søndag 2. mai 2010

Har en drøm…

Mandagstema Jeg har aldri lidd av noe særlig utferdstrang! Jeg har alltid likt meg best hjemme og har gruet meg for all reise som medfører at jeg ikke kan se Ulriken fra der jeg er… Avstander har skremt meg og til nå har jeg klart å lure meg unna de helt store ferieturene… Jeg har ikke følt behovet… Men dette var før jeg begynte å ta bilder…. Nå tar jeg meg selv stadig i å dagdrømme om å reise. Ta kamera med meg og besøke Langedrag, Vigelandsparken,Ylvingen, Jan Mayen, Island, Cornwall, Stonehenge og pyramidene………..

Og en drøm håper jeg kan gå i oppfyllese om ikke så all for lang tid. Jeg har så lyst til å reise med Hurtigruten. Jeg fantaserer om å stige om bord på Midnatsol, Nordlys eller Trollfjord her i Bergen og se hele kysten nordover til Kirkenes og gjerne nedover igjen også. Jeg dagdrømmer om å ta bilde av fuglefjell, midnattsol, små naust tett i tett, fyrtårn og om jeg er heldig, en havørn!Drøm 1

Men så er det dette med havet da. Jeg er ikke særlig sjøsterk og å bevege meg over vann der jeg ikke kan rekke ned til bunnen med tærne, er virkelig skremmende.. Jeg blir nok aldri noen sjømann og bare tanken på å være om bord i noe som er så digert at det er helt ulogisk at det kan holde seg flytende, får magen min til å røre på seg….

Men en spire er sådd og jeg har tatt det første bittelille skrittet. Jeg har vært på Hurtigrutekaien her i Bergen og tatt bilder av Midnatsol og det så ikke farlig ut!

Jeg har en drøm om å klare dette og hvem sier at drømmer ikke kan gå i oppfyllese? Jeg bare lurer på om det finnes speilblankt hav garanti???

Drøm 2

Flere drømmer finner dere inne hos Mandagstema denne uken!

39 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Jeg er også en meeeeget hjemmekjær person. Som aldri har vært i syden bla. Men hiver du deg på Hurtigruta må du gi beskjed. For da farer du forbi stuevinduet mitt:)) Da skal jeg stå med flagg:)) Ikke særlig sjøsterk jeg heller til tross for hytte på fosen og bo i Trondheim. Men hver helg har jeg trosset været og bølgene. Det har jo alltid gått bra?! Nå slipper jeg det.
Lykke til, kjør på:)
Klemmer:)

Rimkogeren sa...

Den drøm vil jeg godt dele med dig. Gerne med en luksuskahyt til anjoe og mig på første klasse med alt betalt, naturligvis :-)

Mona sa...

Jag drömmer också om att resa och ta en massa bilder. Göteborg i all ära, men visst vill jag fotografera något utanför Göteborg också! Att åka Hurtigruten är säkert en fantastisk upplevelse. Jag glömmer aldrig båtresan från Narvik till Lofoten i slutet på 80-talet. Den varade visserligen bara ca 8 timmar, men vi hade kanonväder och jag kunde aldrig få nog av att titta på de fantastiska silhuetterna, som de spetsiga bergen bjöd på. PS. Gillar bilden på den roende sjömannen. Han verkar i alla fall sitta säkert i båten!

Monica o Jacob sa...

Då har vi samma dröm,har alltid velat åka med Hurtigruten men det har alltid kommit andra saker i vägen.
Men en dag så kanske, vem vet.
Ha det;-)

Synnøve. sa...

Når hurtigruta tuter ute på fjorn da vil eg ned til kaia og gå ombord.
Trur det er mange norrmen som har ei dröm om å reise med hurtigruta. Den er liksom så urnorsk...
Ikke nödvendivis hele turen opp og ned. Men ett godt stykke.
Nå bor eg på en plass uten kyst, innlandet. Så eg drömmer videre. En dag skall eg gå ombord, finne min lugar og så kan eventyret begynne....
Klems Synnöve.

Anne sa...

Kan vel ikke si meg mer enig, til sjøs passer jeg ikke!! men reise kan jo gjøres på så mange andre måter da kjære venn. Det er vår lille angst det vettu som har en tendens til å stoppe oss desverre, men jeg husker nå de orda til den kreftsyke jenta jeg da, de har brent seg så fast i hodet her, `face your frar`!! vakkert og viktig, husk det for min del :-)

Gla i dæ!!

Småbyliv sa...

Viktig med noen drømmer og noe å strekke seg etter ihvertfall. Krysser fingrene for at din går i oppfyllelse jeg da :o))

Annettes space sa...

Nej, spejlblank garanti kan du ikke få, desværre. Men store bølger vil jeg næsten garantere dig at du ikke vil opleve på hurtigruten ;-))
En drøm jeg iøvrigt deler med dig.
Det er desværre bare en frygteligt dyr oplevelse.
Ha' en god dag :-))

organic-lizzi sa...

Nyyydelig innlegg synes jeg:-)
Mannen er heller ikke så glad i å reise,men så fort det er snakk om et spennende sted for å ta bilder ser jeg noe spes.i blikket:-))
Begynne å trene deg i det små for en tur på Hurtigruta kanskje...Ferjetur til vakre steder i ditt nærområde for å ta bilder...(Mannen har forresten bildene sine i lugarene på Trollfjord...)
Jeg har vokst opp på Lillehammer og der var det mange som sa:"Det er det samme hvor jeg bor bare jeg ser Mjøsa":-)
Suuuperdeilig dag & Klemmmm Randi

Linda sa...

Å drømme er halve gledern det:) Drømmer stadig vekk om alt mulig, og umulig:) og blir det ikke noe av, så var det iallfall godt å kunne drømme:)
Så drøm i vei, og kanskje en gang... hvem vet?:)

Gamleheksa sa...

Der har vi den samme drømmen gitt. Tenk å fylle det ene minnekortet etter det andre med bilder fra den turen.
Jeg har bare reist små strekninger med Hurtigruta. Men jeg reiste fra Vadsø til Kirkenes i nokså sterk vind (vanskelig å stå oppreist på kaia), men ombord på Kong Harald merket jeg INGENTING. Det var som å sitte i sofaen hjemme. Flotte båter altså, jeg er ikke akkurat noen sjømann jeg heller, var livredd Mjøsferga som barn ;)

Hvis du reiser på sommeren, så unngår du værste stormene og jeg vil tro det går bra med sjøsyken da. Du får ta deg noen små øve-deg-turer på Vestlandet.

Bjørg 47 sa...

Tja, Hurtigruta hadde nok vært noe å satse på. Jeg er heller ikke så sjøsterk, og har en drøm om å komme til St Kilda av alle steder. Jeg er veldig fascinert av de skotske øyer, og denne ligger så langt til havs som mulig, koster en halv formue å komme dit. I tillegg er de været som bestemmer om man i det hele tatt kan gå i land !! Så hvis millionene drøsser inn på kontoen, blir det tur! Og et annet drømmested er MachuPichu !!

regnbuesting.net sa...

Greit å vite at det er flere enn meg som er mer enn middels hjemmekjære. Akkurat Hurtigruta har jeg fått min dose av etter tre år nordpå, og sjøsjuka på gamle Midnatsol glemmer jeg aldri. Midt på vinteren i et forrykende uvær fra Tromsø til Hammerfest. Aldri mer. Og sommerstid er det noe annet. Jeg har planer om å ta hurtigferja fra Kristiansand til Hirtshals i sommer. 3 1/2 time er i overkant lenge i båt, men hvis min kjære kan love meg hjemtur over Øresund og via Sverige, så skal jeg klare det.
Tøffinger som oss kan ikke la oss stoppe!

Malys krok sa...

Trodde det var bare meg som helst ville feriere hjemme i nærmiljøet! Flott innlegg om dine drømmer! Har reist bare litt med hurtigruta, er ikke særlig glad i sjøreiser, men at det er fine båter er det ingen tvil om. Håper du får realisert Drømmen din i nærmeste fremtid! -Margit-

Tofo sa...

Jeg har reist med hurtigruten noen ganger...men ikke lengre enn til Ålesund.
Hver gang her jeg vært lykkelig og glad for at jeg var fremme og slapp å være lengre på denne båten:)

Sjøen er ikke mitt favorittsted. Bare VED sjøen:)

Tofo sa...

Men glemte å si at du ikke må slutte å drømme!
En vakker dag vet du:)
Klem:)

Melusine sa...

Hvilken herlig drøm! Jeg har også lyst til å ta turen med Hurtigruten, men det spørs når det blir...
De andre drømme-stedene dine virker også forlokkende ut, tenk hvor varmt kamera og minnekort kommer til å bli om du fikk sjansen til å reise!

Pialotta sa...

Det där är så fint med kameran som sin bästa vän.. den följer alltid med mig oxså på mina små resor till härliga vyer runt om mina trakter.. man behöver inte fara utomlands för att finna drömmarnas land..
Härliga bilder:)
Ha de..

Eva-Lena sa...

Hurtigruten står på min önskelista också, drömmer om att stå i fören och fotografera allt jag ser :) En underbar dröm....

Ha det gott/E-L

Evelyn sa...

Wow, the water effect is great. Love it.

linsky sa...

En tur med hurtigruta kunne jeg tenkt meg også!! :)

Birgitta "foto CHIP" sa...

Vi har bilat från Sverige upp till Nordkap och sedan ned längs Norges kust - en helt underbar resa. men jag skulle också gärna åka Hurtigrutten om jag hade råd :)

Superfin bild och så passande här :)
kram

http://foto.rudenius.se/post/2010/05/03/Mandagstema-Drommar.aspx

Vibekes lille grønne sa...

Hurtigruta stod egentlig på vårt sommerferieprogram i år, men ble av forskjellige grunner kansellert. Deler drømmen med deg, og håper å få reist et annet år! :)

thorzo sa...

God tur

Sommertid sa...

Jeg er nok litt mostatt av deg, for jeg er ikke såå hjemmekjær, familien eller bare meg drar ofte på reiser, helst utlandet. Og sjøreiser er fint..selvom jeg liker meg best i store båter.
Syns du skal begynne i det små jeg..sånn at du tilvenner deg litt det her med reiser, både til til vanns, lands og til værs..altså fly.
Og ta ting litt på sparket..for da kanskje det går bedre enn om man planlegger for mye. Ønsker deg god tur, uansett om det blir en tur her i Norge eller utenfor landegrensene..
See yaa :)

Daniela sa...

Nog är det underbart att resa :) Skulle också vilja åka Hurtigruten någon gång, känns som man skulle kunna ta helt otroliga bilder utefter den resan. Naturen verkar fantastisk :)

Erik "Semlan" sa...

Att resa med Hurtigruten skulle vara intressant, men verkar väldigt dyrt. Men att resa runt i sitt eget land ger många bilder och upplevelser. Man behöver inte alls resa långt bort till Thailand för att få se något annat. Men att resa är trevligt och berikande. Go resa, när det bär av! ;-)

k sa...

Min drøm også å reise med hurtigruta. Innen du har kommet til Førde er angsten over, da har du nemlig erfart at det er mulig at så store båter flyter. Man er mest redd/ urolig med en gang. Nok sjøsyketabletter er viktig, ta det hele tiden så du er sikker på å ikke bli sjøsyk. Jeg blir det oftere i stor båt og lite sjø hvor jeg ikke ser horisonten. Tenk for ett kick du får når du har gjort det og du erfarte at det ikke var skummelt idet hele tatt!
Håper du tar turen, jeg har så lyst til å se akkurat dine bilder derfra, og kanskje hurtigruta er det også?

Kvasthilda sa...

Hej Petunia,
resa är något jag drömmer om och Hurtigrutten ligger definitivt på min önskelista!
Det ville Svärmor min också, men hon hann aldrig göra den resan.

Havsörn? Titta in hos mig i morgon :-) Inte en havsörn utan den något mindre kungsörnen gör ett besök i bloggen. Hade kunnat vara en havsörn för de finns här och en kompis såg både kungsörn o havsörn en gång från loket. Samtidigt...!
Korpen/ravnen är fin! Gillar deras korpsvarta färg... Just ja. Det är ju därifrån vi fått "färgen"!

Irene sa...

Jeg syns at det er en fint å ha noe å drømme om ... noen drømmer er nesten uoppnåelige, mens andre kan enkelt realiseres. Jeg har så mange slags drømmer, og reiser er på "10 på topp lista" mi. Din drøm deler du nok med mange. Kunne godt tenke meg å se nordnorge fra ripa på Hurtigruta, selv om jeg ikke er spesielt sjøsterk. Alt som koster penger er gjenstand for prioritering, så det kan vel hende at det blir en MC-tur nordpå først!
Ha en fin uke!

Siw Aina sa...

Jeg er også hjemmekjær, og sliter aldri med stor utfartstrang. men, jeg har ikke slike ting som deg som stopper meg. Jeg er ikke redd for fly, tog, båt eller andre fremkomstmidler, jeg bare trives godt hjemme. Men som deg har lysten meldt seg mere nå som jeg har oppdaget at det er gøy å ta bilder. Hos deg er første steget tatt, har du først kommet deg på kaien skal du se at du snart er på tur nordover mot midnattsolens rike ;) Hvem vet, kansje ser vi et glimt av båten langt her ite i Frøyahavet mens du sklir forbi. Garantier for speilblankt hav derimot kan vel bli en vanskelig drøm å få realisert *knegg*

Hilde S. sa...

"If you can dream about it,
you can do it...."

Fin dag til deg Petunia:)

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Hej!
Vilka vackra bilder och härliga drömmar.
Önskar dig en trevlig tisdag!
Xini Björnmamman

Donald sa...

En høvørn? Det må være hvad danskerne kalder en havørn. Ja, men det behøver du ikke at tage kystbåden, hurtigruten eller Stavangerbåden for at se, du kan da køre op igennem Hardangerfjorden og er der ikke en ny kystvej med broer, bruer, som gør at man kan se den smukke norske kyst uden at blive søsyg?

Jeg forstår godt dine betænkeligheder ved at tage med båd eller færge; men på den anden side er der en solskinsdag i maj ikke noget problem. Kan du ikke prøve en af de små ture fra Bergen op igennem fjorden før du kaster dig ud i noget større? Jeg kunne have lyst til at prøve det selv, hvis det ikke er for dyrt :-)

Ragnhild sa...

Forsiktig med hva du ønsker deg, det kan gå i oppfyllelse :)

Har full kontroll på Hurtigruta fra utsiktsplassen min. 10.15 på sør forbi Munkholmen. 12. 15 på nord.

På de nye har du ikke mye føling med sjøgangen, alskens moderne stabiliseringsutstyr som gir en veldig så behagelig reise. God tur :)

hobbyentusiast sa...

Det er det fine med kamera. Det tar oss med ut på en måte.. :) Flotte bilder og drømmer.

Wenche sa...

Er flott med drømmer om plassar ein har lyst å reise. Å reise med hurtigruta kan eg absolutt anbefale, har gjort det og det var ein flott tur. Vi hadde fint ver nesten heile turen. Båten er dessutan så stor at ein ikkje merkar bølgene så godt...Hmm, eg bør kanskje opplyse om at eg ikkje er bekymra for sjøen:) Men er mange flotte turar i nærmiljøet også. Kos deg på tur, kort eller langt!

Helle K. sa...

Det lyder ikke som en helt uopnåelig drøm :) SKønne billeder.

TorAa sa...

Utferdstrang ligger i nordmenns gener. Slik er det vel, drømmen om litt mildere og mindre nedbør...

Jan Mayen? Min sønn #2 er medlem av Jan Mayens Nakenbader Klubb.
Det er ganske så artig å ha på kjøleskapet et postkort, stemplet Jan Mayen.
Vi er et færandes folk;))