søndag 20. juni 2010

"Öppna din dörr”

Mandagstema Mitt valg for Mandagstema denne ganger er ÅPEN eller ÅPENT. Lørdag morgen var jeg tidlig til byen for å knipse noen bilder til ABC i ord og bilder på torsdag og på min vandring da, kom jeg over noe som ga meg ideen til ukens ord:

ÅPEN

Åpent 3

Åpent 2Det var i byparken jeg oppdaget denne blomsterskulpturen. Den er laget av kanadierne Chloe Lewis og Adrew Taggert. De har latt seg inspirere av Olav H. Hauge sitt dikt “ Det er den draumen”.

En vei eller kanskje det forestiller en elv av blomster som bukter seg frem og flyter gjennom den åpne døren. Kanskje litt spesielt mener noen, men jeg synes det faktisk er veldig vakkert og litt symbolsk. Vi burde vel alle huske på å holde døren litt på gløtt og være åpen for nye ting?

Dette er en av tre blomsterskulpturer som er laget i byparken i sommer. Grunnen er at Gartnerforbundet feirer sitt 100 års jubileum. Alle blomsterdekorasjonene er et samarbeid mellom Bergen kommune, Gartner forbundet og Kunsthøyskolen.

Det kommer nok bildet av de andre blomsterskulpturene på bloggen min etter hvert!

Vil dere se andre løsninger på ÅPEN(T), kan dere ta dere en tur innom MANDAGSTEMA BLOGGEN.

Ha en flott uke!

23 kommentarer:

Nikoline sa...

Det er den draumen,ja... Og dette var rett og slett vakkert som ein draum!! Likte det VELDIG godt,og no gler eg meg til å sjå resten:0)

thorzo sa...

Flott bilde på vanskelig tema. Det blir spennede å se hvilke kreative bidrag som kan dukke opp. Kunstnerisk er det vanskelig å overgå ditt bidrag :-)

Hespe sa...

Heisann!
En virkelig superherlig løsning på mandagstemaet :o) Flotte bilder!!

Helt klart, den som venter på noe godt osv... :o) Ferien kommer nok raskere på enn du venter..;o)

Finfin ny uke til deg - nyt dagene!

Klem fra Hildegunn

Birgitta "foto CHIP" sa...

Men vad festligt! Jag älskar öppna dörrar i naturen :)

http://foto.rudenius.se/category/PC-MandagsTema.aspx

Tofo sa...

Så nydelig! Skjønner det kan lønne seg å stå tidlig opp i blandt, og komme seg til byn! Dette skulle jeg gjerne sett, tror det må bli en bytur på meg!
Ha en fin uke!

Annepålandet sa...

Vakkert! Dette er favorittdiktet mitt, og nå kjente jeg at jeg nesten ble rørt til tårer. Utrolig bra "illustrasjon" til et dikt! Og settingen rundt gjør det bare ekstra vakkert.
Ha en fin uke!

Anne sa...

Å trøstes min å mæ!!! er dette flott??? utrolig hva noen `kunstnere` finner på du :-0

Monica o Jacob sa...

Det här gillar vi, både fyndigt och snyggt;-)
Ha en skön vecka;-)

Småbyliv sa...

Det var et skikkelig gøyalt påfunn :o)) Artige, flotte bilder!

Line sa...

Herleg:0)
Det var faktisk utruleg vakkert, og set tankerekkene i sving!!
Er med på mandagstema eg og i dag...
Tusen takk for kommentar på Nav-innlegget mitt. Det er frustrerande når ein kjenner seg motarbeidd av ein institusjon som er der for å hjelpe. Har fått same kommentaren vi og, om at han er heldig som har så ressurssterke foreldre som står på. men kva med dei som ikkje orkar å slåst for den minste lille ting, som kanskje har meir enn ein ting å slåst mot...Ein eller annan gang på vegen gir veldig mange opp, desverre...
Ha ein fin dag, klem

Jannickes Hjemmekos. sa...

Så flott bilde, Petunia. For noen uker siden, spurte du meg om jeg visste om noe man kunne behandle mursteinene med slik at de ikke lager slike renner. Jeg aner ikke hva man skal gjøre for å forhindre rennene, men synes det er litt tøft med dem, jeg. Det er kalk som renner ut av sementen, kanskje du kan undersøke om det er noe vaskemiddel som fjerner kalk? Tror det uansett vil bli bedre etter hvert. Ønsker deg en fin uke i strålende vær. Klem fra meg

Malys krok sa...

Ser at det er flere enn meg som er imponert av bildene dine! Fantastisk!
En kan tydelig se at det "renner" gjennom den døren! Selv syns jeg det var litt vanskelig å komme på noe, men litt ble det til slutt! -Margit-

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Dette er skikkelig, ordentlig vakkert, synes jeg. Symbolsk og så får verket tankene i sving, som også sikkert er meningen. Mye vakkert i Bergen, det er sikkert! Fin uke til deg, også. Klemmer**

Donald sa...

Det er vel nok en talende skulptur! Gå bare ind - vi kan lide at holde vores dør åben :-)

Pialotta sa...

Härligt med öppna dörrar och öppna landskap .. riktig blomsterträdgård du varit i.. så vackert:)

Johanna S sa...

Perfekt för dagens tema - superbild!
Ha en fin kväll!

Irene sa...

Nydelig! Og du tar så flotte bilder også! Jeg syns døren var artig jeg ... noen ganger tenker jeg ikke så mye over det symbolske, bare lar øyet få nyte!
Ha en fin kveld!

Melusine sa...

Et veldig godt funn! Spesielt symbolsk, men også rent kunstnerisk :)

Forresten takk for at du opplyste meg om at den fot-utfordringen er over, jeg får prøve å være tidligere ute neste gang!

Turid sa...

Flott symbolikk og bilder til ettertanke. Fine ord du skriver.

Syns mandagstema denne uka var veldig bra. Kan jo tolkes både konkret og abstrakt. Liker de orda som har rom for variert tolkning. Det er jo så mye som kan være åpent, en blomst, utsikt osv.. Og det kan jo også handle om å være åpen rundt et vanskelig tema. Mange muligheter.

Ønsker deg en riktig god uke. Vennlig hilsen Turid

LissenTo sa...

Vilken läcker installation. Konst som jag gillar och blir glad av!
Ha en skön kväll. //Lissen

Camilla (Rantis) sa...

wow, de var en läcker trädgårdsdetalj...
en dörr in till trädgården!
Snyggt...
snyggt fotat med½

Rantamor sa...

Va härligt med en öppen dörr i trädgården.
D va riktigt fyndigt och vackert för sinnet.

Ha d gott.

Hobbygåsa sa...

Så utrolig stilig! Ja hvem har sagt at kunst er kjedelig :-)