. Kari Aspenes
33. Liven

Powered by... Mister Linky's Magical Widgets.



Her er en oversikt over hva vi har gjort de andre dagene i påsken:

Dag 1: "Julen varer helt til påske!"
Dag 2: " Gult er kult!"
Dag 3: "Kriminelt god(t)!"


I morgen er det siste dagen og temaet er: "Nu livnar det i lunnar/ vårtegn"



33 kommentarer:

Petunia sa...

Jeg har litt problemer med PC'n (tror jeg) og velger å poste nå. Vet ikke om jeg får sove hvis jeg venter til i morgen.Hihi! Har holdt på å styre i hele kveld med å få laget dette innlegget og jeg vet ikke om feilen ligger hos meg eller blogspot... Har du innlegg på "Kriminelt god(t), så sett det på posten under her.

ASSA sa...

Der er gjengen på tur igjen ja! ;)
Morsomt gjensyn :D

Jeg har også hatt noen problemer med bloggspot i de par siste dagene :(
Håper det ikke blir verre :)

Jeg satser på at morgendagen blir grei jeg da :D

Natti, netti!

Marit sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
sologbolig sa...

Hei !! Dette var virkelig bra! Stilig og så mye arbeid da ....men du har nok hatt det gøy !!? Eg har ikkje laga noe innlegg enda for nå skal eg ut på tur, det vil si eg skal i barnedåp ......lager innlegg i kveld. Ha ein fin dag.

Mitt lille rosa syrom sa...

Hei! Jeg har innlegg på Kriminelt god(t) og på Ut på tur aldri sur. Jeg skriver innleggene i LiveWriter, det har fungert bra for meg.

mreteveian sa...

Bloggspot er snill med meg (og live-writer) og det kan jeg jo være glad for. Fikk til og med oppdatert bloggermalen etter at minsten la seg sammen med herren i huset. Ingen turbilder av rette sorten herfra, for jeg tar det nå da jeg ikke vet hvordan kvelden vil bli ;-)

regnbuesting sa...

I dag beviser jeg at jeg er i slekt med Urban Løk. Vi slapp heldigvis å grave oss ned, for vi snudde i tide.

Håper blogspot ikke begynner å surre for fælt. Men det er vel ikke uvanlig at diverse høytider brukes til vedlikehold og oppdateringer der.

Sølvi's blog sa...

Utrolig morsomt innlegg du har laget her. Mitt ble nok ikek fullt så morsomt nei - men koselig det hadde vi det.

mreteveian sa...

ps. glemte jo å si at jeg imponeres over foto-kreativiteten din!!!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette trekløveret er en herlig gjeng! Du er så kreativ, og det er jo moro for oss i bloggeland! Fin dag til deg!

Marita sa...

Jeg ler av foto-ablegøyene dine, Petunia - HERLIG!

Anne sa...

Skal si du er kreativ kjære venn :-) det finnes bare en Petunia, men og gud bedre jeg er glad jeg kjenner henne :-)

Nuss & klem

ussamor sa...

ha ha dei var kjempesøte, så kreativ du er:)

Irene sa...

Utrolig festlig innlegg Petunia! Tror det skal bli vanskelig å slå kreativiteten din denne gangen!
Ha en flott påskedag!

Rimkogeren sa...

Tre venner i sneen på tur - Dejlig motion for smilebåndet - God påske :-)

xxxl sa...

Hei :) for et herlig innlegg og så morsomt med disse figurene dine. kjempe bra..

E ikke med på dette som du har satt igang nå i påska jeg.. men har lagt merke til at du er veldig flink til å sette i gang andre ting her inne på blogglandia.. kansje henger jeg meg på med andre ting.. vi får se..

Ha en fin 1 påskedag:)

Strikk innom sa...

Morsomt innlegg fra deg i dag:)
Ønsker deg en fin dag.

drengen sa...

Herlig innlegg!! Fjellvett reglene er viktige å huske på. Jeg må også innrømme at jeg har benyttet meg mang en gang av nr 8...
Kvikk lunsjen og appelsinen er som oftets spist opp før jeg kommer på å ta bilde av dem.

ASSA sa...

Der var innlegget mitt på plass:D
Turen har foreløpig vært ut i hagen på solplassenog tatt formiddagskaffen, hilste på blie naboer ;)
Det går fortsatt litt tid til haging så jeg hilser innom andre i kveld!

Gunsside sa...

Oj morsomt, kreativt !!
- og her er vi fortsatt på tur i sverige i strålende sol
God AfterSki

(yes -her er det også har problemer med blogspot :(((

AnneH sa...

For noen herlige figurer du har. Må ha vært gøy å lage disse. Jeg henger fortsatt med på påskebloggingen din. Alt annet får bare vente....

Trollmor sa...

Herlige fyrer:) For en kreativitet! Kommer heretter til å forbinde fjellvettreglene med disse her:)
Nå har jeg oppdatert bloggen min med dagens tema, ikke så kreativt som ditt, men vi har hatt noen slike turer i go'været i påska som jeg har blogget om.
Ha en fortsatt vakker dag:)

Eva sa...

Hej Petunia
Jeg havde lidt pc problemer men har prøvet at lægge tre temaer sammen i 2 indlæg på min blog.
Er nu i tvivl har jeg gjort det rigtigt eller skulle de havde været sendt til dig.?
skønne billeder du har taget.
knus Eva

Mia Folkmann sa...

Et mægtig godt indlæg - og samtidig et indlæg man kan blive klog af. Hvis man hører efter altså... :-)

sologbolig sa...

Nå har eg vert på tur, iallfall støvlane mine !

9na sa...

Kjempefint Petunia, og takk for at du linket meg til Mr Linky, jeg har vært bortreist nemlig, uten nettforbindelse og innlegget i går gikk ut automatisk. :)
Forresten, tusen takk for morsomt tiltak!

The single girl! sa...

Hei på deg!
Så kjekt å høre at jeg har vært savnet! :) Ja, har bare vært sporadisk blogging på meg i lange tider nå. Det startet vel litt med at jeg gikk litt lei, og så fant nettet mitt eller dataen min ut at blogging ikke var kjekt, så da ble det enda mindre blogging selv om jeg egentlig ville... Nå venter jeg bare på å få installert altibox så jeg kan finne ut om det er dataen eller nettet som egentlig er problemet så jeg kan begynne å gjøre det jeg vil på nettet uten å måtte bruke timevis på det samtidig! :) Håper du har en strålende slutt på påsken så håper jeg vi snart ser mer til hverandre her i bloggverden!! :)

Mamma4 sa...

Så utrolig kreativt og bra laget:)
legger inn en link til dette på facebooksiden for Hamar Røde Kors Hjelpekorps:)er korpsleder der.

Monika sa...

Kor herlige bilder ;)

Smil fra monika
ps... trur ikkje det blir så mange påske egg til neste år her heller - da noen ikkje var fornøyd med smågodt et som var inni
Jaja - eg vil no gjerne ha
Smil fra monika

sissels sa...

Knallbra innlegg. Frøkena her på 8 har sittet og storkosa seg. Driver og venter på at bildene skal bli lastet opp til blogspot jeg nå slik at jeg får gjort ferdig innlegget mitt.

regnbuesting sa...

*knis* Jeg må flire av kommentaren din hos meg. Dørstokkmila er tung å gå den, men når den først er forsert så er det så deilig.

Malys krok sa...

Artig å se igjen de turfolkene dine!
Veldig bra innlegg, må nok en liten kunstner til for å lage til dette! og du tar også med de viktige fjellvettsreglene. De burde alle lære seg, og ikke utsette seg for unødvendig fare! Det kan gå riktig ille!
Tusen takk for trivelig hilsen hos meg! Og takk for at du ryddet opp etter meg! Hadde et så travelt da jeg skulle gjøre det. Eneste unnskyldning!-Margit-

Liven sa...

heisann har fulgt dere litt utenfra - men må fortelle om min tur "i går" blir det vel - årets første sykkeltur. I motvind og sol på tørr asfalt og humpete grusvei - deilig å få sykkelfølelsen i rumpa - derfor ble turen ikke lengre - men mange turer venter - ha en fin avslutning på helga - wish you "good easter and a happy new spring" - som det sto i en sms:-)