torsdag 1. juli 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # L

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Jeg vet ikke om det er fordi jeg har så mange baller i luften for tiden, om det er solstikk eller rett og slett alderen, men jeg var helt sikker på at i dag skulle vi ta for oss bokstaven i …. I to dager har jeg gått og tenkt på hva jeg jeg skulle ha på i og valgte noe jeg gledet meg til å skrive om. Men det var liksom noe som skurret… Og naturligvis; Vi har jo kommet frem til bokstaven L. Så da var det bare til å tenke nytt og ta en kikk i fotoarkivet for inspirasjon. Og, om jeg skal si det selv, så er jeg rimelig fornøyd med valget mitt på L også!!

LMin L står nemlig for:

IMGP3395

Livarden!! Fjellet i mitt hjerte! Det ligger bare noen minutter fra her jeg bor og er et område jeg har gått mye i. Livarden er 683 meter høyt og er et veldig populært turområde sommer som vinter.

DSC_0465 Stiene går i lett kupert terreng om man velger løypen fra parkeringen på Riple opp mot toppen. Et fint sted å ta med hele familien på tur. Men godt fottøy bør man ha, for den første delen av turen går gjennom et ganske myrete område. Men når man kommer litt opp, er det tørt og fint underlag.

DSC_0467 Selv om Livarden ikke er av de høyeste fjell, så er man ikke nærmere himmelen enn her oppe. Det føler i alle fall jeg! DSC_0457 Har man hele dagen på seg, kan man følge varderekken over til Gullfjellet. Men det er viktig å tenke på at man er i fjellheimen og selv om man kanskje føler at man bare er på en liten tur i nabolaget, må man huske på at fjellet ikke er til å spøke med. Her kan været skifte fort. Jeg har selv holdt på å gå meg bort i tåke som plutselig kom sigende inn.

P1180280 I tillegg til en liten sekk med litt nødvendig ekstrautsyr og en varm jakke, må man huske å ta med kamera. Her er alltid noe fint å ta bilde av.

P1210165 Her er så himmelsk vakkert!

A og J på Livarden 2Ved selve den store varden, tar man en pust i bakken og deler nisten!

DSC_0455 Her kan man skrive seg inn i en bok og lese hvem som har vært her oppe den siste tiden!

IMGP3404 Så vender man nesen hjemover igjen!

For flere bokstavinnlegg, trykk på logo under her:

ABC logo

36 kommentarer:

Inge sa...

Suk hvor er der smukt, tænk at ha' sådan et fjeld lige i baghaven
Du må ha en dejlig weekend :-)

Henny sa...

Ja, men det er da også et herligt sted! Og smukke billeder, du viser.

TorAa sa...

Heisann, ikke lett å se forskjell på I og l. Det forstår seg.
Det himmelblå vannet er jo helt unikt. Forstår utmerket godt du trives i slike herlige omgivelser.

Denne uke fikk jeg tid til å poste i tide. ABC-K ble postet, om enn noe sent.

Fra lørdag er vi langt utenfor allfarvei, men jeg har teksten noenlunde klar. Så er det bildene da. Og internett-forbindelse.

Ha en flott sommer

dracurella sa...

Så fint turterreng du har! Tenker det er en god kilde til å få ladet opp batteriene. Flotte bilder!

M and D, Norway sa...

Ser ut som et herlig sted! Det innbyr jo til å ta bilder.

Maria G sa...

Åhh så vackert!
Vad härligt det måste vara att ha detta fina alldeles runt husknuten :)
Underbara bilder!
Ha en fin helg!

Camilla (Rantis) sa...

Åh, vilka underbara foton du bjuder på!!!
Njuter och längtar till en sådana vidder....

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

"Jätteflotta" bilder.

Någon fördel att ikke bo i byn, har du ....

Ha de bra.

Hasse A

Annettes space sa...

Smukt, flot, dramatisk og imponerende tæt på himlen. Du er heldig at have så storslået natur lige udenfor.
Ha en fantastisk uge :-))

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Dette er jammen et flott utfarssted. Ble helt fortapt i myrullen. Den er så fin ;:OD)
God ide med postkasse og bok på ved varden. Det har jeg aldri hørt om før!
Håper du får mange fine turer denne uka ;:OD)

BeasBlogg sa...

'så herlig du har det der rundt du bor, kan gå rett på fjellet..Du startet med is, og da lurer jeg på har du det varmt eller hva er det for no.?..ok sommer og sol hva er bedre enn deg ha en flott helg og hen herlig uke videre..Klem

Living next to me sa...

jøsses her var det vakkert..Norge er bare herlig..ha en fin sommmer( har du varme ) videre

Mokomoko sa...

Din luring, du tok jo temaet mitt!
Favorittfjellet til flere ja. Ingen skibilder!!
Flotte bilder du har her.

9na sa...

Oi oi oi. Nå kommer jeg snart Petunia. Må bare få igang beina først.

linsky sa...

Oi oi, for noen flotte bilder!! :)

Ikke rart du trodde det var I i dag, det trodde jeg også! Haha.

Lotta sa...

Fantastisk natur och underbara bilder
Jag föll pladask för den med ängsullet
Helt suverän....
Alla bilderna är kalas men en favvis fick jag på studs.
Kramizzz och mysig helg på dig...

Donald sa...

Det er smukke billeder!Jeg har været i Bergen en enkelt gang og husker hvordan det var at gå ned fra fjellet med vandrerhjemmet på toppen (i dag må der ligge et luksushotel! Det var den smukkeste beliggenhed, man kunne ønske sig). Turen op igen var med bjergbane.

Livarden - jeg ved ikke hvor det var, men kom i tanke om at der er et ord "li" som skulle betyde en fjell-mark med græsning, som er så vanskelig at komme op til, at man flyttede køerne eller fårene derop om foråret og lod dem blive. En "li" kunne jeg finde i no.wikipedia:

"li, skrånende fjell- eller åsside"

Jeg tror jeg bruger en masse tid på den slags opslag, fordi det er godt for hukommelsen - det giver en vis tilfredsstillelse, og når der så er smukke billeder at se på samtidigt :-) så er det godt.

Rimkogeren sa...

1000-gangs jubilæum i morgen.
Kig indenfor i morgen og læs min selvbiografi!
Hvor er det bare super smukt, mangler ord!

naturglede/Randi Lind sa...

Så flott! Nå fikk jeg lyst på en tur i fjellet. Men jeg skal ut til havet på jobb. Det er også fint i sommerværet. Skalldyr, måkeskrik og hyggelige mennesker! God helg til deg og takk for inspirasjonen:)

Anna Maries Skriveblok sa...

Så smukt, så smukt. Man må blive et bedre menneske af at bo sådan et sted.

Malys krok sa...

Ååå så flott!! Ingenting kan måles med fjellturer i fint sommervær! Nydelige bilder du har tatt! Det med myrull også! Vakkert alt sammen!
-Margit-

bestemorshage sa...

Jeg er imponert hvis du klarer å kommentere alle innlegg hver uke. Det har jeg ikke forventet.
Jeg planlegger å presentere alle plantene i hver bed i løpet av sommeren. Noen samplantinger er jeg veldig fornøyd med.

Kamelryttersken sa...

WOW :)
Ja, der kunne jeg vært, leenge

Gamleheksa sa...

Flott L! Det nære er det beste!

God helg til deg og dine.

Gamleheksa sa...

Det er godt å være hjemme om sommeren, selv om været ikke alltid er det beste. Vi drar ingen steder, men det er fordi vi har gård og Gubben jobber nesten natt og dag for tida. Men jeg koser meg i nærmiljøet. Til uka blir det Skibladnertur med bloggdamer og besøk på Dukkemuseum på Kapp. Da er det godt å komme hjem til egen seng da!

Ønsker dere en flott hjemmeferie.

Vilt og vakkert sa...

Heiann!

Jeg tror også vendelrot og legevendelrot er samme plante siden den heter officinalis!

Irene sa...

Nydelig! Skjænner godt at dette er et yndet turområde! Tenk å komme svett og sliten opp, og så nyte god nistemat og kanskje ta seg en dukkert!

Ha en fin helg i vest! Klem fra Irene

Gunsside sa...

Flotte bilder, flott terreng
Ha en fortsdatt god helg ;)

Mona sa...

Åh så härligt att ha sån fantastisk natur alldeles in på knuten. Underbara förföriska bilder!

Ditte sa...

Fantastiske billeder af en smuk, smuk natur! Nyd sommeren, Petunia, blandt andet på toppen af Livarden ;-)

Melusine sa...

Hehe, sånn er det bare av og til! Men L-en din ble da utrolig bra - så mange flotte bilder med nydelig natur :)
Det med myrullen er spesielt fint.

Takk for kommentar på min L,
høres spennende ut at du planlegger en fjellhage! Håper du poster bilder og at du får med deg Lewisia :)

Moonbeams sa...

Hehehe, det er nok varmen og sommeren som gjør at man surrer litt :)
Men de bildene her var jo kjempenydelige da :)

Ha en flott uke som snart starter :)

Halina sa...

Jag precis kom från resan till ditt underbara land!!! Vilka vyer och helt otrolig upplevelse i Runde bland Lunnefåglar! Rena naturparadiset!
Så, ditt vackra inlägg är fortfarande i den stämningen som fyller mig just nu... :)) Mycket vackra bilder och fin beskrivning. Tack för det!
Himla roligt att vara med i ABC :)))
Ha en fin dag
Mvh Halina

Halina sa...

Hej Petunia!
Jag förstår inte vad som hände...
Jag förlorade kommentar från dig :(
Möjligtvis jag har tryckt fel, men då skulle försvinna alla andra med...
I alla fall, jag är glad att du gillar mina fåglar :))
Rekommenderar hjärtligt mycket ett besök på Runde. Underbart landskap och massor av unika fåglar. Det var härligt att besöka Norge. Jag trivdes väldigt mycket :)
Mvh Halina

VIILHVILE sa...

Som jeg får lyst på en fjelltur etter å ha nytt dine fotografier... litt skikkelig med vind i håret!
Takk for tips om myggstikk og løvetann... har aldri lært så mye om løvetann før som jeg har gjort den siste uken. Fantastisk!

Deilig uke ønskes!

Gitte J sa...

Hold da op en lækker natur og sikker billeder du har taget.