torsdag 22. juli 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # O

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Jeg poster tidlig denne uken for jeg har litt andre ting på gang på bloggen også… Vent og se!!!

Vi har kommet frem til bokstaven O og jeg gjør det enkelt og greit i dag og velger meg O for OLDEMOR

Ooldemor

Her ser dere lille Petunia sommeren 1968. Vi var på ferie på Toten og på kaffebesøk hos min oldemor (far sin farmor) på Kapp! Oldemor het Ingebjørg (1887 – 1978) og på sine gamle dager overlot hun huset til sin yngste sønn og bodde selv bare på et at rommene. Og hvilken rom! Her kunne et barns fantasi totalt løpe løpsk. I alle fall nå man hadde lopper i blodet og måtte sitte pent i ro ved kaffebordet, så ble det til at alt i rommet ble grundig studert og tankene vandret. Og for å få en stakkers 2-3 åring til å sitte i ro, ble man bestukket med verdens fineste lykketroll som kom frem sammen med kaffe og småprat. Og når loppene tok helt over og lille Petunia ikke klarte å være så rolig mer, så ba oldemor oldebarnet sitt ta en titt opp i taket og se om hun ikke fant kvisthullet der oppe innerst i hjørnet… Der oppe på loftet bodde nissen, og han fikk med seg alt der nede i oldemorstuen og stakkers den som ikke var snill, den fikk nok ikke mye å glede seg over på julaften… Alt dette sa oldemor med mild røst og glimt i øyet, men det satte sine spor likevel og fikk nok en urolig barnerumpe til å tålme seg en stund til mens man sendte usikre blikk opp mot takpanelet.

Oldemor 2 Oldemor 3 Fire generasjoner! Oldemor,bestefar, pappa og Petunia 3 år/ Ble nok ikke så mye julegaver etter det besøket der!!

Oldemor klokke Men mest av alt husker jeg klokken! For på veggen hadde hun et digert Totenur. Det dinget og donget hver halvtime og med en herlig dyp klang som gjorde godt i magen sammen med lefser, småkaker og ripssaft. Det var som vakker sang og når de voksnes samtaler tok seg en liten pause, kunne jeg kjenne på tikktakkene klokken sa hver gang pendelen slo fra side til side. Noe så vakkert! Tenk å eie noe så fint!

Det er rart å tenke på at man 40 år senere skal ha den samme klokken hengende på veggen hjemme hos en selv. Min bestefar arvet den etter sin mor og min far, arvet den da bestefar døde. En dag ble jeg spurt om jeg ville ha den og det var nesten ikke til å tro!!!

Klokken har ikke blitt trukket opp på noen år. Det er ikke alle i familien som liker å bli vekket hver hele og halve time i løpet av natten. Men for meg holder det og bare å se på den et lite øyeblikk, for lyden bærer jeg med meg i hjerte…

For flere innlegg på ABC i ord og bilder, trykk på logo under her

ABC i ord og bilder heading

37 kommentarer:

Inge sa...

Skønne minder du har om din oldemor. Vi har sådan et ur hængende også, og det bliver heller ikke trukket op, det "larmer" alt for meget døgnet rundt.. :-))

Gamleheksa sa...

Så herlige minner. Jeg har aldri opplevd oldeforeldre, men mine besteforeldre hadde prikk lik klokke. Den lyden husker jeg!

bestemorshage sa...

Det var en veldig hyggelig O. Jeg også hyggelige oldemor og oldefar minner.

mrsnesbitt sa...

Oh yes a family clock! How wonderful to hear the ticking and be reminded of the gentle memories ticking away!

Dx

Kamelryttersken sa...

Har ei Schwartswalder-klokke etter min oldefar. Den ble båret på ryggen av en klokkehandler fra Schwartswald det første stykket på sin ferd nordover. Hvordan den havnet på et marked i Lofoten vet jeg ikke, bare at lyden av tikkinga preget det meste av barndommen min. Nå henger den på veggen hos meg, uten at jeg tar meg tid til å trekke den eller passe at den går riktig. Pendelen må stilles helt rett for at den skal holde tritt med tida

Kamelryttersken sa...

Har ei Schwartswalder-klokke etter min oldefar. Den ble båret på ryggen av en klokkehandler fra Schwartswald det første stykket på sin ferd nordover. Hvordan den havnet på et marked i Lofoten vet jeg ikke, bare at lyden av tikkinga preget det meste av barndommen min. Nå henger den på veggen hos meg, uten at jeg tar meg tid til å trekke den eller passe at den går riktig. Pendelen må stilles helt rett for at den skal holde tritt med tida

gunknitter sa...

Så nydelig eit innlegg. Koselige bilder og kjempeflott klokke. Virkelig eit stas eksemplar det der.

Eg har dessverre ingen egenerfarte minner frå mine oldemødre, men fine historier har blitt meg fortalt.

Helle K. sa...

Sikke skønne minder - jeg kan knap nok huske mine bedsteforældre - sådan er det at være "efternøler" :)

Maria G sa...

Vilken fint minne du berättar om från din barndom.
Vad kul att du fått klockan och så fina de gamla bilderna är.
Trevlig helg!

Tofo sa...

Så herlige minner du forteller om Petunia!
Ja det var jo flott at du fikk arve den nydelige klokken, virkelig et godt minne.
Husker min mormor hadde også en lignene klokke på veggen, og når vi overnattet puttet hun papir..et eller annet sted, slik at den ikke kunne slå. Men der kom et lite halvhjertet "hikk", nok til at jeg fikk med meg hel og halv likevel.

Klem ;)

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Bilder är fantastiska som får människor att minnas.

Jag saknar bilder från min barndom,
kamera var inte så vanligt på 40-talet.

Ha de bra.

Hasse A

9na sa...

Flott familiehistorie! Jeg har bare hatt bestemødre, ikke opplevd flere generasjoner. Fint å høre og artige bilder. Takk for titten!

Henny sa...

Sikke en dejlig oldemor, du havde. Selv har jeg svage minder om min oldemor. Min første mand havde sådan et ur, nøjagtig mage til!

Maboe / M and D, Norway sa...

Så fine ord, bilder og ikke minst minner! Jeg hadde også en oldemor....

Takk for hjelpen med bilder på blogg, trodde det bare var jeg som hadde problemer.

Living next to me sa...

hva er vel livet uten sånne barndomsminner, det er jo dette som en husker . Som en vil at ens egene unger skal huske ..men nå skal til på dyre ferier osv..vi hadde hytta med utedo . og et bestemor og oldemor fang..når det hadde tid.

Malys krok sa...

Så koselig og fint du skriver om dine gode barndomsminner! Flott at klokken ble din! Du fortjente virkelig å få den, du som måtte streve så for å klare å sitte stille! Fint innlegg!
-Margit-

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
En nydelig historie!
Merkelig det der med lyder. Tenk så mange vi utsettes for til alle tider, og så blir det et ding eller dong for mye!
Her blir uret heller ikke trukket opp!

sigrid sa...

Veldig flott O innlegg...

Ingeborg B. Hansen sa...

det fyrste bilde var fantastisk

linsky sa...

For et kjempekoselig innlegg! :)

Madame sa...

Det var dejligt at læse dine minder om din oldemor. Hun har været en spændende kvinde, der havde forstand på børn :-) Og jeg kommer til at tænke på min mormor, når jeg læser hvad du fortæller - hun var årgang 1888 :-)

Ditte sa...

Dejlige minder - og ekstra dejligt at have uret du mindes med glæde hjemme hos dig. Vi har netop fået repareret min mands gamle familieur. Hans forældre slog klokken fra mens de havde det, men nu får det lov at dinge og donge hos os - det er bare hyggeligt synes jeg.

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-) Skøn beretning. Lopper i blodet, fint udtryk... svarer til krudt i rumpen..

Anette sa...

Dejlige minder du har om din oldemor. jeg kan svagt huske min oldefar ;)

Lotta sa...

Härligt med såna sköna minnen av farmor.Det har jag också fast det är massor av år sen hon lämnade oss.
Mysigt inlägg på O.
Härliga gamla bilder.
Kramizzz
Mysig helg

Donald sa...

Hvor ser du sød ud på billederne! Din oldemor ser lidt skræmt ud :-)

Sunniva sa...

Fine bilete, fin bloggdesign
Vil du vitje min?
www.polarprefecture.blogspot.com

TorAa sa...

Fantastisk,
det er så fint å ha med seg i livets bagasje det å treffe oldemor.
Selv har jeg aldri opplevd det.
To av mine barn har det og alle mine barnebarn har hatt gleden av det.

Så flotte bilder du har samlet sammen og viser oss. Det gjør faktisk godt å se.
Takk for at du deler slike unike minner med oss sølle ABCere.

Mia Folkmann sa...

Hvor sjovt at se de gamle billeder. Og sikken et fint ur, du arvede. Jeg har et, der minder lidt om det - det arvede vi fra min mands familie. Det slår heller ikke af samme grund, som du skriver - men det tikker højt og hyggeligt! :-)

Charlotta sa...

Härlig nostalgi i ditt inlägg. Minns också hur speciellt det var att åka till farmor i deras gamla spännande hus.

Linda sa...

For en utrolig herlig unge du var!

Annette's space sa...

Dejlige minder du har om din oldemor. Du er heldig at du har kendt hende :-))

Lillis verden sa...

Åh så koselige minner fra Oldemor. Jeg var så heldig å ha mine oldeforeldre til jeg ble tenåring. Det er uerstattelig :)

Takk for kommentar hos meg. Jeg håper virkelig ABC fortsetter, det var en moro lek og en fin måte å treffe på andre bloggere.

Nyt resten av helgen
Lilli

Halina sa...

Härliga bilder och ett mycket mysig inlägg.
Jag förlorade mina bilder för några år sedan, hade inbrott till lägenheten... tjuvarna hittade inga värdefulla saker som de kunde snabbt omvandla för pengar, så förstörde de allt det personliga...

Mvh Halina

Sarakake sa...

Flott O! :) Veldig fine bilder!

HildeS sa...

Oldemor ja, så herlige minner.

Melusine sa...

Dette var et nydelig innlegg om din oldemor, Petunia!