lørdag 22. mai 2010

Gutta som har fått vasket seg…

Siden sommertemperaturen har latt vente på seg, så har jeg utsatt et nødvendig gjøremål i flere uker… Både kattene og Jølle burde bades og siden det ikke er den kjekkeste som skjer her i huset, verken for meg eller dyrene, så et det flott å bruke det man kan som unnskyldning! Men for et par dager siden, stod solen høyt på himmelen og det varmet godt i solveggen. Alle dører og vinduene ble lukket og låst, og så var det å gå på den store kattefanger jakten. For det er helt underlig! Uansett om ordet bad, vask, dusj eller såpe ikke er nevnt, så er det som de føler stemningen og forsvinner som dugg for solen! Også denne gangen. Det var bare til å sette seg ned og vente… Bad 1 Først dukket Todd opp. Han klarer seg ikke mer enn 30 minutter uten mat, så det var ingen bombe at han kom smygende frem fra et eller annet sted. Det passet egentlig bra fordi han er den største utfordringen. Det er ikke så rart. Han måtte spyles nesten hver dag som liten. Vi fikk begge kattene våre fra omplassering og magen til Todd tålte nesten ingen mat. Etter doturer hang alltid det meste igjen bak i nikkersen på han og jeg trenger nok ikke komme med en nærmere besrivelse på hvordan det kunne se ut så langhåret som han er…  Og akkurat da han hadde vendt seg til katteforet vi ga han, så startet grillsesongen i nabolaget og så var det på an igjen…

Bad 2 Vel, etter litt godsnakking tok jeg tak i han og inn på badet bar det… Du kan vel tenke deg hvordan det føles å være innestengt på 7 kvadratmeter med en berserk sirkelsag! Men faktisk, denne gangen ble jeg positivt overrasket! Han var from som et lam – nesten. Ingen klør var ute, ingen henging i dusjforhenget – ingen klatring opp over låret mitt. Jeg skal ikke si at han ikke gjorde motstand, men den bestod mest i å protestere med dype høylytte mjauuuuu..  Bad 5

Kattevask!

Nå var det ingen grunn til å legge skjul på hva denne dagen kom til å inneholde for de andre dyrene, så da Todd ble lempet ut fra badet, gikk Jølle lydig inn der siden Silver enda var sporløst forsvunnet.Bad 4Til å være en hund som er så glad i å svømme og hoppe i vannet, er det helt ufattelig at han er så pyse i dusjen. Ørene står rett ut og halen mellom bena. Men har står fint og gjør ikke motstand. Og når sjampoen blir massert inn, så kan han, om jeg later som jeg ikke betrakter han, se at han nyter det bitte litt.. Men at han er så glad i å bade utendørs, er meg en liten gåte. han holdt å drukne da han var 5 måneder. Om den hendelsen kan du lese HER.

Bad 14

Badegutten Jølle!!

Bad 6 Silver var siste mann ut og han dukket opp etter en stund. Han er det enkleste i verden på alle områder i grunnen. Han står helt i ro i dusjen og bare lar meg gjøre jobben. Han liker det slettes ikke, det lyser lang vei, men han vet tydelig hvem som er sjefen og har mor sagt bading, ja da er det bading! Bad 7Dette er en katt jeg reddet fra å drive til havs som liten. Vi var ute på hytten og han ble jaget ned mot sjøen av en annen katt og da det ikke var andre fluktmuligheter enn å legge på svøm, så gjorde han nettopp det. Jeg hoppet ut i sjøen og fikk fisket han opp før han kom for langt ut. Han var livredd og klamret seg til meg, men vi kom oss trygt på land begge to!Bad 12 Deilig å tørke seg i solen synes Silver!

Bad 3 - Å, du slapp ikke unna du heller, Silver?

Etter bading koste alle seg ute i solen. Ingen furting eller sure miner etter vårens bading! Helt utrolig! De ble faktisk med meg på en liten tur i nabolaget mens solen og vinden tørket pelsen kjempefort!

Bad 13Gutta på tur! 

Bad 11

Og litt gress smaker ekstra godt etter et bad!

Bad 8

Nå er det gjort og alle tre lukter så godt og jeg er rimelig fornøyd for at det gikk så såpeglatt denne gangen!

21 kommentarer:

Bente bm-foto sa...

hihi- ser for meg dette ja. Skjønner at det må våre MYE enklere å bade mine to hunder (minst hver 4. uke) enn dine.
Stilige bilder og godt skrevet..

Jannickes Hjemmekos. sa...

Flotte bilder, Petunia. Vi har hatt en liten kattunge boende hos oss i én uke og håper på å beholde henne. Dino er ganske sjalu, men det går seg vel til...
Hvem fikk dere først; hund eller katt? Gikk det smurt med én gang, eller litt sjalusi i begynnelsen? Fortsatt god pinse. Klem fra meg

Sommertid sa...

Så fine dine husdyr er..ja for en vask må til...sånn er det bare. Det å vaske husdyr er ikke alltid like enkelt..det vet jeg av erfaring.
Ha en forts fin pinsehelg og så håper jeg været står dere bi så det blir en fin biltur med blomstringen som tema..u know what l mean ;)



ps ta med kamera på turen..ds

Gry sa...

Hvis blikk kunne drepe....

Tofo sa...

Hehe..morsomt å lese:) Ser det liksom for meg.
Godt med alt som er gjort:)

Jannickes Hjemmekos. sa...

Hei, igjen
Tusen takk for tilbakemelding og gode råd som jeg skal følge. Jeg bare håper at vi får beholde Molly, hun koser seg masse her hos oss.

Marie sa...

Litt av ein jobb å bade kattar!
Men nå er dei klare for sommaren :)

Skjønne bilde :)

Ha ei fin pinsehelg :)

Turid sa...

Fiiine de var, gutta dine!♥

Vet hvilken jobb du har hatt i dag!

Vår hund liker heller ikke å dusje, men er grei nok når jeg først får han inn i kabinettet (som din, ser ut til å nyte det :)). Ble likevel ganske fortvilet da jeg fikk beskjed av veterinær om å bade han annen hver dag sommerstid, litt sjeldnere ellers. Dette for å få vasket ut pollen, støv o.l. siden han er sterkt allergisk.

Frk.Badegakk sa...

Ska sei. Du har hatt hendene fulle i dag skjønner jeg...=P
Så bra at du fikk badet hårdottene da, ikke verdens enkleste sak alltid. Våre hunder resignerte for det meste. For badenymfer var de ikke uansett hvor mye retriver de kunne påberobe seg.
Deilig å være ferdig med dette for denne gang kan jeg tenke. Og herlige bilder! Takk for titten!

Synnøve. sa...

For noen flotte bilder. Todd ser litt småfurten ut på en av bildene hihi.
Med det er bra det er gjort. Årets vask er alltså ferdig.

Ha ei fortsatt go pinse nå.
Klems Synnöve.

Anne sa...

Hærlig!!

Mia Folkmann sa...

Sikken dejlig historie, Petunia. Dine dyr er helt vidunderlige... :-)

9na sa...

Hei så flotte bilder! Nydelige dyr og koselig fortalt historie.

Turid sa...

Et fornøyelig innlegg-fikk oss en god latter.
Det hender at det blir en dusj i ny og ne her i huset også - har to katter og en hund, som bor inne.
Men ingen rutine på det- bare når det trengs.....
Ha ei flott laaang helg videre.

Gamleheksa sa...

Herlig historie med kjempeflotte bilder!!!! Jeg går ut fra at mor også trengte en beroligende dusj etter dette, og slett ikke gjorde motstand ;)

Fortsatt god pinse. Her er det sol akkurat nå, men det regnet i natt, så det er vanskelig å få gjort ferdig våronna. Du kan hilse din far og si at Mjøsa vokser omtrent 25 cm i døgnet nå, så det går mot normalen.

Annettes space sa...

Sikke en moro fortælling og hvilke super billeder :-))

RuneE sa...

De kattene burde du øyeblikkelig døpe om til Pjusken 1 og 2 :-)

herlige bilder!

Skautrollet sa...

Dette minnet meg om den store badedagen man hadde for lenge, lenge siden. Alle i samme stamp etter tur, og gårdsgutten måtte bade helt til sist, i samme vannet....
Jeg synes du har veldig flinke og snille dyr. Litt imponert over kattebadinga. Kjempefine bilder av gutta. Fortsatt god pinse :))

TurboLotte sa...

For noen kule bilder!! Ha-haa! Staaakars.
Jeg skulle prøve å bade Georg.. men det gikk ikke. FÅr håpe han holder seg ren.

bea sa...

å gode kineser.. har nok med å få bikkja badet.. skulle jeg hadde alle disse hadde jeg trengt valium!! :)

godt jobba:)) og herlige bilder..

Eva sa...

Der er altså ikke noget som våde katte. Skønne, skønne billeder.