torsdag 24. juni 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # K

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Bergen kan by på det meste! Også når man skal skrive om noen på ukens bokstav i ABC i ord og bilder!

K

Min K står for kube!!

Hvem husker ikke Rubiks kube. Denne fargeklossen som satte grå hår i hodet på alle og enhver. Jeg fikk aldri helt dreisen på det der. Jeg hadde ikke tålmodighet nok, så det er ikke den kuben jeg skal vise bilder av. Det er en mye større og mye finere..

Kube 1 Dette er Breiviks kube!!! Multikunstneren Bård Breivik har laget dette kunstverket som står plassert på Festplassen nå i sommer. Hele skulpturen måler 7 x 7 x 7 meter og er laget i syrefast stål.

Kube 2 Den er et veldig blikkfang der den ligger. Det er helt utrolig hvordan den forandrer utsene etter lyset og værforhold. Jeg tror jeg kunne ha tatt bilder av den flere ganger i uken og den ville ha sett annerledes ut hver gang. Samtidig som den liksom suger lyset til seg, så reflekterer den også lyset utover hele Festplassen.

Kube bDe fire sidene representerer Orions belte, høy C, Dobbler kammertone A og Fraktaler. KORO, Kunst i offentlige rom var oppdragsgiver for denne skulpturen og den er bare midletidig på utstilling her i Bergen. Meningen er at den skal pryde nybygget til Institutt for informatikk ved universitetet i Oslo… men jeg er ikke helt sikker på om vi vil gi slipp på den…

Kube 7

En del mener nok at kuben er for moderne og ikke er noe å vise frem i Bergen sin storstue. Men jeg synes den var kjempefin å ta bilder av og egner seg perfekt for bilder i sort & hvitt.

For flere kule innlegg på K, trykk på logo under her:

ABC runde 2 stor

35 kommentarer:

Inge sa...

Hvor er den Kube smuk Petunia, den håber jeg da ikke I skal slippe igen i Bergen, med mindre vi kan få den til Roskilde selvfølgelig.. :-)

Henny sa...

På den ene side er den kolossalt flot, den kube. På den anden side minder den mig på en måde om et gigantisk råkostjern ... :-)

Kvasthilda sa...

Den kuben är ju fantastisk! Vilket fotoobjekt. Jag skulle nog som du, snurra runt den i eviga tider och fota varenda skrymsle och vrå i alla ljus o väderlekar. HÄFTIGT!

Maria G sa...

En otroligt vacker och läcker skulptur!
Snygga och fina bilder har du tagit på den också!
Trevlig midsommar!

GAWO sa...

Jeg har bare ventet på en post om Kuben og i kveld kom den. Supert. Ja er den ikke stilig. Det er en stund siden jeg så den og har vært og tatt bilder av den. Jeg synes ikke vi skal gi slipp på den. Den er fin der den står og er både morsom og spennende. Du har tydeligvis lest deg opp, så da kan jeg si takk for god info.

mrsnesbitt sa...

Lovely pictures. So pleased you are continuing with this.

Living next to me sa...

stilig figur, og flotte bilder. Ikke all kunst er så fin , vi har mye rart i hovedstaden de kaller kunst..
Ha en fin helg

BeasBlogg sa...

Ja den var faktisk unik, veldig stor da og er vel et skikkelig blikkfang i Bergen. Fine bilder hadde du tatt..

nefertiti sa...

Jeg syns den er kul. Har ikke hatt tid til å dra inn til by'n for å ta den skikkelig i øyesyn ennå, men regner med det byr seg en sjanse i løpet av sommeren :-)

Irene sa...

Råstilig! Det at den forandrer seg med lyset er spennende ... burde mellomlandet litt i Drammen før den havner i Oslo syns jeg :o)

Mikabella sa...

Villket vacker konstverk! Både skulpturen och dina fotografier ;) Glad midsommar på dig min vän! Skål och kram!

Donald sa...

Den er flot - og passer jo fantastisk godt til det sted ved havnen i Bergen! Tænk hvor må det være morsomt at arbejde med sådan en ide. Man kan se, at der er arbejdet med de mange slags bølgemønstre, så der kommer en slags harmoni ud af det.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Jag såg den kuben i början på juni.

Intressant att se, att så många fotograferade.

Den kanske inte passar vid det lilla vattnet....

Fina bilder av dej.

Ha de bra.

Hasse A

naturglede/Randi Lind sa...

Synes den var riktig flott. Fint med noe som skiller seg litt ut. Det svart-hvitt bildet ble supert. Takk for at du fikset linken til min sideblogg. Jeg tenkte ikke på det før det var for sent.Hjertlig. God helg til deg:)

Annettes space sa...

Den er helt utroligt flot, den kube.
Jeg kan godt forstå at i ikke gerne slipper den igen :-))

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Jeg er vildt imponeret. en skal være mere end velkommen vores have, ((så er der lidt mindre græsplæne at klippe.))

Gamleheksa sa...

Wow, den var jo flott da!

God helg til deg!

Malys krok sa...

Du verden! Det var litt av en kube! Sikkert flott der den liksom skifter farge etter lyset! De ulike mønstrene gjør den liksom "levende", på en måte! Virkelig stilig! -Margit-

Fruen sa...

Du så stilig :) utrolig flott kube :)
Ha en flott helg :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Ja, smak kan vel ikke diskuteres. Og fagkommentaerer holder jeg meg langt unna på bloggen. Den falt uansett i min smak. Har litt sansen for kunst som forandrer seg, rett og slett!
Bergen får heller bestille en ny dersom den flyttes til Oslo!

Moonbeams sa...

Dere må ikke gi slipp på den, jeg trur den passer best i Bergen også :)
Jeg ble helt fascinert av den og jeg er enig i at man nok kan ta masse bilder uten å gå lei av det :)

Ha en strålende helg :)

Kamelryttersken sa...

Minte meg på at vi har fått en ny skulptur i Stiftsstaden i forbindelse med at Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab ble 250 år i år.
Den står på museumsplassen utenfor DKNVS og er en sylinder i glass og rustfritt stål. Også et særmerke å ta med seg når man går inn til by'n

Tro Håb og Kærlighed sa...

Nej, hvor er den skøn! Jeg får sådan en lyst til at røre ved den! Og flotte billeder, du har taget af den! Håber, den kan blive hos jer!

Hobbygåsa sa...

Så stilig! Ja her kan jeg tenke meg man får forskjellig inntrykk av kuben bare ved å flytte seg ørlite grann. Flott kunstverk dette. Ha en fin helg!

Melusine sa...

Jeg fikk heller aldri grepet på Rubiks kuben som vi holdt på med for omtrent hundre år siden. En i klassen hadde lært seg det og alle gikk til ham for å få sin egen rett.

Breiviks kube er absolutt et blikkfang, ja, og det er virkelig interessant hvordan han har laget den og hva den forestiller. Skikkelig flotte bilder du har tatt av den :)

Ha en fin helg videre!

Anette sa...

Hvor er den flot! sikke et flot bud på K! God weekend.

Hjertebank sa...

Denne var fantastisk flott. Har ikke sett kuben, men bildene dine er fine. Tror kuben tar seg godt ut på Festplassen. Fint med kontraster til omgivelsene ellers.

Strikkebesta sa...

Flott kube, den skal eg sjølvsagt ta nærare i augnesyn når eg kjem til Bergen litt ut på sommaren:)

Morten sa...

Det var en rar, men samtidig litt flott kube.

TorAa sa...

Kjempespennende.
Vi trenger slikt å se på og tenke på - her er perspektiver så det monner.

I all beskjedenhet, herved er du innvitert til spa i...

Gunsside sa...

Skikkelig tøff, sikkert morsom å få fotografere, kult innlegg ;)
Ha en fin uke.

Halina sa...

Mycket fin skulptur och läckra bilder!
Blir man sugen att besöka Bergen.
Gillar hur ljuset spelar i kuben och ger häftiga färger och reflexer.
Mycket snyggt och intressant inlägg.
Mvh Halina

linsky sa...

Åå, den var da utrolig stilig!!!

Mocca sa...

For en fantastisk skulptur! Bildekollagen som du har på det nest siste bildet ditt er også utrolig vakker - skulle gjerne ha hatt det på veggen min! Lekkert :)

bestemorshage sa...

Da er jeg også ajour. I dag kom både J og K. Er klar for L i morgen.

Du har flotte bilder av et interessant motiv. Når det gjelder reasjonene i mot; det var slik ift den blå steinen også husker jeg.