tirsdag 1. juni 2010

Morgenstemning

Til min mor sin store fortvilelse kom jeg til verden som A-menneske. Jeg tryglet om å få legge meg klokken 7 om kvelden, noen som man foreldre kanskje synes er greit nok… Men når avkommet er klar for en ny dag klokken 05:00, så er ikke det alltid så kjekt… Vel, jeg vokste det av meg og er i dag mer et C-menneske, tror jeg.. Trøtt om morgenen og trøtt om kvelden! Derimot har jeg denne uken klart å stable meg på bena ganske så tidlig og kommet meg ut på tur før fuglene har spist frokost…P1220754 Til og med Jølle, som vi må “sparke” opp av sengen hver morgen, har vært helt i sjokk! Men det skal ikke mer enn å nevne T-ordet og ta i båndet hans, før han er klar. Jeg trenger en liten kilometer eller to før kroppen kjennes sånn noenlunde ut..


Morgenstemning 3 Jeg må likevel innrømme at det er fantasisk herlig å komme seg ut før dagen helt har bestemt seg for hvilket vær den skal kle seg med. Skyer og tåke ligger lavt og solen forsøker å slippe gjennom.


Morgenstemning 4 Mot vest er himmelen mørk…


Morgenstemning 2Ikke et vindpust…


Morgenstemning 8


Til slutt får solen overtaket og jager tåkedisen bort over vannflaten…Morgenstemning 9


- den kommer lavt inn fra øst og kryper inn under trekronene…


Morgenstemning 11 Jeg slår meg ned på en benk helt i vannkanten og nyter en kaffekopp og litt frokost…


Morgenstemning 12


Her kunne jeg ha tilbrakt resten av livet..


Morgenstemning 10 Men dessverre kaller pliktene og jeg må ta fatt på hjemturen..


Morgenstemning 15


Jeg gjemmer synet av den vakre naturen og fuglesangen dypt inne i meg …


Morgenstemning - og trøster meg selv med at siden jeg kom meg opp så tidlig, har jeg fått resten av dagen i gave…


Morgenstemning hos Helene

30 kommentarer:

Mokomoko sa...

Nydelig innlegg, så mye fine bilder, må visst komme meg tidligere ut jeg også, kanskje ta med kaffen, er litt avhengig av den om morgenen!

qehenne sa...

Nydelig natur du har rundt deg. Jeg heller nærmest til Å når det gjelder døgnrytme. Så hunden blir "turet" på ettermiddagen.

GAWO sa...

Fantastiske bilder.
Ååååå så gjerne jeg skulla ha gått tidlig-morgen-tur i stedet for å kjøre på jobb. Naturen er så vakker nå på denne årstiden.

Tofo sa...

Nydelig turområde du har Petunia:) Kjempeflotte bilder! Særlig det siste falt jeg for:)

Jeg er så B som overhodet mulig:)

Sommertid sa...

Se der ja...utrolig flotte bilder, falt veldig for der solen jager bort tåkedisen..og det siste bildet..
Er som deg, C menneske..og med en skrøtt som ikke vil følge det hodet vil...men men..man kommer seg da ut omsider og får gjort noe brukbart..
Ha en fin kveld videre :)

Monika sa...

Husk at denne dagen MÅ du ta vare på -- nydelig ;)
smil

HildeS sa...

Dette var eit nydeleg innlegg, både i ord og bilete.
Det er utruleg vakkert når ein ny dag gryr, og du har fanga det med linsa di.
H

Mathildes Eden sa...

Å, så vakkert!
Så nydelige bilder du tar. Og usedvanlig vakkert turterreng.
Fikk lyst til selv å komme meg grytidlig opp å ta bilder. Jakten på det vakreste lyset kan bare foregå sent på kveld eller grytidlig en morgen. Skulle likt å visst hvordan det er mulig å få så store bilder på bloggen min....

Synnøve. sa...

Så mange nydelige bilder.
Den med benken der du spiste frokosten er så fin.
Visst har man fått resten av dagen i gave når man er oppe så tidligt.

Deiligt med en tur på morgon og se dagen våkne.
Klem fra Synnøve.

Anne sa...

AT DU IKKE BOR NÆRMER MEG!!! det er det mest irriterende jeg har kjent etter at jeg starta å blogge for år siden, basta bom og punktum finale

Gamleheksa sa...

Ja, dette er litt av et påfyll før dagen starter helt. Men aller mest imponert er jeg over at du virkelig kommer deg ut. Jeg er født med alvorlige startvansker om morgenen ;) Nå er jeg trøtt om kvelden også forresten. Riktig morsomt selskap, hehe.
Heldige Jølle som får disse nydelige turene.

esnorway sa...

fine bilder og du hadde sikkert fin tur

ArneA sa...

Hundeeiere er først oppe (og ute) og sist ute for å lufte dyret.
Det er vel største grunn til at jeg ALDRI vi ta på meg ansvar for en firebeinet venn

anne - moseplassen sa...

for en tur!
Takk søte du for at du deler, dette gjorde godt, i hele meg :D

lisa sa...

Gurimalla så vakkert!
Jeg stiller i morgen tidlig, Petunia! Har du kaffe, tar jeg med nybakte horn!

Anonym sa...

For en natur!! Herlig område å gå tur i...misunner folk som har en sjø eller et tjern å ta en tur til/kafferast ved! :o)
Mette

Turid sa...

Vi er heldig vi , som kan forsyne oss av naturen til frokost....
Nyt det og fyll lagrene -til en dag du ikke kan gå ut å etterfylle...
Ha ei flott juni uke!

RuneE sa...

Slike turer er verd en masse. lang bedre enn den asfalten jeg til vanlig går på. Fint at du deler med oss andre.

Elisabeth sa...

Fy flate, for noen bilder. Det er det som er så kjekt med å komme seg opp tidlig. Man får de perfekte bildene i den perfekte stemningen.
Bilder tatt av innsjøer osv er bra å ta grytidlig før vinden begynner å ruske i det.

Renathe sa...

Hei! Nydelige bilder!!! Drømmer meg vekk i dem, siden det i Tromsø er regn, regn og atter regn... Fikk pakken i posten i går. Hihi! Tusen takk for både musene og overraskelsen! :D Ønsker deg en fortsatt flott dag. Klem

Kari sa...

Jeg fikk rett og slett frysninger av hvor vakkert turterreng du har. Og du har virkelig fanget både landskapet, været, årstiden og morgenstunden.

nydelig, rett og slett

Linda sa...

Fantastisk flotte bilder du har tatt, igjen! Tror jeg akkurat fikk lyst til å ta meg en tur nå, i steden for det husarbeidet jeg hadde tenkt å gjøre.... Ha en fin dag!

Tove sa...

Helt utrolig nydelige bilder du har tatt på din morgenvandring!
Jeg er også ute og går om morgenen (ca 3 dg i uke) fra kl 06-07 sammen med en kollega. Kanskje ta med kamera en dag? Vi går for å øke kondisjonen så da blir det feil med fotostopp. Får bli en dag jeg går alene for morgenene ute i naturen er nydelige og en flott start på dagen!

Helene sa...

Så herlig turterreng du har tilgang på, Petunia! Satt bare og drømte meg bort i de vakre bildene dine! Hyggelig at du ble med på utfordringen med et eldre innlegg! Passet jo midt i blinken:o)

Heleneklem

Malys krok sa...

Dette var så vakkert i både bilder, og ikke minst ord,at jeg ble helt rørt... Trenger jeg si mer...? Nei, for da vet du at jeg er helt med!
-Margit-

anettesbokboble sa...

Åh, så vakre og trolske morgenstemningsbilder! Som egne små kunstverk :) Klem fra Anette :)

Lene sa...

Så nydelig.
Tusen takk for at du tok meg med på en morgentur i det fri :)

Ingrid Andrea sa...

Bare så vakkert! Heldige du som har slik natur å ferdes i! Og jammen er det godt komme seg tildig opp iblandt også, være førstemann ut...som man eier hele verden... ihvertfall for en liten stund før den våkner til liv og røre;))

♥ Stines hverdag sa...

Nydelig morgenstemning og flott bilder! Takk for at jeg fikk være med :)

SigridfraEnget sa...

Absolutt nydelige bilder, og fantastisk morgenstemning.