torsdag 15. juli 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # N

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Denne uken har vi kommet til bokstaven N og jeg valgte NAKEN som mitt tema!!!

N

Hvor hen du vandrer i Bergen treffer du på dem… De står der uten klær og sier ingenting. Bare stirrer tomt fremfor seg. Da jeg var liten, ble jeg ganske så flau når vi passerte et par av dem, for det blir ikke lagt skjul på noe. Her vises det som vises kan!! Men som voksen kan jeg like dem og de er til stor glede for oss som bor i byen  og blir ivrig fotografert av besøkende uten at det ser ut som det gjør dem noe.

Det er naturligvis statuer jeg snakker om!!  Statuer uten klær på…

 N 1 Denne heter “Grinegutten” og er laget av Sofus Madsen. Du finner den i Byparken og statuen står midt i en fontene hvor fire fisk spruter vann på den. Hvem som helst kunne jo tatt til tårer da med de sommertemperaturene som er nå om dagene.

N 11 Den samme kunstneren har laget  “Sprøytegutten”  som man også finner i Byparken. Sofus Madsen har laget flere slike fontenegutter som er plassert rundt i Bergen sentrum. To mindre guttestatuer står og spruter vann over en fontene foran denne karen her. Dette er faktisk en av de eldste fontene som finnes i Bergen.

N 13 Man skal ikke være særlig blyg om man vandrer rundt Lille Lungegårdsvannet. Her kan man beskue damer som denne. “Dansk pige” laget av Gerhard Henning og dette var blant annet en av dem som fikk meg til å slå øynene ned når vi var på vei gjennom parken. *Rødme*

N 6

Statuen “Salome” står utenfor hotell Admiral i C. Sundts gate. Den er laget av Per Ung.

N 4Ikke alle liker å vise seg frem. Denne statuen står plassert i Nygårdparken og også laget av Sofus Madsen. Den heter “Morgendemring”.  Noen mener det er lyset idet solen står opp hun skjermer seg mot… Jeg lurer på om om det kanskje det er de narkomane som man ofte finner i parken hun ikke orker å se på… Akkurat som politikerne i byen… De vet de narkomane er der, men å gjøre noe for dem…

N 12 Lett henslengt nedenfor teateret på Ole Bulls plass, kan dere se på “Liggende poet” av Hans Jacob Meyer. Jeg vet ikke helt hvorfor den har fått navnet liggende poet.. Liggende ja, men poet?? Kanskje poetene ikke tjente så mye, var dagdrivere og ikke hadde råd til klær??

Vandrer man videre opp mot Den Nationale Scene, kan man i teaterparken finne disse to nakne skulpturene:

N 10“Mor og barn” av Gustav Vigeland… Vakker ikke sant??

N 7  og “Ynglingen” av Ingebrigt Vik.

N 9Utenfor gamlehoved inngangen på Haukeland sykehus, står disse karene her. Statuen er laget av Gustav Vigeland og heter “Tiggerne”. Ganske så truende disse to som ofte tiggere kan virke. Og uten klær, en kald vinterdag, får man nesten lyst til å legge noen mynter i hånder hans…

N 3Av alle statuene i hele Bergen, er dette min favoritt. Kunstneren er Arne Mælnad og den har navnet “Livet, leiken og draumane”. På bildet mitt kan dere bare se et lite utsnitt av statuen. Den er ganske stor, så det er vanskelig å få et fint bilde av hele statuen. Jeg er så fascinert av dette kunstverket og kan ikke se meg mett på den. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har vært nede i Solheimsviken for å ta bilder av den.

Dette er min løsning på N og NAKEN. For dem som ble skuffet og trodde jeg hadde besøkt nærmeste nudiststrand, så beklager jeg så mye:)

Ønsker du å se og lese mer om statuene i byen min, både med og uten klær på, kan du ta en tur innomm denne nettsiden HER.

For flere ABC innlegg, trykk på logo under.

ABC runde 2 stor

31 kommentarer:

Gamleheksa sa...

Du verden så mye nøgenhet i Bergen da ;) Rart dette at det var ok å lage sånne statuer, men alt annet nakent var tabu i tidligere tider. I farta kan jeg ikke komme på noen avkledde stauer på Toten, gitt :) Men Per Ung har feriested her, så kanskje en aller annen totning har stått modell, hehe.

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Fina bilder från Bergen, jag gillar att byar pyntar i parker och på torget...

Ha de bra.

Hasse A

PS, förra fredagen var jag och fruen i "byn", se min nya. header

Strikkebesta sa...

Nydeleg! Særleg det siste biletet ditt, så når eg skal til Beren neste helg må eg sørge for å ta turen om Solheimsviken og sjå heile kunstverket:)

Henny sa...

Det var rigtignok mange nøgne skulpturer, I har der i byen. Jeg kan godt forstå, at man kunne blive flov over at se dem, da man var barn, men de er nu meget flotte, synes jeg!

bestemorshage sa...

Denne ideen var bedre enn naturiststrand. Visste ikke at det var så mange statuer uten klær i Bergen sentrem.

linsky sa...

Herlig innlegg!
Og det har jeg alltid sagt, at Bergensere er tøffe og er ute i all slags vær, selv uten klær! HIhi.

Kamelryttersken sa...

Vi har vel egentlig hatt en grei sommer, iallfall vi som er bygd for kalde sommerdager. Men er likevel enig med han over her som står i spruten fra alle fiskene

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Jeg er dybt imponeret og din favorit er også min!

Maria G sa...

Så otroligt många fina och vackra statyer ni har i Bergen!
Superfint och härligt N-inlägg!
Trevlig helg!

Inge sa...

Hold da op, al den nøgenhed i holder jer i Bergen.. flotte billeder af statuerne, jeg er enig med dig, den sidste er virkelig flot og speciel, og fantastisk naturtro.

Lotta sa...

Så mycket nakna statyetter ni har i Norge Alla dessa och så de Viglandsparken i Oslo.
Bilderna är undrbara
Du är super på att fota...

Petunia...Jag skrev in mig men det hände något så när jag länkade med min adress så kom man till ABC istället.
Jag är med två gånger. Snälla kan du ta bort 16

Tack på förhand
Det var inte meningen
Maria sa till mig så jag gjorde ett nytt försök och då funkade det.
Kramizzz på dig och mysig helg Ditt bidrag var fantastiskt.

Living next to me sa...

hei flotte statuer , mitt barnebarn på 8 har sett på dette sammen med meg ( får ikke sove) han sa..det er ikke bare han som ligger som har poteter .
Hææ sa jeg..ja liggene potet sa ha og pekte på de edlere deler..kaller de baller for poteter i Bergen.. kremt.. jeg har vondt i ikke le høyt musklen enda ..Bergen er vakker selv om vi har triste minner derfra ..

ArneA sa...

Nakenhet er vakkert.
Ser nesten ikke annet på min morgentur.
Hørte noen savnet en mannepark slik C.Ringnes bygger kvinnepark på Ekeberg.
Du har gitt ditt bidrag på en flott måte.
Men jeg må innrømme at jeg syns det er vanskeligere å male nakne menn enn kvinnekroppen.
Det vises vel klart i mitt galleri

Helle K. sa...

Hvordan mon man kan se, at pigen er dansk? ser danske og norske piger mon ikke ens ud uden tøj? ;) Bortset fra det, så synes jeg nu nok, at de statuer er temmelig uskyldige.
Godt valg til N.

Annettes space sa...

Dejlige figurer og dejligt valg for N!!!!

Jeg er så gammeldags at jeg foretrækker disse naturalistiske figurer af Madsen, Vigeland m.fl...

Af disse du fotograferet her, foretrækker jeg tiggerne og moderen med barnet, men de er alle fine.

Liggende poet? Er det mon et selvportræt af kunstneren ??

Halina sa...

Fantastiska foton!
Alldeles underbar och mycket intressant inlägg. Nakenhet hehe ;)))
Blev man roligt lurad haha!
Mvh Halina

Fruen sa...

Utrolig tøff statue denne siste,der menneskene løper opp mot nye høyder :)

Donald sa...

Jeg undrer mig altid over at kunstnere kan finde det udtryk for nøgenhed, som er acceptabelt i den sammenhæng som kunsteren nu arbejder i. Jeg kan godt lide den "danske pige", og hvis du tænker nøje over, hvordan kunstneren har idylliseret hende, så får hun en anden dimension.

I min barndom havde vi en smuk, nøgen indiske danskeinde ved siden af legepladsen og man kunne jo se at hun var blevet berørt på kroppen flere steder, kunstneren lykkedes at gengive den smukke, æggende form og bevægelse.

mrsnesbitt sa...

My favourite was the last one - wonderful!

Linda sa...

Et flott innlegg med nakne statuer.
Litt artig at du hadde med "Tiggerne".
Vegard og meg har vært mye på sykehuset i det siste og besøkt mormor og denne statuen har blitt gjenstand for mange diskusjoner. Han mener sterkt at denne statuen kunne de plassert et annet sted enn utenfor et sykehus, spesielt siden Vegard blir dårlig bare av synet av den! :D

Irene sa...

Du vverden så flotte statuer dere har i Bergen! Jeg har vært i byen flere ganger, men må tilstå at jeg ikke har fått med meg dette. Din favoritt syns jeg også om. På tide med en Bergenstur skjønner jeg!

Ha en fin helg!

Irene

Malys krok sa...

Du verden så flinke de var, disse kuntnerne! Festlig innlegg med de flotte statuene! Artig skrevet til! Du har et godt fotograføye! Så flott! Tusen takk for din koselige hilsen!

Ang min mann og fuglebrett, så har han ikke laget noe slikt for salg, men kan sikkert gjøre det. Han må da, i tilfelle, vite hvordan det skal være? Er det foringsbrett du mener, eller fuglehus der fugler kan bygge rede? Eller hva? Har du bilde av noe slikt?
-Margit-

gunknitter sa...

Dette var litt komisk :)) Eg har sjølv ein liten naken kar i mitt innlegg, uten å ha sett dette. Men du verden så staselig bilda dine er ! Mange flotte kropper i nydelige omgivelser !

9na sa...

Flotte bilder igjen og hyggelig skribleri i mellom. Fint innlegg.

Huldra sa...

Flott bidrag av flotte statuer. :)

Har siden barndommen alltid synes litt synd på disse statuene som står og hutrer jeg da.. De er jo så livlige og levende, og kan skape mange rare tanker i et kreativt sinn. Så forresten et bilde av den første statuen med regnfrakk og sydvest på en fotosone en gang. Tøft. :)
Tiggerne er skumle! Tror jeg hadde gått en god omvei rundt de en mørk og tåket kveld.. ;P

Charlotta sa...

Underbara statyer och en vacker presentation av Bergen. Man får lust att åka dit. En by med så mycket konst har säkert också annat vackert att utforska.

Sister Bonde sa...

Simpelthen så flotte skulpturer - den danske dame er lige mig :D

Vilt og vakkert sa...

Heisann!


Tusen takk for turen rundt i Bergen der du viser oss de nakne statuene. Per Ung er min favoritt!
Må ærlig innrømme at jeg ikke har vært skikkelig i Bergen, bare på kort visit og gjennomreise.
Go' hælj;:OD)

Moonbeams sa...

Skulpturer er noe veldig spesielt med og vi har mange av dem her i Tromsø også :) Dere har mange flotte skulpturer ser jeg :)

dracurella sa...

Mange flotte statuer. Fikk litt sansen for tiggerne. Litt skummel i grunnen :)

Veronika sa...

For et flott N-bidrag du presenterer! Jeg ser at jeg tydeligvis har gått glipp av mye de gangene jeg har vært i Bergen, for det var masse flotte statuer:) De to gamle var veldig wow, var ikke slik jeg så for meg Vigeland sin kunst, vel jeg vet jo at han alltid gjenga nakne mennesker, men så "gamle" og innskrumpa liksom;) Gleder meg til neste bokstav!