torsdag 13. mai 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # E

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Vi har kommet til bokstav nummer 5 i alfabetet og hva passer bedre til E her på ABC’n og bruke ordet ELEV!E

Min E står altså for ELEV. Det er faktisk noe vi alle har vært en eller annen gang i løpet av livet og det begynner å bli noen år siden disse to under her gikk på skole.

Ludvig elev Petunia elev

Min mann begynte på skolen i 1969 og jeg selv i 1972. Her viser vi stolt frem noen av tegningene våre. Ludvig har visst tegnet noen cowboyer på hester og jeg har tegnet huset vårt.

Kissa elev

Kissa begynte i første klasse høsten 1997 og er russ i år!

Knuds elevBulle elev

Eldstemann, Knuds, begynte på skolen i 1995. Han har faktisk aldri gått i 3. klasse. Det året han skulle ta fatt på det tredje skoleåret sitt, var det året de innførte skolestart for 6- åringer og Knuds hoppet rett fra 2. trinn til 4. trinnet! Minstemann, Bulle, startet sin skolegang i 2004 og har snart bare ett år igjen på barneskolen. Hvor blir årene av?

Som man ser, så har ikke 1. klasse bildene forandet seg så mye opp gjennom tidene. Både på bildet av meg og av guttene mine, så skinner solen og årstallet står der for alltid for å vise når dette var. Jeg synes det er veldig koselig å ha disse bildene og jeg tror jeg skal sette alle inn i samme ramme og henge det opp på veggen.

For flere E innlegg, trykk på logo under her:

ABC i ord og bilder heading

40 kommentarer:

Annettes space sa...

Hvor er det en helt utroligt god måde at fotografere elever på så det tydeligt ses at de sidder i skolen :-))
Og moro for dig at have alle de billeder af jer alle sammen i samme alder. Jeg tror du vil blive glad for sådan eet stort billede.

Ha' en fin dag...:-))

Anne sa...

Ingenting er jo så gøyalt som gamle bilder vel :-) og jammen har stilen forandret seg mye på noen år, det lyser jo skolelys av disse jo, hærlig Petunia.

Ha en kjempekjekk dag kjære venn, nyt litt ekstra fri midt i uka.
Skiftende skydekke i mitt dalføre, litt sol og litt overskyet, ingen god temp desverre, men en holder da ut enn så lenge.

Anneklem

9na sa...

Koselig E-innlegg. Morsomt med gamle bilder. Ha en fin Kr Himmelfartsdag.

Inge sa...

Skøn ide til E, elever har vi jo været allesammen. Hvor er det fint med årstallene på tavlen bag eleverne, det har jeg aldrig set før.
Ha' en dejlig Kr. Himmelfart.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Dette er koselige minner - og det ser nesten ut som om det er "samme fotografen", for jeg tror ikke alle 1.klassebildene så sånn ut. På mitt - hvor har jeg det hen ...? - tror jeg vi bare hadde ordet '1. klasse' og årstallet på tavla. Sønnene har bare ansiktet sitt, mener jeg... det er også altfor lenge siden.
Gjør som du nevner, sett alle i en og samme ramme. Det kan bli skikkelig fint. Ha go' l a n g hælj!

thorzo sa...

Så koselige og gjennomførte bilder. Morsomt med bilder fra en så lang periode som kan settes sammen slik.

Mama Zen sa...

Wonderful pictures!

Sommertid sa...

ja her var det fine 1.klasse bilder..moro at sola er gjennomgangstema på tavla. Må være moro å ha slike bilder.Syns absolutt du skal ramme de alle inn sammen..

Her er det fridager ja..vi "jobber" litt vi da..tapetsering og noe utearbeid i dagene som kommer..og så skal vi jo til Sverige en tur..vi handler like godt der som på nærmste shoppingsenter.. 17 mai klær er i rute her også..
Ha ei fin frihelg og go 17 mai :)

BirtH sa...

Dette var et smart innlegg! Artig å se! Da jeg gikk på skolen ble det ikke tatt enkeltbilder av oss, bare samlet klasse, oppstilt foran tavla med læreren ute i en kant.
Tenk om vi alle kunne blogge våre 1. klasse bilder .... I hvert fall bilde av oss sjøl da vi gikk i første.
God helg!

Henny sa...

Det er en fin idé at fotografere børnene på samme måde år efter år. Og at samle alle billederne i en ramme er også en god idé!

Eva sa...

Det er skønne billeder. Og så fint, at man kan se, at det er skolebørn med tavle i baggrunden og tegninger eller bøger foran.

Anette sa...

Dejlige billeder af elever ;) Godt fundet på! God weekend.

HildeS sa...

Fine bilder av hele familien. Hjemme hos meg var vi tre søstre, og i barndomshjemmet står fortsatt disse bildene framme. Litt morsomt var det at mannen din begynte på skolen det året min mann ble født, og du begynte på skolen det året jeg ble født... :-)))

God helg!

TorAa sa...

Skaff glass og ramme med det samme.
Ikke la det bli med tanken, nå når du først har funnet frem disse herlige og minnerike bilder...

Nå har vi barnebarn i skolen, da kan du snakket om at tiden flyr;)

Ha en feiende flott 17. mai

Rimkogeren sa...

Du var og er da en rigtig charmetrold. Min efterretningskilder fortæller mig,
at du blev kaldt for Guds gave til drengene i skolen :-)

linsky sa...

Sånne herlige bilder!
Morsomt at tavlene bak var så like. :)

bestemors hage sa...

Takk for hilsen. Selvsagt femte. Jeg har rettet nå. 1.klasse bildene av hele min familie ligner også veldig på dine. Elev var et godt valg

Living next to me sa...

og vakre var dere ale sammen ..ja tiden den går ikke den beinflyr...og gamle bilder er vel noe av det kjæreste vi har .

Maria G sa...

Jättefina skolfoton på dig och dina barn!
Jag har inga sådana foton, förutom klassfoton då hela klassen är med. De är kul att titta på ibland :)
Fint E-inlägg!
Trevlig helg!

Daniela sa...

Vilka underbara gamla klass foton :)

Charlotta sa...

Vi är nog lika gamla (jag menar unga ;) )för jag började också skolan 1972. :) Har varit elev även i vuxen ålder och måste säga att det är bra mycket roligare som vuxen. Men dina elever ser väldigt glada och nöjda ut. Kul!

Malys krok sa...

Å så mange flotte elever! Virkelig et trivelig innlegg! -Margit-

Siw Aina sa...

Så kjekke bilder. Vist skjer det ting med årene, men masse er likt også :)

organic-lizzi sa...

Elev...Det ordet fortrengte nå jeg:-)...(Kan ikke skjønne hvorfor..fniiis...)
Utrolig flotte bilder og for noen vakre barn!...
Sånn er det når eplet ikke faller langt fra stammen:-))
Suuuperdeilig helg & Stoor klem Randi
P.s.tiden er abstrakt...& hei hvor det går:-))

naturglede sa...

For noen herlige bilder. Ja, du burde få dem på veggen alle sammen.
Nå har jeg sett meg gjennom hvitveis i snø, dåpsbarn, vakre bilder og fine ord.Jeg rekker ikke så mye her på bloggen som før. Jobben tar det meste av tiden. Men jobb er gøy, så jeg trives. Til høsten kommer boka jeg er med på å lager om Østfolds natur, mat og steder, så det er verdt alt strev. Ha en flott helg:)

naalogtraad sa...

Det er nogle fine billeder og en god ide til E.

Mocca sa...

Utrolig gjennomført! La merke til at sola på høyre side på tavla har gått igjen hos dere. DET syntes jeg var litt ekstra gøy.

ArneA sa...

Vakre barn blir vakre voksne. I hvert fall hun første til høyre.
:)

Gunsside sa...

Dette var et flott - litt "nostalgisk" E innlegg.
Hvem har ikke diverse skolebilder liggende i skuffer og esker litt her og der.
Kjempefin måte å vise det frem på :)
Ha en fin weekend :)

Donald sa...

Det er et sødt billede af Manden (og af dig som 7årig i 1972) og hvor ser børn altid søde og optimistiske ud. Det forstår man bedre, når man har levet så længe, at man kunne have gået 5 gange i skole fra 1. til russ!

Nu må I passe godt på den unge dame, man kan ikke ofte nok tale om livet og helheden med unge mennesker, og jeg var glad hver gang der var nogen, der turde gøre det.

Ellen sa...

Så stilig. Bildet av meg fra min store dag henger i trappeoppgangen hos mine foreldre.. kom jeg akkurat på...

Denne bloggingen her hos deg hjelper på mye.. til og med på hukommelsen!

Melusine sa...

Så fint innlegg på E!
Ja, hvor blir årene av...Jeg har en som begynte på videregående og en på ungdomsskolen sist år og eldste sønnne min har kun ett år igjen på barneskolen, og den yengste skal opp på mellomtrinnet nå. Når en ser tilbake er det utrolig hvor fort tiden har gått.

Du får ta deg en tur til Arboretet i sommer før det er for sent :)

Tinkerbell ... sa...

Så mysiga bilder ...
Det måste vara roligt att ha dessa foton!!!
Härligt med griffeltavlorna som bakgrund ...

Lotta sa...

Underbara bilder
Jag la också märke till att solen fanns på din bild och sönernas
Det tyckte jag var kul för det är ju några år emellan.
Jag hade också mina funderingar på elever men den bilden hade jag haft med för inte så länge sen.
Härlig text också.
Kramizzzzar på dig.Lotta

Ragnhild sa...

Petunia
Ja, vi er mange som har utfordringer med å forstå skoleverkets tankegang når det gjelder de håpefulles evne til å ta til seg pensum.
Minstemann tok det sju år før de begynte å sette inn ressurser på leseopplæring. Han har Cerebral Parese og er svaksynt, noe som gir ham og oss noen utfordringer. Hjerneskaden (Cerebral, inne i hjernen, Parese, lammelse) som har utslag som spasmer, nedsatt tonus og nedsatt balanse + + kamuflerer hans kognitive evner, altså hans evne til å forstå og ta til seg ting. Er først nå de (skolen) skjønner at han faktisk kan lære seg å lese og ha utbytte av språkopplæring, samfunnsfag og andre fag hvor han ikke må skrive eller utføre praktiske ting med hendene. De har prøvd litt, men gitt seg fordi de ikke så forbi skaden.
Så ja, jeg skjønner at du blir engasjert

Irene sa...

Gøyalt med gamle skolebilder! Ikke minst å se hvordan ting har forandret seg. Ha en fortsatt fin helg og 17. mai-feiring!

Moonbeams sa...

Ja, tiden går ganske fort og jeg husker ennå den dag i dag da jeg stod i skolegården på min aller første skoledag. Men når man er små, så syns man absolutt ikke tiden går så fort :)

Ha en strålende 17 Mai =)

Halina sa...

Hej Petunia!
Vilka underbara porträtt!! Mycket snygga bilder och fint bearbetade.
Gillar din E-tolkning väldigt mycket.
Roligt att vara med i ABC-leken :))
Tack så mycket för det och dina fina kommentarer om mina bidrag :))
Mvh Halina

Mitt andrum sa...

Jag hamnade här den 17 maj!
Inte konstigt då att barnen ser så glada ut...
Mycket fina bilder av dina barnporträtt.

hälsningar barbro,
som gjort rätt för första gången men kom några dagar för sent...

Strikkebesta sa...

Kva er vel betre for ein lærar enn ELEVAR?
Herleg idé til E-en:)
Flotte førsteklassinga alle fem!