fredag 11. juni 2010

Hvordan holde ut FOTBALL VM

Dette er en liten reprise på et innlegg jeg skrev til fotball EM i 2008… men det er kanskje like aktuelt i dag og de nærmeste ukene… For om du ikke har fått det med deg, så ble altså fotball VM 2010 blåst i gang i dag… Dette kan bli 4 uker med glede eller fire uker i helvete, helt etter hva du gjør ut av det. Har du en fotballgal partner, kan tiden frem til 11. juli bli en stor prøvelse. Min egen erfaring er siden jeg bor sammen med en veldig fotball interessert familie:

"If you can't beat them...Join them!”

Fotball[1]

For det er bare til å innse at noen ektemaker er det umulig å omvende. De har gledet seg som et barn til dagen i dag og har benket seg i godstolen med alt det mest nødvendige (brus, fjernkontroll (er)og kampoversikten) innenfor rekkevidde. Selv om de dupper av midt i en litt kjedelig kamp, har de full kontroll over omgivelsene og om du har livet kjært, så strekker du deg ikke etter fjernkontrollen i håp om å få se i alle fall værmeldingen. Da er det nesten bedre å investere i et tv til som du kan ha helt for deg selv. Men for å redde ekteskapet, kan du jo prøve å like fotball bitte litt… Her en noen overlevelses tips slik at det blir sånn passelig levelig hjemme for alle parter:

Først av alt skal du nullstille deg. Ikke sett deg ned i sofaen for å se en av kampene og allerede vær negativt ladet. Se på det hele med nye øyne. Dette kan faktisk bli gøy!

# Tips nummer 1 er det jeg brukte for å holde ut mine første tv-overførte fotballkamper:
Plukk deg ut en eller to av spillerne som er på banen og som virkelig appellerer til deg som kvinne. Hvert lag har sin smukkas og med alle lagene som er med, er det nok å velge mellom.
Det er faktisk mye flott å se på… Trente leggmuskler, bulende lårmuskler og hvis noen scorer får du ofte en sixpack på kjøpet. Da løper spillerne stort sett med trøyen over hodet, så det gjør ikke noe om de egentlig er stygge som nøkken.
Det var på denne måten jeg oppdaget David Ginola. Den gangen var han i England og spilte for et par klubber der. Jeg ble glad hver helg de viste en av kampene han var med i.
Og ikke ha dårlig samvittighet for at du kikker. Tror du virkelig gubben i huset ser på damene spille strandvolleyball for volleyballspillet sin del. Neppe!David ginola # Tips nummer 2: Er du interessert i design er det nok å følge med på. Du forstår fort at det er menn som har bestemt hvordan draktene skal se ut og hvordan fargene på draktene skal settes sammen. Ta Nederland sin drakt under EM 2008 for eksempel;  Oransje trøye, hvit shorts og lyseblå sokker? Ja, du leste riktig. Skulle tro de hadde vært på salg. Handlet i hu og hast  på  taxfree før avreise. Og det er flere grelle eksempler. Bare sett på tv i kveld og følg med! Gi gjerne lagene poeng for fineste/styggeste drakt! GEPA-0906081228A

# Tips nummer 3: Publikum er et kapittel for seg. Hvis du skal på karneval/bad taste party i nærmeste fremtid, så finner du garantert noe du kan bruke der. Mange morsomme innslag og det er bare til å følge med. Kanskje du ser noen du kjenner også som egentlig uten noen særlig grunn har sykemeldt seg de nærmeste 3-4 ukene?? Tv producerne har en stor forkjærlighet for pene damer eller gubber som har gått berserk i en kostymebutikk. Det skulle være noe for en hver smak.

NORWAY_i_Lange_Flate_98096a[1] # Tips nummer 4: En del fotballspillere er mer kjent for sine frisyrer en for hva de kanskje presterer på banen. Er du interessert i hår, så vil det i en hver kamp være tips til ny frisyre. I tillegg har du jo flere tusen tilskuere å betrakte. Er kampen kjedelig, kan jeg love deg at kameraene finkjemmer publikum for å fylle tiden.


 

# Tips nummer 5: Velg ut et lag du vil heie på. Det er litt gøyere å se en kamp hvis du ”spiller for noe”. I alle fall om de gjør det bra. Det er lov å bytte lag skulle det vise seg at de gjør det kjempedårlig og rykker ut i innledende runder, men du får bare bytte en gang!! (I medgang og motgang vet dere!)  Pugg lagliste til ”Vinnerlaget” ditt som du nå ha valgt ut.  Så Googler du spillerenes navn og finn bakgrunnsstoff som du kan briljere med når du og din mann (og fem av hans kompiser) sitter og ser kampen. Her er alle kilder tillatt. Wikipedia, Se og Hør, VG. Bruk det for alt det er verdt.
Du får stor aktelse fra din kjære hvis det du har funnet ut er bitte litt fotballrelatert og vet du… Gutta liker fotballsladder…

england-football[1]

# Tips nummer 6: Du kan også rett og slett gå inn for å lære deg reglene i fotball. Så prøver du å praktisere dine kunnskaper under kampene. Det blir litt ”learning by doing”, men det kan jeg love deg at slik er det for dommerene også. I alle fall kan det virke slik… Du kommer til å ha mange og heftige diskusjoner med dommerne og din kjære under kampen. Det er lov å være uenig! Og så har dere jo noe felles å snakke om også!  Men ikke glem at du får se reprisen og mest sannsynlig kommer til å ha rett etter å ha sett den samme taklingen fem ganger….

R_dt_kort_683674i[1]

# Tips nummer 7: Går du med en liten skuespiller spire i magen, skulle det være nok av ting å snappe opp i løpet av en kamp. En omgang kan spenne over et vidt spekter som drama, tragedie, komedie og action.Ja, noen ganger er det rene såpeforestillingen. Det løper mange store skuespillertalenter ute på den grønne matten. Ja, mange gode stuntmenn også. Her er det underholdning for alle pengene!

Drama_2.23[1]

# Tips nummer 8: Kutt ut all sjokoladespising! Du får kun lov til å spise sjokolade når du sitter og ser en fotballkamp. Jeg kan love deg at fotballkamp snart blir ditt favorittprogram på tv og at du kommer til å tråle programbladene for å finne alle kampene som går!

Sjokolade

# Tips nummer 9: Det er mange nye dansetrinn å lære under en fotballkamp – i alle fall om den er målrik. Det siste nye nå er at den som scorer med en gang løper bort til sidelinjen og viser publikum seiersdansen sin. Han får snart selskap av lagkameratene og et øyeblikk tror du at du sitter og ser på ”So you think you can dance”?? Men det er da altså ikke og det er nå du skal sprette opp av sofaen og danse som målscoreren. Du lærer da en ny dans og får mosjon også og det kan komme godt med etter all sjokoladen… Let’s zumba!!!

Hvis du etter å ha forsøkt alle disse punktene og fortsatt ikke klarer å se på at gubben sitter i transe foran skjermen, så ta på deg yttertøyet og gå deg en lang tur, tren på s.a.t.s eller besøk en venninne. En kamp varer i 2 x 45 minutter + pause. Det skulle bli en fin treningsøkt, en lang tur eller en skikkelig venninneprat. I tillegg viser de nesten hele kampen i reprise etterpå for så å analysere kampen til døde. Du blir ikke savnet på over 4 timer. Benytt deg av det!

Du bør heller ikke glemme at mange menn faktisk har fotball som hobby. Hva ville du ha sagt hvis din kjære tok fra deg strikkepinnene og hardangersømmen???
Jeg blogger når det er fotball på tv og koser meg med det!

Så når fotball VM nå er sparket i gang og du kjenner at irritasjonen ligger der og murrer, vil jeg at du skal ta din bedre halvdel i hendene (mens det enda er håp) og se han dypt inn i øynene og så sier dere til hverandre:

”Uansett hvordan dette VM ender, så ikke glem at jeg elsker deg!"

Et flott VM ønskes dere alle!


 

 

Alle bildene  har jeg lånt på nettet…

24 kommentarer:

Mokomoko sa...

:-) hvor tar du det fra? utrolig bra! For min del er det enkelt, gjøre andre ting! gå en tur, ta noen bilder. Stille og fredelig ute når de beste kampene går!

lisa sa...

Jeg ler så jeg rister her jeg sitter. Jeg skal jammen ta og prøve ut tipsene dine for jeg må nok innrømme at jeg sitter her og furter ved siden av min mann som ser på URU og FRA. Jeg skjønner at FRA er Frankriket, men hvem i all verden er URU? Deriomt har jeg sett en søtnos der med blåtrøye. Lyse krøller og pent smil. Nå skal jeg spørre gubben hvem han er. Kankje jeg skal spørre på en forsiktig måte??

lisa sa...

Da er min fotballbuddy plukket ut. Nr 10 på URU som jeg fant ut er Uruguay. Spilleren heter Diego Forlán i følge min mann og han så litt rart på meg da han svarte. Jeg bare sa at jeg trodde jeg hadde sett han i en reklame for noe, men kunne ikke huske hva;) *Plystre*!!

Petunia sa...

Forlán er jo søt;)

Annettes space sa...

Hahahaha...selvom jeg er helt alene med mig selv, har du netop åbnet for helt nye måder at se fodbold på :-)) Så måske jeg skal give WM en chance.
Tusind tak :-))

Nancy in Norway sa...

Hehehe. Den er grei!
Jeg gleder meg til de neste 4 ukene for jeg vet at gubben ikke kommer til å rikke seg fra godstolen når det går kamper på TV.

Nissemann sa...

Herlig! Fantastisk fornøyelig lesning!

Jeg syntes jeg var snill i kveld, som ga fra meg tv-pcen til sambo ti minutter før Uruguay-Frankrike var slutt. Men ikke fortell henne at det var en møkkakamp... :)

ArneA sa...

Her har the fans of England allerede startet oppkjøringen til kveldens kamp. Vi tar en tur på strand promenaden

Gamleheksa sa...

Her var det fantastisk mange gode råd. Heldigvis trenger jeg ingen av dem, for Gubben er GUDSKJELOV like lite interesert i fotball som meg. Sist VM kostet vi på oss å se siste omgang i finalen. That's all! EM sist har jeg ingen minner fra ;)

Man kan vel blogge litt også, mens parteren evt sitter i transe :) Godt VM.

Irene sa...

Utrolig bra! Jeg er den eneste høna i kurven, og attpåtil den eneste som ikke er foppall-interessert. Men jeg skal nok klare dette også, hehe .... og så har jeg alle dere her i bloggland å treffe når kampene herjer på flatskjermen! Ha en fin lørdag!

Anne sa...

Jøss ja, sa HA DET BRA til mannen i går kveld...

regnbuesting.net sa...

Du Petunia overgår deg sjøl til stadighet. Jeg måtte lese høyt for fotballkompisen min her og vi har ledd så vi rista begge to.
Den store utfordringen i år blir å holde ut vepsesvermen som summer over stadion.
I kveld skal vi se England-USA, men før det skal vi se Stord-Frigg :-)

marit sa...

Å, du er god! Gubben er om mulig ENDA mindre fotballinteressert enn det jeg er...men vi har en sønn...Blir det for ille bråk, havner han nede på sjøbuda, der er det eget tv.

Halina sa...

Hej Petunia!

Tack så mycket för besöket hos mig :))
Glad att du gillar mina bilder. jag använder Olympus E-510 med olika objektiv. Jag kan skriva detaljer senare.
Just nu vill jag ge Dig en utmärkelse, kolla i min blogg http://medtiden.blogspot.com/

Mvh Halina

Mångsysslare sa...

Mye bra tips, men jeg savnet et tips om hvordan man skal slippe unna barna når det er kamp.

De er jo for små til å være alene og for store til ikke å skjønne at jeg vil at de skal klare seg selv;

-så de krever all oppmerksomhet de kan få.

Mitt hvite hus sa...

Hei kjære deg..
Tskk for omtenksom og hyggelig hilsen.
jeg føler så enormt mye med familien..tror ikke noen av oss kan skjønne hvordan det er..
De har hatt noen tøffe og slitsomme dager nå.. de trenger nok det meste kan jeg tenke meg...
takk for at du tilbyr deg hjelp til de...
de kommer en tur på middag i morgen ....

du er skjønn og snill er du..

varme klemmer til deg ...hilsen meg på det andre fjellet... hihi..den likte jeg O=)

anne - moseplassen sa...

strålende tips, som jeg på ingen måte har tenkt å følge. Fotball er for meg helt ubegripelig. Jeg har sett en hel masse av det for jeg jobbet en stund i en fotballpub, og det eneste kjekke med å se fotball er å se på tullingene som ser på, altså om det feks er på tv, sette seg ved siden av tv og se på raringene i sofaen ;)

Ellers, angående dette med at den som gjør jobben får også bestemme... jeg flira godt når jeg leste kommentaren din ;) Om jeg skulle følge den logikken så ville nok hagen ha betydelig mere oransje, rødt og gult enn nå gitt. Jeg gjør nemlig marginalt med hagearbeide. Det blir å peke, forklare, og sporadisk binde opp erteblomster ;) (pga sykdom så orker jeg omtrent ingenting dessverre, så mannen gjør alt hagearbeidet).

Angående slike kar for dam så aner jeg ikke. Jeg kan ikke si jeg har sett de til salgs i noen norske nettbutikker, og fysiske butikker går jeg jo ikke i. Lykke til, men obs, det er visst minst like mye jobb å lage slik dam, som dam med duk.

TurboLotte sa...

Haaaaahaaa!! Så får du en sixpac på kjøpet!!
Utrolig vittig. Jeg tror jeg skal prøve å følge rådene dine jeg, Petunia.

Mitt hvite hus sa...

Tusen takk..skal høre og gi beskjed...

og jeg skal overbringe hilsen om at det er mange som tenker på henne..

Klemmer o=)

9na sa...

Haha du er deg selv lik altså. Glimrende!!

Silje sa...

Haha, gode tips! :)

Skautrollet sa...

Hehe :))
Morsomt innlegg med mange gode poenger.
Du er kjempeflink.

HildeS sa...

Så sant så sant. Den der med å plukke ut kjekkasene har jeg faktisk forstått for lenge siden, for noe må man jo ha å se på.
Den sjokoladeregelen var veldig god altså, så det spørs om det får bli det neste her i huset....

Mitt hvite hus sa...

Heisan

har sendt deg en mail jeg...

klem O=)