torsdag 8. juli 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # M

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Denne uken har vi kommet til M i ABC i ord og bilder. Egentlig burde jeg ha valgt Male side jeg holder på å beise huset, men jeg har heller lyst til å skrive om noe helt annet…

M

Min M står for MAURbøllen OG bølleMAUR!!

BølleMAUR: Maur fikk jeg tidlig stifte bekjentskap med. Jeg er oppvokst i landlige omgivelser og noe det kjekkeste vi visste, var å pakke sekk med niste og begi oss ut for å utforske ukjente territorier i indianerland! En fin vårdag dro jeg og tre andre venner ut på tur og etter å ha gått lengre enn langt, fant vi ut at vi skulle ta en pause og spise litt av nisten. Vi så oss om etter et egnet sted og vi fant en fin liten lysning i skogen med fire flotte tuer å sitte på, en til hver av oss. Nisten kom frem og praten gikk lett!

Med ett var det som hele buksen min levde! Det kravlet, krøp og brant på bena og jeg spratt opp og løp skrikende rundt… Jeg hadde satt meg i en maurtue!!! Jeg løp hylende hjem og ble plassert i badekaret og spylt ren. Heretter sjekker jeg alltid sitteunderlaget godt før jeg slår meg ned! Jeg kan enda kjenne det kravle og klø rundt på bena når jeg tenker på det som skjedde den gangen…

Maur 1 MAURbøllen: Jeg vil fortelle en litt underfundig historie fra virkeligheten… Ja, faktisk om min svoger...For noen år siden kjøpte han seg en tomt. Han ønsket å bygge seg et hus på denne eiendommen, men det var naturligvis en del grunnarbeid som måtte gjøres først. Mange trær skulle felles og kratt og annet buskkast fjernes.
På eiendommen oppdaget han en lei maurtue ...Ikke av de lille slaget, nei en skikkelig skysskaper... Her var gode råd dyre og han prøvde å finne ut en enkel måte å bli kvitt hele elendigheten på. Han fant frem søppelsekker og trillet frem biltilhengeren. Best å få udyrene bortkjørt til søppelfyllingen før de våknet til for våren... Fire store svarte søppelsekker med tue fylte han. På vei til fyllingen ble han av en eller annen grunn rammet av dårlig samvittighet. Selv om det ”bare” var maur, så var det jo små levende vesen.. Dess nærmere fyllingen han kom, dess sterkere gnagde den vonde følelsen inne i han. Til slutt bestemte han seg for at han ikke ville dumpe dem sammen med søppel og annen skitt. Et mye bedre sted skulle han finne til dem! Han tok landeveien fatt og kjørte milevis rundt til han fant "det rette" stedet. Langt inne på en skogsvei i en sydvendt skråning, danderte han innholdet fra de fire sekkene i en fin ny haug... Etterpå var han rimelig fornøyd med seg selv! Han hadde gitt et lite bidrag til en bedre verden. I alle fall for maurene..Vel historien kunne ha sluttet der, men det gjorde den ikke! Etter noen uker oppdager han til sin store forbauselse at en ny maurtue har tatt form der han så grundig fjernet den gamle... Ja, det var faktisk utrolig hvor stor tue disse små skapningene hadde klart å bygge på den korte tiden.
Også denne gangen ble det en tur ut i ødemarken hvor de første maurene hadde funnet seg vel tilrette... Sikkert glade for nå å få besøk av etternølerne...

Maur macro Hvordan denne historien endte til slutt, kan vi vel tenke oss. Det måtte nok sterkere krutt til for å få slutt på tuebygging. Maur er noen små, men hardføre skapninger og akkurat nå som jeg holder på ute i hagen, kunne jeg godt ha tenkt meg å være like sterk og flittig som en maur…

Takk til Mokomoko for lånet av maurbildet.

For flere innlegg på M og andre bokstaver, trykk på logo under her:

ABC runde 2 stor

27 kommentarer:

Sommertid sa...

jobber iherdig som en maur gjør du jo om dagene..både beising og hagearbeid...det kan sikkert familien undertegne på.
Artige historier du byr på...mange har vel både fått oppleve og høre om disse iherdige, men akk kravlende og stikkende kryp...

Ha en fin fredag og go helg, lørdagen skal det visst ikke bli så verst vær...

dracurella sa...

2 artige maurhistorier! Jeg fikk meg en god latter :D

Inge sa...

ha ha.. det var vel nok en "fin" levende plads du havde fundet dig, midt i myretuen. Man er virkelig dyreven, når man FLYTTER to myretuer, jeg er dybt imponeret. Jeg tror aldrig nogensinde jeg ville være kommet i tanke om, at komme af med de imponerende, men irriternede dyr, på den måde.
kh Inge

Henny sa...

Ja, det er jo ikke uden grund, at det hedder "myreflittig". Vi har haft vores del af myreproblemer her i huset, og jeg må indrømme, at jeg ville ønske, de var knap så flittige...

Maria G sa...

Så hemskt att sätta sig i en myrstack...
Och vilket jobb din svåger fick lägga ner för att få bort myrorna.
Två fina berättelser och fina bilder!
Trevlig helg!

BeasBlogg sa...

Ha ha, fine historier begge to, ønsker deg en flott weekend. Håper du blir ferdig beiset..

Mokomoko sa...

Artig, maur er fasinerende skapninger og sykt irriterende.
Vi er endelig kvitt "takmauren" på naustet. Måtte fjerne all torv etc.
Sjekk dette innlegget:http://mokofoto.blogspot.com/2009/06/ulykke.html
:-)

Maboe / M and D, Norway sa...

Fin historie som jeg skal fortelle til broren min som har kjøpt seg et hus hvor det er masse maur (forhåpentligvis bare utenfor)!

Living next to me sa...

bøllemaur minner om den tegnefilmen med Donald , hvor maurene rapper maten hans mens de roper Hola banddola ( joda det kjente svenske bandet på 70 tallet var oppkalt etter den)..
jeg hadde bøllemaur på sommer huset i alfa del pi, satt en boks iste på nattbordet, jeg tente lyset før jeg drakk . eller hadde jeg ikke overlevd. for det var maurtråkk opp i boksen og masse nede i isteen..druknet men alikevel..
Usj.
Flott m. og innlegg som vanlig etter 3 omganger er det en bragd..

Line sa...

He he, di forteljarevne er ubetaleleg, Petunia:o) Eg ser det heile levande for meg, og fekk meg ein skikkeleg god latter...Det minte meg og på ei historie Mamma har fortalt...Ho og ei venninne var i blåbærskogen. Venninna måtte tre av på naturens vegne, og brått flerra nokre grufulle hyl gjennom den llers så rolege skogen, tett etterfulgt av ei dame som kom i fullt firsprang med buksa nede på knea. Venninna hadde plassert seg godt over ei maurtue før ho skulle gjere sitt naudsynte og det likte mauren dårleg;o)

Moonbeams sa...

Hehehehe, det var nok en fin sted for disse maurene når det ble bygd en ny maurtue på samme sted :)

Den første historien har jeg hørt fra pappa der min fetter opplevde noe av det samme da de skulle kose seg i naturen. Det var ikke noe koselig opplevelsen for min fetter, men det gikk heldigvis bra den gangen.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!


Litt av noen historier du byr på.
Godt det endte godt!
Jeg skulle animere en maur som går. Tror du det er enkelt? Jeg studerte alle mulige naturprogram på TV, men de gikk jo så altfor fort... ikke jeg fikk registrert hvilke av beina som flytta seg til hvilken tid. Passgang var det i alle fall ikke! Jeg droppa animasjonen ...
ha ei flott uke;:OD)

Mona sa...

Hehe, vilka historier! Att sätta sig i en myrstack är inte roligt. Men berättelsen om din svåger är helt underbar. Det är inte lätt att vara både djur- och naturälskare, samtidigt som det finns en hel del insekter som man inte vill dela sin närmaste omgivning med!

Mona sa...

Hehe, vilka historier! Att sätta sig i en myrstack är inte roligt. Men berättelsen om din svåger är helt underbar. Det är inte lätt att vara både djur- och naturälskare, samtidigt som det finns en hel del insekter som man inte vill dela sin närmaste omgivning med!

Annettes space sa...

Haha, stakkels svoger. Jeg håber ikke han byggede lige oven på myretuen :))

Lotta sa...

Det är väldigt lurigt med dessa stora myror för de kan käka upp huset.
Härliga historier du berättade Bäst var allt när du satte dig i myrstacken din stackare.Usch jag kan riktigt känna hur du hade det.Jag ryser...Bilden du har lånat är fantastisk! Hälsa fotografen det...
Kramizzzz... Mysig helg!!!!!!

Skautrollet sa...

Det var jo en "trivelig" maurhistorie da. Liker egentlig ikke maur, men det er fint å høre om personer med en sånn samvittighet for det levende liv som du beskriver i innlegget.
Ja, jeg sitter ned og strikker. Kanskje litt for mye. Det vises på fysisk form og vekt etterhvert. Så kanskje en mellomting mellom ikke å finne ro med strikking og det å finne altfor mye ro hadde vært tingen.

Malys krok sa...

Du får det sagt på en artig måte! Det er jo et ordspråk som sier; Gå il mauren og bli vis! Din svoger må være en snill mann! - Margit -

Halina sa...

Ett underbart inlägg med fantastiska berättelser :))
Snygga bilder till. Mokomokos bild är suverän, detaljrik och med fint ljus. Häftigt :))
Jag var biten av skogsmyra för två år sen och det var inte roligt ;))
Mvh Halina

Mats Andersson sa...

Vilken härlig närbild på myran! Snyggt.

/Mats

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Uha, uha og en gang til uha!! Undertiden sagde jeg til en meget urolig elev: "Se efter om din stol i virkeligheden er en myretue...."

Gunsside sa...

hehe morsomt med maur....
- og flotte bilder igjen.
Ha en fin helg :)

Kari sa...

Herlige historier, Petunia!

Min barnemaurhistorie ble til da jeg krøp ned i en sovepose som hadde ligget ved en maurtue. DER var det mange maur på grottesafari som ikke likte besøket. huttemegtu. Skjønner akkurat hvordan du hadde det!

TorAa sa...

Heisann, litt av noen historier du her forteller.
Endag godt du kom i bad og at det ikke var stokkmaur som ble tatt med på flyttetur.

Sommerhilsen fra
Tyrkia

Donald sa...

Selv om jeg også sige lev og lad leve, synes jeg at det er vigtigt at få myrer helt væk fra en byggegrund med alle metoder: Vand, skovl eller gift. Det er så mærkeligt at de kunne bygge en tue igen. Tror du de gik tilbage fra fjellet? Kunne de monstro finde "hjem"?

Strikkebesta sa...

I nesten eit halvt år hadde vi plenty av bøllemaur inne i huset vårt, ivrige og iherdige arbeidarar var dei, og ein pest og ei plage for oss som ikkje hadd lyst til å ha haugar med merkeleg innhald på dei utrilegaste plassar i huset. GIFT var det vi tok i bruk til slutt, med dårleg samvit, men må ein så må ein!

gunknitter sa...

Hei igjen ! Ja no har eg òg endelig blitt med på denne leiken. Eg har vore ein flittig ABC tilskuar. Det er koselig å treffe fleire bloggeansikter.

Artig maurhistorie :)) I dag, her hos meg på Sunnmøre, har mauren iført seg dykkerutstyr og plasker og kaver i det våte element. Men han får no heilt sikkert gjort masse. I motsetning til meg som har tenkt å ta livet med ro !

Takker for hyggelig besøk på bloggen min :)