tirsdag 20. april 2010

Enkel likning eller likning med flere ukjente??

Jeg må si at jeg er rimelig skamfull for tiden. Jeg blir flau når jeg er ute på tur og ser på alle etterlatenskaper hundeiere går fra mens de er ute og lufter sine firbente venner. Da snøen forsvant for litt siden, fikk mange seg en big surprise da de så hva snøen avdekket. Trodde man at snøen var et magisk pulver som bare gjorde at all avføringen ble borte sånn helt av seg selv? I nærheten av her jeg bor, går det en liten turvei som er veldig populær av folk med og uten hund. Og da jeg forleden dag hadde tenkt meg på en liten joggetur innover der, kom jeg ikke mange meterne før jeg snudde. Jeg giddet rett og slett ikke. På det lille stykke Jølle og jeg hadde løpt, var det klatt på klatt med hundemøkk og jeg hadde allerede tråkket på en. Jeg ble så forbannet!! Dette sier jeg som har hund selv.. Må tro hva de som ikke har hund mener??Møkk 5 Det burde være en enkel likning… Har du hund så plukker du opp etter den. Men for mange hundeeiere virker det som dette er en likning med flere ukjente… Møkk??? Pose???

Jeg plukker nesten alltid opp. Jeg skriver nesten fordi det har hendt jeg har vært på tur med Jølle og han har måtte gjøre fra seg en tredje gang og jeg har bare hatt to poser i lommen. I slike tilfeller forsøker jeg så godt jeg kan å dekke det unevnelige til eller dytte det ut og lengre ned i grøften. Det har også hendt at han er dårlig i magen og jeg ikke har klart å få det opp.. Møkkeposen tar jeg med meg hjem eller putter i nærmeste bosspann. Her i Bergen er ikke kommunen flink til å setter ut søppelkasser ved turveier og slikt, så da hender det jeg ”låner” en nabo sitt søppelspann. Jeg tror de heller vil ha en bæsjepose i søppelspannet enn hele turveien full av møkk.

Det man som hundeier bør være klar over er at vi har et stort ansvar også. Hva om dette problemet blir så stort at det å ha hund kan bli en umulighet? Dessuten skal du som hundeeier vite at om du har gitt hunden din for eksempel ormekur  eller antibiotika, så er det ekstra viktig å plukke opp. Dette er for at disse medisinene ikke skal forsvinne ut i miljøet og forårsake bakterier/parasitter som er resistente (resistent utvikling).

Og synes du det er pyton å måtte bære med deg en møkkapose eller to på tur, så finnes det løsning på det også nemlig; Biobag!! Dette er en bæsjepose laget av biologisk nedbrytbart materiale og da kan du gjemme posen under en stein eller hive den litt lengre inn i skogen, vekk fra turveier og stier… Der vil naturen gå sin gang!!

Vi vil vel ikke være hundeeiere som driter i alt, vil vi vel???Æsj

18 kommentarer:

organic-lizzi sa...

Usj da!! Det var ikke bra...
Tar vel ikke alltid opp,men de løper innenfor synsfeltet i et kratt... Gjør aldri fra seg på stien for å si det sånn.. Skulle det være langs veien sparker jeg det unna... Biobag er bra,men er nok litt skeptisk til de sorte som tar flere hundre år for å nedbrytes...
Værste synes jeg er når folk plukker opp og legger posen i veien..Hva er det for noe da!!
Håper du får en renere sti så du kan kose deg på løpetur:-)
Herlig kveld & Stooor klem Randi

Gry sa...

Kanskje et bergensk (og omegn...) fenomen? Vi er jo ikke så vant til å snø så lenge så ja, en god del har nok tenkt at de kunne begrave syndene sine.

Det er akkurat det samme her ute på øyen. For ikke å snakke om all dritten nabokattene har lagt fra seg. Det de normalt legger i blomsterbedene, har de i snøværet gjødslet HELE hagen inkl terrassen....

MajorogMeg sa...

ER så hjertens enig med deg!!!!! Hva tror enkelte hundeeiere? De værste er de som plukker opp og slenger plastposen fra seg. Heldigvis er det ikke så ille her i bygda men jeg husker godt i fra Trondheim, der var det så ille at jeg hadde problemer med å la Major snuse enkelte plasser!
Har hatt et par slike uhell som du beskriver med dårlig mage og det slettes ikke lar seg plukke opp, det tar en regnbyge...og de har vi jo nok av:)
Her finnes ikke en søppelkasse for "hoinnskjit" så vi bærer den med hjem. Men ser noen lar det ligge her å ja...
Ha en flotters kveld, klem fra meg...og Major`n

Fruen sa...

Er da utrolig enig med deg :) Jeg synes det er kjempe flaut og lufte mine tre firbeinte nå om dagen, etter at snøen har forlatt oss... Nesten så jeg føler at naboen tenker at det er meg som griser til alle stier og gater rundt oss.. Ja jeg legger noen ganger sorte poser ved søppelbøtta noen timer før de går oppi,som et bevis he he he på at jeg tar annsvar :) Min ene nabo er i tillegg,dyre hater.. og synes han lukter kattepiss overalt :( Jeg har da to katter også,som ofte får skylden i lukten på hans eiendom.Selv om det kryr av katter i dtte tett bebygget stedet. Ja nei jeg får masse pepper,og ofte uten grunn. Har jo ikke helt kontroll på kattene men den ene katten her er ikke ute. Hun er så redd,snur nesten i døren,er det veldig fint vær kan hun til nød sole seg på terasse kanten.
Ja og så er jeg faktisk en god nabo synes jeg,jeg handler alle år katt-vekk middel både for gresset og hagemøbler som en slags freds pipe myte he he... Ja ja her rev jeg med i diskusjonen he he :)
Ha en fin kveld..

Anne sa...

Kan vel si meg veldig enig ja :-) selv om jeg ikke har hund. Men øyne det har jeg!!

Gamleheksa sa...

Kjempeflott skrevet! Selv om jeg er ikke-hunde-eier, så har jeg jo ei mening om dette også ;) Hundeeiere er jo de som mest går tur og må da se nytten av å plukke opp etter seg(dvs hunden). Ære være og tusen takk til dere ansvarsfulle hundeeiere!!!

Tofo sa...

Jeg er så enig så enig!

Birgitta "foto CHIP" sa...

Jag håller med dig! Blir så irriterad på alla som inte plockar upp efter sina hundar. Det är ju en säkerhetsgrej också nu när hundar åker över gränserna.
Vad står det på skylten?
Ha det gott!

Linda sa...

Er så enig:) Siste turen opp til skihytta i skogen ble helt ødelagt av dårlig lukt fra "ting" som kom frem når snøen smeltet...
Og en gutt som ramlet i skisporet fikk jakken helt tilsølt med hundebæsj...æsj!

Elisabeth sa...

Så bra at du tar opp dette. Jeg sendte et på-tråden-innlegg om dette til lokalavisen forrige uke, men det er ikke kommet på trykk ennå.
Jeg har ikke hund selv og er ikke spesielt glad i hunder, så jeg blir ekstra irritert siden jeg er så mye ute i skog, mark og fjell.
Jeg ble angrepet av en hund og bitt til blods da jeg var rundt 10 år. Jeg gikk helt uskyldig langs en vei da den plutselig kom hoppende ut fra hagen sin og flaug på meg, tror det var en labrador. Dette har nok satt en støkk i meg og jeg har siden vært skeptisk til hunder. Dessuten møter jeg ofte hunder når jeg er ute på tur og mange av de er uforskammet og hopper opp for å hilse/lukte. Vel, hunden er vel egentlig ikke den som er uforskammet, det er vel eieren som er problemet :-)
Anyway, foreldrene mine hadde også hund som stort sett sto i en løpestreng og gjorde fra seg overalt. Det var ikke mulig å la ungene leke i hagen der uten at de tråkket i bæsjen eller enda verre, rullet/satt seg i møkka. Foreldrene mine tok ikke det ansvaret de burde, så det endte faktisk med at vi besøkte dem sjeldnere og sjeldnere.
Jeg var på fjelltur senest forrige uke og opplevde det samme som du. Aller verst var det i lysløypa jeg måtte gå først. Er veldig glad for at jeg ikke hadde med ungene den dagen. Over halvparten av alle hundeeiere er ikke skikket til å ha hund, det er det som er sannheten. De ødelegger for de som faktisk tar ansvar.
Min ene bror hadde hund (leonberger på 60 kg) i mange år, men jeg syns det luktet våt bikkje i både huset og bilen hans hele tiden, og det er jo ikke akkurat en delikat duft. Han hadde heldigvis mer ansvarsfølelse og trimmet hunden hver dag og reiste landet rundt for å delta på hundeutstillinger.
Min eldste datter er skeptisk til hunder, mer redd faktisk, så vi kommer nok ikke til å skaffe oss hund. Ikke er hundehold forenelig med båtlivet vårt heller, så det kommer nok ikke på tale.
Naboene våres har med hunden i båten, men det stinker våt hund i båten deres hele tiden.

Dette ble mer som en utblåsning, gitt ;-) Jeg er ikke i tvil om at du tar hundeansvaret ditt på alvor. Det skulle vært flere som deg. Ha en fin kveld!

Malys krok sa...

Så sant! Jeg blir ganske irritert over de sløvingene son aldri tar opp
etter hundene sine. Jeg tar alltid opp, unntatt i slike sammenhenger som du nevner. Blir ikke så mye etter min lille, men det skal ikke ligge der, til ergrelse for andre! -Margit-

Strikkebesta sa...

Vel talt, Petunia! Kjekt at du som ansvarsbevisst hundeeigar gjer ditt for å oppdra andre som har ein huns som ansvarsområde! Hund er kos, men ikkje berre kos!

Anne-Berit sa...

Så bra at du tar opp dette problemer.For det er et problem,særlig nå om våren når snøen forsvinner og all dritten kommer til syne.Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å ta opp etter hundene.Posene koster nesten ingen ting,så det kan ikke være der problemet ligger,men det virker som enkelte gir blaffen,og ødelegger samtidig for oss som prøver å være flinke med å ta opp etter hundene våre.
Jeg pleier å tilby å låne pose av meg når jeg ser noen bare gå videre uten å plukke opp,og det er ikke alltid like populært,hehe,men det gir jeg blanke i.
Ha det bra.Klem fra nord:)

TorAa sa...

Du tar her opp noe svært så viktig:
For å si det rett ut: hvor gjør du av dritten?
Jeg er oppvokst på en liten halvøy i Oslo (Bygdøy), der det langs sjøen og mellom skogen (Kongeskogen) er meget populært å spasere og også lufte sine hunder om vinteren.
Om våren er det som å spasere langs en "dass".
Jeg lurer på hva disse hundeiere tenker?
- Burde være en offentlig oppgave å plukke opp hundedritten, vi betaler jo skatt...

Jeg tenker da, hvor langt skal vi tillate å ønske at offentlige ansatte "ordner" for oss?
Kan vi ikke være litt mer ansvarlige selv?

btw. pga av jobb, har jeg publisert min ABC2 - B allerede i kveld. Produsert etter din anvisning. Jeg må bare vende meg til å lagre lokalt hele tiden, mens jeg skriver. (Dermed måtte bildene, og de er svært mange denne gang, lastes opp på nytt)

Du kan jo tyvtitte, om du har tid;)

Fruen sa...

Du he he he måtte bare innom igjen gøy og lese at vi alle er så enige :):)
Men denne gangen hadde jeg noe annet en hundebæsj på hjertet :):)
Jeg har tatt runde nr 3 veldig seriøst hi hi :)
Har gjort dagens innlegg klart,bare se..
OG venter nå på og få linket denne til deg he he
Måtte flire av med selv,denne gangen er jeg jo hekta :):)

Ha en flott dag i dette nydelige været.. snakkes :)
Du gav meg en utfordring som kan bli vanskelig,og holde alle innleggene (bokstavene) innenfor min kunst :) og jeg har tatt deg på ordet :)

Louise sa...

Jo tak :D
Jeg er meget glad for at være med i ABC-legen - det kan også lige sparke min egen hukommelse i gang ^^
Glæder mig også til at se, hvad alle i andre finder på. Det bliver spændende :)
//Louise

Marie sa...

Sånn er det på turstiane her hos oss også. Her skal barnehagebarna gå tur. Det er ikkje til å unngå at ein eller annan trør i griseriet og dreg det inn i garderoben, æsj.

Det er hundeeigerar som skapar hundehaterar! Det er så dumt for det går ut over alle dei som tar ansvar og plukkar opp etter seg.

Bea sa...

helt enig!! her jeg bor nå i asfaltjungelen, vasser vi i skjit.. kan nesten ikke gå inn i gangen til blokka uten å sjekke skoene først.. blir rett og slett forbannet på de som ikke gidder ta opp etter hunden sin..