søndag 11. april 2010

Visdomsord fra barnemunn

På fredagskveldene går det et program på NRK som heter “Big Bang” med Dagfinn Lyngbø og Anne-Kat Hærland som programledere. Dette er et populærvitenskapelig underholdningsprogram hvor de tar opp alt mellom himmel og jord og ingen spørsmål er for små eller dumme til å stille til ekspertpanelet de har med seg i studio. Sist fredag var tema oppvekst og Lyngbø hadde fått i oppdrag å teste ordtakskunnskapen ute blant den yngre gardre… Mens vi sitter der og ser på, kommer det resolutt fra minstemann:

“TREET FALLER IKKE LANGT FRA STAMMEN!!”Treet

Og ganske så riktig! Da vi var ute i hagen og jobbet i dag, testet vi ut dette ordtaket til minstemann… Og som dere ser, så faller ikke treet så lang fra stammen;)

Mandagstema

Jeg hiver meg på Mandagstema med dette innlegget. Kanskje en syltynn tråd, men jeg tenkte som så at mange visdomsord og ordtak er jo ganske tidløse..Mange av dem min mormor kunne si, kan også passe bra i dag. “Du skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt” og “Små gryter har også ører” har samme betydning som tidligere. For dem som så Big Bang på fredag, fikk med seg at ordtakkunnskapen ikke ar helt god hos den yngre generasjon. Det er synd om visdomsord/ordtak går i glemmeboken. Jeg synes de er med på å gjøre språket vårt litt rikere. Og det morsomme er jo at mange av ordtakene er like i de andre skandinaviske landene:)

22 kommentarer:

asbjørg sa...

Det var jo riktig det!Ikke så dumme de små!

Gamleheksa sa...

Av fulle folk og barn får man sannheten, sa de også i det programmet. Iallefall forsøkte :)
En luring den lille filosofen din.
Du så kanskje totningen )fra Nordlia) som hadde merkeklær også der i det programmet, kjøpt på Felleskjøpet :D Det er motebutikken her, hehe.

Fruen sa...

Barn er bare så herlige :)
Du vet ikke om du fikk min meld om sitststafetten!!! Har tatt utfordringen,men får ikke linket den til deg ?
Klem fra Renate

Fruen sa...

mente og skrive sitatstaffeten hi hi her gikk det litt fort :)

Anne sa...

Dagens store latter, som resulterte i brunost i tastaturet... Knakende kjekt prgram i grunn!!

Hulderklem til Petunia

sologbolig sa...

Så sant, så sant ! Ha ei fin ny uke.

MajorogMeg sa...

Herlig:)) Unger får sagt det og det er aaltid herlig. Gleder meg til Tobias får mere språk, nå går det i båt, bil, nei, ja, og pålegget Gomme:)

Spor er en flott aktivitet, Major var utslitt i flere timer. De trenger å få brukt seg. Jølle var sikkert rolig noen timer etterpå han også vil jeg tro:)
Håper våren er kommet til Bergen, her er det VÅR:) Det nytes.
Klemmer:)

Miamor sa...

..hehe..herlig kommentar....og takk for koselig kommentar inne hos meg....ha ei deilig uke Petunia..her streses det mot konfirmasjon om ei uke.....det blir koslig men mor sjøl skal bytte jobb ,midt i uka..og drar til stockholm fra onsdag til seent fredag kveld..huhei hvor det går....du har ikke et par finsko til gutt i str. 36 sånn ca??? hehe...

ArneA sa...

Herlig!
:)

linsky sa...

Det er sant det, at mange visdomsord er tidløse. :-)

Malys krok sa...

Så lurt! Ordtak er da så absolutt tidløs! Måtte le av den flotte replikken fra din minstemann!
Takk for din hilsen! -Margit-

qehenne sa...

Kjekt å ha dette til mandagstema:-) Jeg ler godt av programmet til Hærland/Lyngbø. Hver gang Dagfinn Lyngbø åpner munner, tenker jeg på figuren SID.

Gunsside sa...

hehe Kreativt, og lekkert bilde :)

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Fin tolkning - Begge ordsprog kender vi ogsså i Danmark.
Her er et fra det gamle Island:
Ej fjerter mus som hors, thi da ville røv revne ;-/

Margrethe sa...

Så godt sagt - og flot billede :-)

Donald sa...

Det er en tidløs talemåde. Jeg er inde på lidt af det samme, det egentlig tidløse er vores tanker og ideer.

dax2 sa...

Jeg kommer pludselig i tvivl: Siger vi ikke "Æblet falder ikke langt fra stammen"? Det siger vi i det mindste i Danmark.

fotomamma sa...

Unger har så utrolig mye morsomt å berette :-)

Mona sa...

Det finns mycket klokhet och visdom i ordspråken. Och visst är dom sanna och aktuella än idag!
Min bild är från Trädgårdsföreningen i Göteborg. Man kan väl kalla det trädgårdskonst i form av ett staket. Jag satt på huk och fotade uppåt, därför ser det ut som om staketet växt upp mot himlen.

Donald sa...

Ohjo, nu forstår jeg "visdomsord i barnemunn" når familiens yngste forsøger sig og det næsten er rigtigt og når stammen iøvrigt falder ved siden af stubben eller resten af stammen, så ved vi at yngstemand er begyndt at bruge sproget - og det er godt!

Melusine sa...

*Le høyt*
Ja, det er mangt et visdomsord man hører fra barn!
Ellers er jeg enig med deg i at det er synd de gamle ordtaken går i glemmeboka. Hin dagen satt jeg sammen med guttene mine og løste kryssord med flere ordtak innimellom, og det var ikke mange de kunne...

Tinkerbell ... sa...

Barn är kloka ... Härligt!!!