tirsdag 13. april 2010

Lyst til å se noe ekkelt???

Da jeg så værmeldingen i går kveld, bestemte jeg meg for at i morgen var dagen… Dagen for den store grøss og gru opplevelsen. Bestemmelsen fikk meg faktisk til å ligge søvnløs en stund i løpet av natten, for dette er ikke noe jeg gjør av glede … Nei, det er mer en skrekkblandet fryd. Min redsel for dette, har faktisk vært så stor at jeg som yngre ikke klarte å se det på bilder eller på tv. Jeg husker vi hadde et bilde av dette i en O-fag bok og at jeg visste nøyaktig hvilken side det var på. Den siden ble på mystisk vis klistret sammen med siden etter, slik at det var lett å bla over. Jeg har måtte trene meg opp til å legge hånden på bilder av dette og det at jeg nå av egen fri vilje går ut for å finne skapningen jeg er så himlende redd for, må jo være et stort fremskritt…

I fjor oppdaget Jølle og jeg et ormebol i en ruin etter en gammel løe. Vi spaserte rett på noen hoggorm som lå og solte seg og Jølle holdt på å bli bitt. Jeg har etter det vært oppe dit flere ganger og forsøkt å få tatt noen bra bilder, men de er ganske så skye og har forsvunnet inn i steinrøysen når vi har kommet for nærmt. Men nå på denne tiden av året, når solen endelig har begynt å varme, kommer hoggormen ut av bolet og er ganske så dorske. Men Storm sin lovnad om strålende sol, fant jeg altså ut at i dag var dagen…. Sekk med sjøstøvler (veldig høye), kamera og hoggormtabeletter ble pakket og ut på slangesafari bar det. Men lykken (?) var ikke på min siden i dag. Ingen hoggorm som dovent lå og solte seg blant gress og steiner. Jeg ble faktisk skikkelig skuffet… Hmm!!! Lurer på om det er et tegn på at jeg er kurert??

Orm 4 Bildet er hentet fra arkivet mitt og er tatt for et par år siden. Tør du legge hånden på bildet???

23 kommentarer:

Hagemor sa...

usj...du er tøff!! Håper Jølle ble igjen hjemme...

Strikkebesta sa...

Forstår kva du meiner. Eg blei kurert for nokre år sidan då eg og minstejenta måtte ta livet av ein hoggorm som var overkøyrt. Dagen etter tok eg han med på jobb og overlet til naturfaglæraren undervise om ormeanatomien. Så måtte eg ta han med heim og oppbevare han i kjøleskapet til neste dag så minstejenta fekk ta han med til skulen sin og vise han fram. Det var ein rar følelse å løfte ormen etter halen.......

Bjørg 47 sa...

Det er noen ufyselige kryp, ja, og det meldes nesten daglig at de er observert allerede. Og jeg som håpet og trodde de var blitt færre etter den sterke og langvarige kuldeperioden vi har hatt i vinter !!! Sukk, det virker nesten motsatt.

MajorogMeg sa...

Uææææ....grøss og gru....jeg måtte scrolle meg forbi bildet!!!!! Der har du meg. HYSTERISK!! Leste i lokalavisa at DEN feite huggormen var påkjørt i nabobygda i går...jeg dåner hvis jeg ser en...helt sikkert!!!!
røsj i kropp...

asbjørg sa...

Æsj,nei slike vil jeg helst ikke se,ihvertfall ikke i levende live!

TurboLotte sa...

Hmmm kjenner flere som har det sånn med slangebilder. Men jeg kjenner ikke helt den skrekken. Men nå har jeg aldri møtt en slange heller, så jeg vet kanskje ikke helt hva jeg prater om. Superstilig bilde uansett!

Tingelingeling sa...

Grøss...
Jeg prøver å tenke på at de gjør en viktig jobb i naturen. For de gjør jo det! De er naturens renovasjonsvesen i følge min mer enn normalt naturinteresserte kollega. Det hjelper til en viss grad.. Bittelitt. Men jeg tar ikke på bildet!

organic-lizzi sa...

Jeg legger ikke hånden på bildet engang nei!!!
Det har vært et par små oppe ved stallen...og da er jeg skikkelig pyse og løper etter hjelp...
Huggormen leste sikkert tankene dine og hadde flyttet til et annet sted:-)
Deilig kveld & klemmm Randi

Tofo sa...

Ja du MÅ være kurert!
Jeg er skikkelig PYSE når det gjelder hoggorm!
Leste om en som hadde fått "besøk" av en hoggorn i sengen sin. Lå å sov så SØTT der til mannen oppdaget den om morningen! OÆÆÆÆ....Så fra april, og frem til jul(?), skjekker jeg under dynen før jeg kryper til køys.
For vi har altandører rett ut fra soverommet. Og de står MYE åpen nå fremover:)

Mitt hvite hus sa...

Ikke noe kjekke disse nei... vi snakket om det i dag på turen..at de har begynt å komme frem..

En gang for noen år siden..var jeg og min datter og begge hundene på tur..Jeg gikk i sandaler uten sokker... liker ikke å bli varm på beina..O=)

plutselig rett foran Kira lå den..jeg var bare noen skritt bak...ingen kjekk opplevelse.. da var det godt med lydig hund skal jeg si deg..OG MOR går med tette sko ..

Jeg tar hånd apå bilde ja.. O=)

klem Kerstin

Irene sa...

Helt greit med bilder ... men å holde en hoggorm? Å huffa meg, ikke jeg nei! Men kvelerslanger er greit :o) Slanger er ikke så ekle som mange tror. Men i redsel for å bli bitt, ville jeg aldri nærme meg en som hugger! Lykke til neste gang!

Margrethe sa...

Jeg er vild med slanger :-) Jeg synes de er flotte og så er de så lækre og bløde at røre ved :-)

Berit sa...

Tøff du som virkelig hadde utstyrt deg for å går gå på ormesafari. Spennende, men nifst. Er ikke så veldig redd, men å ta på de i levende live det gjør jeg ikke frivillig. Det har min datter gjort en gang vi plukket bær, hun trodde det var en grein som hun ville ta vekk for det var så mye bær der. Tok tak, og det var en sprell levende orm! Hun ble vanvittig hysterisk, hoppet og spratt og veivet, kastet bærspannet og fikk ikke til å springe. Hun ble ikke bitt, og har ikke fått fobi etterpå, så det gikk bra, heldigvis. Bærplukking gjør hun fremdeles.

fotomamma sa...

Jeg er egentlig ganske fascinert av slanger, og holder dem gjerne når jeg får mulighet. Men sånn ute i naturen - der ungene mine ferdes - nei, det liker jeg IKKE!

linsky sa...

Jeg suynes slanger er fantastiske! :)
Håper du tar imot bloggpsisen inne hos meg.. :)

Torilpia sa...

Jeg er sinnsykt redd for hoggorm og den er en av hovedårsakene til at jeg ikke vil bo der min yngste datters far har huset sitt. Der er det nemlig tatt huggorm ved husveggen - riktignok for noen år siden .. meeeen ..

Tøff er du uansett - synes jeg!!

Håper du får en fortsatt flott uke - klemmer!!

ArneA sa...

Liker ikke slanger eller ormer til tross for at vi både så og møtte flere arter under vårt Singapore opphold på 90 tallet. Ekkelt? Krypdyr er ikke noe for meg
(men pakken blir hentet i dag)
:)

Ruth sa...

I veldig gamle dager brukte prestinner slanger for å kunne forutsi jordskjelv. Det sies at de er de første dyrene som reagerer på vibrasjoner, og sånn kom mange seg unna i tide.
Og jeg syns slanger er vakre jeg.

Ha en strålende dag, med eller uten huggorm.

anne - moseplassen sa...

godt jobbet! tøft av det å fronte noe du er redd for.

Du, jeg slang ut en ABC post nå jeg, ettersom jeg skal ha ut frøken presentasjonen i kveld, og jeg gjerne vil at ABC skulle få litt eksponering før den dyttes ned av presentasjonsposten. Jeg kommer nok ikke til å delta på så mange bokstaver, men ville gjerne gjøre leserene oppmerksom på opplegget.

Har jeg husket på å svare deg på klosterklokkespørsmålet? Hm. Vel, jeg veit ikke helt dette med navn. Klosterklokke er nok så norsk som det blir. De fleste kaller jo disse for snøklokker, men det er feil, det er en helt annen plante. Jeg ser også at noen kaller de marsklokker, men er ikke sikker på om det er samme klokken, eller en litt annen variant.

Anne-Berit sa...

Iiiiiiiikk.....hehe,fatter ikke at du fikk tatt bilde av den,det hadde jeg aldri i livet greid.Holder meg langt unna sånne kryp.Ikke ofte å treffe på dem her nord,men jeg er livredd for hundene når vi er på plasser der jeg vet de finnes.Syns du skal la være å gå på jakt etter dem,hihi.
Ha en ormefri dag:)

Turid sa...

Åååå, så fin den var! ♥

Men det er kanskje ikke farlig for meg å si det siden jeg bor så langt nord at vi ikke har dem her. Har heller aldri sett en slik i levende livet.

Men uansett hva en synes om hoggorm eller ei, bildet var flott!

naturglede sa...

Så flott du forsøker deg. Da er du ikke "redd" lenger. Du er kurert!
Jeg har vært oppe og sett etter hoggormen her, men den hadde gjemt seg da jeg kom. Den er temmelig i farten allerede i solhellinga.
Men jeg fant hvitveis og det var herlig. Nyt våren videre:)

regnbuesting.net sa...

Du er skikkelig tøff som tør å utfordre angsten. Håper du får ny sjanse til et planlagt møte om ikke lenge. Jeg tør å ta på og studere bilder av ormer, men liker ikke å møte noen. Ser liksom ikke for meg meg sjøl i jungelen, på en måte.