onsdag 9. juni 2010

Gutten som lærte seg å strikke…

Dette er historien om en liten gutt som så sin mor strikke og som bestemte seg for at dette ville han også lære. Dette var noen år etter krigen og det var kanskje ikke så mye annet å ta seg til. Han gikk inn for oppgaven med stor iver og før han begynte på skolen, hadde han strikke sine første selbuvotter. Hele familien fikk votter, sokker og sjal som denne lille gutten laget. Ja, det gikk gjetord i Mjøsbygda om de fine tingene denne karen laget og lommepenger til mer garn og bøker tjente han ved å selge selbuvotter for 5 kroner paret!! Til seg selv og sin far, strikket han flotte mønstrete gensere. Det meste av det denne lille gutten strikket, er utslitt for lengst, men en ting kan jeg vise frem. Under ser dere bilder av genseren han strikket til seg selv.. Denne genseren har jeg beundret siden jeg var liten… Den tilhører nemlig min far…

Genser 9 Det er så jevnt og fint strikket at det ser nesten ut som det er maskinstrikket.

Genser collage

Lite ante min far da han strikket denne genseren at hans yngste barnebarn skulle posere i morfarens fine genser!!!

Genser 1 Nå som min far har gått inn i pensjonistenes rekker, så synes jeg at han godt kunne tatt strikkepinnene fatt igjen. Jeg ønsker meg veldig et par selbuvotter!!!

13 kommentarer:

Fidus sa...

Så herlig! Flott genser og flott bakgrunnshistorie! Jeg har "arvet" ei kofte etter min farmor, brukte den mye i tenårene. Nå er den altffor dyrbar for meg til at noen fåt lov til å bruke den ( eller er det jeg spm blir særere med alderen?) Ha en flott kveld!

9na sa...

Den var nå virkelig fin også, den da... og hyggelig historie. Min far broderte en kjøkkenduk en sommerferie han var på tur i campingvogn med kone, to døtre og svigermor...

Tofo sa...

Imponerende!

asbjørg sa...

Jeg blir stum av beundring!Så fint strikket!Artig med slike gamle ting!
Ha en god kveld!

sologbolig sa...

Kjempeflott genser med ei fin historie bak. Ønsker deg flotte junidager. Klem.

Gamleheksa sa...

Næhhhh! Nå ble jeg imponert. Håper virkelig han tar opp igjen denne gamle interessen sin. Så flott som det var gjort da. Nei, kara fra Kapp er noe for seg selv, litt annet enn Jentene fra T.....

RuneE sa...

Du har en far du kan være stolt av - og en sønn som kan være stolt av genseren han har på seg.

regnbuesting.net sa...

Fabelaktig! Et par votter må da være det minste du ønsker deg nå.

linsky sa...

Jøss, dn var virkelig pent strikket også! :)

anne - moseplassen sa...

genialt mønster og farge!
Nydelig strikk var det også :) Du får nok friste din far med noen garnnøster og gode pinner, så kanskje?

bodil sa...

Hei.Kjempe fin.Så Imponerende.Ha en riktig fin Torsdagskveld.Bodil.

Morten Pedersen sa...

Det var da en flott genser, kanskje ikke mine farger, men den synes jo godt.

Ann Karin sa...

Hei Ser det er et gammelt innlegg eg har havna borti. Uansett var det ein Nydlige genser med ein flott historie. Elske fargene på genseren. Bare heilt rååå. Jammen er du heldig som eier denne.