torsdag 27. mai 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # G

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Ny uke ny bokstav og aldri en tordag uten  ABC i ord og bilder. I dag er det G vi skal gruble på…G

Min G står for Gallionsfigur!

Gallionsfigur er fellesnavnet på den figuren som man ofte kan se henge i baugen på skip. Figuren kan være et menneske, dyr, åndelige vesen eller for eksempel et fabeldyr. Gallion 5 De er ofte veldig dekorative og noen ganger er de knyttet til skipes navn.

Dette kan man lese på Wikipedia: “Gallionen var opprinnelig et utbygg under baugsprydet, først og fremst på gallionene («fleretasjes» krigsskip med relativt kort, bredt skrog og fire, senere tre master). Selv om utbyggene ble avskaffet, ble figuren hengende på samme sted på nyere skip. Gallion 2 Gallionsfiguren var både pryd og emblem samtidig som den hadde noe udefinerbart mystisk over seg. Den ble tolket som «skipets sjel» og skulle bringe med seg lykke og hell. Det ble sett på som et varsel om uhell hvis gallionsfiguren ble skadet eller gikk tapt. Skikken med gallionsfigurer var spesielt en europeisk tradisjon som kom først på 1500-tallet.

Det er usikkert i hvilken grad skikken kan ses på som en tradisjon fra eldre tider, da man ikke vet nok om middelalderens båtutsmykninger. Funn fra eldre tider viser mulige forløpere til gallionsfigurer.Gallion 4Tradisjonen med gallionsfigurer var på hell allerede på 1870 -tallet og døde nesten ut tidlig på 1900-tallet, omtrent samtidig som at seilskuter ble avløst av dampskip. Skikken er i dag noe begrenset, slik at ikke alle større seilskip har gallionsfigur. Av de større norske seilskipene er det bare «Christian Radich» som har gallionsfigur”Gallion 1 Jeg trodde gallionsfigurer som oftes var kvinneskikkelser. men som dere ser av bildene over her, så er det bare Christian Radich og den på båten under her som jeg fant under Tall Ship Race i Bergen i 2008 som er tydelige kvinneskikkelser. (Men jeg bitte litt usikker på bildet under!!)

Gallion 3

På utsiden av Sjøfartsmuseet her i Bergen, henger denne gallionsfigurer. Den er laget i tre av kunstneren Olav Espevold i 1962. Der henger hun høyt opp på veggen og speider over hustakene mot havet..Gallion 6 Men den vakreste av alle er dem alle ser dere under her. Den har navnet  “Aurelian” og er laget i bronse av Emil Lie. Aurelian var en romersk keiser som regjerte fra 270 – 275 e. Kr.  Gallionsfiguren var opprinnelig et bestillingsverk til Hilmar Rekstens skip M/T ”Aurelian” som ble bygget i 1950. Derimot tålte bronsestatuen dårlig forholdene på sjøen og fikk tidlig hard medfart, slik at allerede på 1960-tallet ble den fjernet fra skipet og sendt til Bergen og nå henger den ved inngangen til Sjøfartsmuseet.Gallion 7

Alle bildene her, bortsett fra de to siste, tok jeg under Tall Ship Race Bergen i 2008. Det var helt fantastisk å gå i by’n og se på alle båtene. Man kunne nesten gå over Vågen tørrskodd!! Om du lurer på hvordan det så ut her den gangen, kan du bare se på bildet under her. Og for å rettferdiggjøre bruken av det bildet, legger jeg til G for Godvær!!

TSR Bergen 2008

For mer gøy på G. Trykk på bildet under her!

ABC runde 2 stor

34 kommentarer:

Annettes space sa...

Dejlige gallionsfigurer du har fotograferet. Især kvinden i blå klædning syns jeg er ualmindelig smuk :-))

naturglede sa...

Kjempefine bilder av gallionsfigurer. Gøy med Tall ship.Mange fine figurer å se da! Ønsker deg en flotters helg:)

Hobbygåsa sa...

Så mange flotte gallionsfigurer, jøss så herlig det må ha vært på havna den dagen! Ha en fin helg!

Living next to me sa...

det var vakre figurer , de har alltid fasinert meg..synd de sluttet med de..

9na sa...

GGGGGGGGGGgguri malla for flotte bilder og artig tekst!

Maria G sa...

Vilka underbara bilder på dessa fina gallionsfigurer!
Sååå fint fotat!
Trevlig helg!

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Snyggt jobbat, fakta med fina bilder.

Tack.

Ha de bra.

Hasse A

Irene sa...

Fantastisk flotte! Jeg er på ferie og har et kranglete nettverk, så det blir smått med besøk på ABCen denne gang, håper jeg blir tilgitt! Ha en fin helg!

linsky sa...

Så mange flotte gallionsfigurer du har tatt bilde av!! Jeg har også fotografert den på Christian Radich en gang. :-)

Elisabeth sa...

Kjempeflotte bilder som alltid hos deg :)

God helg!

Mona sa...

Mycket intressant bidrag med många vackra gallionsfigurer. Synd att dom slutat med denna "tradition".

TorAa sa...

Først og fremst m¨jeg bare gi meg over hvilke fantastiske bilder du her serverer på et gedigent brett.

Det artige er jo at selv biler, den gang det var lov til å ha det, hadde en form for minimaliserte gallionsfigurer.

Supert fra deg som vanlig.

--- og nok et langt reisebrv fra meg, dog med en vri om fakta hva gjelder nordisk innvandring til det lovede land.

thorzo sa...

Et kjempeflott innlegg. Mye interessant informasjon og nydelige bilder. Jeg kjente i igjen mange av gallionsfigurene fra Tall ship race i Fredrikstad. Kanskje det var i 2007?

Madame sa...

Det er meget smukke galionsfigurer, du har fotograferet! Kvinden med den blå kjole er ualmindelig dejlig :-)

Ha' en god weekend, Petunia.

Rimkogeren sa...

Glemsomhed er ej et tegn
på en begyndende senil demens,
men derimod et sikkert tegn
på en såre høj intelligens.

Tak for din kommentar :-)

Petunia, hvor er det et pragtfuldt og fremragende bidrag, men det må nu være en kold og våd fornøjelse at være gallionsfigur.

Sommertid sa...

Ahhh ! hvor de er fine gallionsfigurene..
Når man er så heldig å ha Tall ship race i byen så anbefales det på det sterkeste å gå å nyte synet av alle båtene. Noe som du har gjort og foreviget dem også, topp !
Hadde en bitteliten anledning til å se noe når Tall ship race var i fredrikstad i 2005, men jeg gleder meg til neste gang jeg får se de...

Ha en fin helg sammen med "stor" familien din.
Sneiks ;)

Inge sa...

Hvor er det er flot og godt valg for G. Og sikke en masse skønne billder du har fanget af gallionsfiguerer.
Ha' en god weekend.

Halina sa...

Härligt och intressant inlägg på gallionsfigurer :))
Mvh Halina

Lotta sa...

Kul inlägg med störtfina bilder
Visst är det vackert med gallionsfigurer på stora ståtliga skepp..Det är riktigt pampigt.
Synd att allt skall vara så modernt nu för tiden.Det var mycket som var vackrare förr...
Kramizzzzzz// Lotta

Malys krok sa...

Så flott det var å se alle disse galionsfigurene! Virkelig et smart valg for G! Fine bilder har du også tatt! Takk for din hilsen!
-Margit-

Donald sa...

Det er stærk kunst, de figurer er smukke som drømme og stærke som snaps :-) Jeg tror du har haft meget fornøjelse af at tage billederne. Billederne fremhæver de smukke former og udtryksfulde ansigter rigtig godt.

HildeS sa...

Wow, det var mange flotte gallionsfigurer.

Henny sa...

Det er nogle meget flotte gallionsfigurer, du har fundet frem til!

K R R sa...

Ein ting er sikkert.!!! Du har mangen
kjempefine bilder:)

Strikkebesta sa...

Flotte gallionsfigurar, eg kjende igjen ein frå Tall ship´s race i Måløy 2008, det var den som ser arabisk ut.

Melusine sa...

Veldig flotte bilder av gallionsfigurene, og interessant å lese om disse dekorative figurene. Bra innlegg, Petunia, ha en herlig helg videre :)

Moonbeams sa...

Så mange nydelige bilder og jeg lærte faktisk noe nytt her nå. Spennende å både se fine bilder og lærer noe samtidig :)
Ha en fin helg :)

Trine Kvalnes sa...

Wow. Så mange bilder du har tatt av gallionsfigurer :) Morsomt å se, for jeg har kunsett slike på film :)

Trine

weekdayphotot sa...

Fina bilder i mängder!
Kolla in min nya hemsida www.weekdayphotos.com för nya foto utmaningar :)

ha en skön söndag

Charlotta sa...

Vilka fantastiska hantverk gallionsfigurerna är. Och de för säkert tur med sig.

BeasBlogg sa...

Det var fin informasjon, med mange flotte bilder. Jeg synes de er så sjarmerende alle galionsfigurene..ja veldig vakre er de... ha en fotters dag...

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Nå får jeg ta igjen det litt forsømte som heter kommentarer, men jeg kaller det heller en liten hilsen.
Spennende svar på oppgaven. Gallionsfigurere er både kunst og kultur. Byen min har arrangerte Tall ships races for noen år siden, og det var en opplevelse å se alle seilskutene med så mange flotte kunstverk i bauen.
Ha en fin uke ;:OD)

Ellen sa...

Utrolig fint innlegg Petunia! Flotte bilder med utfyllende tekst! Morsom lesing. Det er utrolig fint i Bergen.. når det er godt vær!

nefertiti sa...

Å vandre bryggelangs i Bergen under Tall Ships er jo et helt lite eventyr.
:-)