søndag 13. juni 2010

ETTER

Mandagstema Rimkogeren sendte meg et forslag for ord på Mandagstema. Jeg synes det var et spennende ord og jeg lar derfor dette forslaget være ukens lille nøtt:

ETTER

Min første assosiasjon til dette ordet er det å få barn. Eller rettere sagt etter man har fått barn…Før og etter det å få egne barn, er som natt og dag. Ja, jeg tror man nesten kan si at man ikke vet hva virkelige bekymringer er før ETTER man har satt barn til verden… Jeg vet jeg er en hønemor – på godt og vondt. Men alt jeg gjør, er ment i beste mening selv om det kan virke brysomt for avkommet. Hver alder – sine bekymringer – det vet jeg alt om med to sønner på 22 og 11 år. Det er ikke det at de har vært så vanskelige av seg. Heller tvert i mot. Men det har jo vært sykdom, ulykker og andre ting som vi har opplevd underveis og da eldstemann forlot redet, var ikke det helt smertefritt – for mor…

Knuds Lille Knuds født i 1988.

Bulle Bulle kom til verden i 1998.

Men til tross for alle bekymringene, så vil man ikke være dem foruten…. Og kanskje jeg innerst inne har en liten baktanke med å være så veldig hønemor… Jeg er stygt redd for at jeg som gammel kommer til å bli skikkelig krevende og vanskelig å ha med å gjøre… og da er det godt å ha noe å gå på…;)

22 kommentarer:

Anne sa...

Ja hvam kjenner seg ikke igjen i disse ord du :-)

Bare vent til du selv får barn!! det husker jeg min mor sa, og vips er man der og kjenner igjen både ordvendinger og argumenter, DA føler an seg med ett litt gammel selv også desverre, he he

Toppers uke til deg Petunia.

Anneklem fra en regntung dal i hele 10 grader, gr...

Tinkerbell ... sa...

Så fina bilder!!!
Jag har själv två underbara tjejer.
Mina barn är det bästa jag har gjort!!!

Wildhearts sa...

Det var verkligen ett liv före barn och ett liv efter barn. Väldigt bra tolkning av temat och helt underbara bilder!

Sagt Med Hjertet sa...

God klem til en hønemor fra en annen. ;-)
Mine små kyllinger er 88, 91 og 99 modeller.

Alt godt fra Eirin

TorAa sa...

Heisann,
vår ABC-venn, den forhenværende skolemester er ganske så kreativ og til og med inspirert deg til ETTER.
Hurra, det har du løst glimrende.

Ja, ja,
jeg har ikke fått gjort annet enn, bortsett fra det daglige, å legge ut en post på min engelske blog. Det siste bilde passer rett i blinken hva gjelder ETTER.
http://toraa.blogspot.com/

Ha en flott uke - gleder meg også til ABC-J.

Gry sa...

Bra valg av ETTER! Og dine ord er akk så sanne.

Jannickes Hjemmekos. sa...

Barn er til glede, men også bekymring. Vi vil gjerne beskytte dem mot alle verdens farer og ubehageligheter. Vi har fått barn noenlunde samtidig. Jeg har gutter 1987 og 1990 + jente i 1998. Ønsker deg en fin uke.

Tofo sa...

Flott tolkning Petunia! Kjenner meg så absolutt igjen:) Koselig bilder av deg med guttene dine!

Annettes space sa...

Jeg postede allerede i torsdag mit indlæg til I....:-))

Småbyliv sa...

Koselige bilder og betraktninger :o)

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Som jeg skulle skrevet det selv, jeg er også big time hønemor - på godt og vondt:o) Bekymret, ja - men man må bare la de få lufte seg og dra ut i den store vide verden, mens vi sitter her hjemme og ja, bekymrer oss;-) Bra valg, og koselige bilder!

Pialotta sa...

Härligt, varma bilder. Visst är det en stor Lycka att få barn.. men visst kommer vardagen med både små och stora bekymmer, omtankar och lycka efter.. det är så det ska vara:)
Ha de... gott

Johanna S sa...

Vilka mysiga bilder - ja visst blev livet annorlunda efter barnen =)
Ha en fin dag!

Rimkogeren sa...

Bravo, en flot og tankevækkende tolkning af EFTER.

Malys krok sa...

Koselige bilder! Det at du betegner deg som hønemor er vel bare et tegn på at har vært, og er en god mamma!
Tenkte på å ha lignende bilder, men fant på noe annet! God tolkning fra deg, som vanlig! -Margit-

Monica o Jacob sa...

Söta pojkar, ja livet före och efter barn är ju onekligen ganska olika;-)
Ha en bra dag;-)

Anette sa...

Skønne billeder ;) God uge til dig

9na sa...

Det er så sant som det er sagt, etter at man får barn blir det aldri som før igjen... Jeg husker ikke hvordan det var før, jeg faktisk, har jeg noen gang ikke hatt barn??? Det føles rart å tenke seg livet før barna, nå etter at de er her. Dessuten har de (i hvertfall en...) jo vært her mer enn halve livet mitt nå, så det er vel ikke så rart at man ikke husker, eller ikke kan forestille seg hvordan det var, før, bare etter...

linsky sa...

Herlige bilder, og det er så sant, så sant det du sier. :-)

Donald sa...

At være tæt sammen med sin elskede når hun føder et barn er en stor ting, det nærmeste man kommer som mand. Min (ex-) havde problemer, lægen smed mig ud og inviterede en rand af lægestuderende indenfor. Det var ydmygende og min kone tilgav mig aldrig at jeg ikke insisterede på at blive! Det er ikke nemt at gøre alle tilfredse.

Det er rart at se dine billeder af den lille i badekarret. Det er nogle meget søde billeder.

Irene sa...

Så flotte bilder! Artig å se deg som ung mor .... det bringer meg kjapt tilbake til samme år, min sønn er også født i 1988. Hadde ikke trodd det før, at ting skulle blir så annerledes etter ... mest det at en forandrer seg som person, alle følelsene som ble skrudd på. Mimre, mimre ....

Ha en fin uke ... Irene

MajorogMeg sa...

Herlig bilde av deg og Bulle:)) Hønemor er jeg også...bare vent til du får barnebarn, hehe, da starter en ny epoke med bekymringer...men også gleder, masse gleder:)