torsdag 29. juli 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # P

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Jeg hadde egentlig bestemt meg å ta en reprise i dag på bokstaven P. Jeg var helt blank og klarte ikke samle tankene og hadde tenkt å gå for P for Petunia… Men på vei hjem fra jobb, så oppdaget jeg P’en min. Jeg kjører forbi den nesten hver dag, men jeg har liksom ikke “sett den” før i dag.. Eller kanskje jeg har tenkt på den som en E.. Man av og til får man en slik lyspære over hodet, vet dere, og det var bare til å kjøre hjem og hente kamera og komme seg tilbake og ta bilder!!P

Min P står for PAKKESEL!

P1Denne skulpturen ,som er hugget ut i stein, står utenfor Frielehuset her i Bergen. For dere som ikke vet hva Friele er, kan jeg fortelle at det er Norges største kaffeprodusent.

P2

P3P5

Det er nok sekker med kaffebønner dette eselet bærer så tungt.

P4Så vakkert hugget ut i stein.

P7 P6

Jeg aner ikke noe om denne skulpturen, hvem som har laget den eller hva den heter. Men jeg skal ta kontakt med Kaffehuset Friele og spørre etter litt info og komme tilbake med de opplysningene jeg får.

For titt på andre ABC deltakere sine innlegg, trykk på logoen under:

ABC logo

36 kommentarer:

Henny sa...

Flot skulptur!

Annette's space sa...

Den slæber, den stakkels hest (som jeg tror det er) :-))
Men hurra for kaffe, så det er godt den prker slæbe kaffebønner :-))

Rimkogeren sa...

Nej, hvor er den skøn :-)

Hagemor sa...

Pantastiske potograpier som alltid!!

Mona sa...

Det ser rejält tungt ut för den stackars packåsnan! Fin skulptur. Närbilden är super. Det ser det ut som om åsnan står mitt ute iskogen.

Living next to me sa...

det så tungt ut.. selv for en som ikke liker Friele kaffe men orginalt

Mia Folkmann sa...

Åh det stakkels pakkesel. Det kan ikke være nemt at slæbe rundt på så meget... :-) Meget flot skulptur!

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Ser ut som børen er tung
- likevel viser den et nydelig ansiktsuttrykk.
Ha go' hælj ;:OD)

Maria G sa...

Fina bilder på en jättefin skulptur!
Trevlig helg!

Malys krok sa...

Kjempeflott bidrag for P! Og så stilig skulptur! Du finner stadig gode løsninger! -Margit-

bestemorshage sa...

Takk for hjelpen. det skulle skje så fort.

Jeg er imponert over hvor kreative alle er.

Vi har kjørt forbi Friele mange ganger, men ikke nær nok til å se den flotte skulpturen.

Irene sa...

En flott skulptur ... liker materialbruken og måten den er hugget ut på. Og så har du tatt noen fantastiske bilder av dem også! Ønsker deg en fin helg!

TorAa sa...

Herman og hans familie er en institusjon det står respekt av og har gjort i over 200 år.

Makeløse bilder, som vanlig.
Ofte er det man (over)ser til daglig noe av det mest spennende og fasinerende, som du så eminent viser her i dette innlegget.

Og pussig nok, har vi fløyet over kaffelandet Brasil for å komme til denne ukens reisemål.
Med andre ord: Svært langt unna.

btw. Håper regnet og sommerkulda snart slipper taket.

Lotta sa...

Hallå där
Nästa vecka bär det av bort till ert underbara land.
Vi skall åka till västkusten och Atlantvägen.Jag väntar så.
Då missar jag temat tyvärr för jag älskar detta så in i vassen
Bilderna på skulpturen är ursnygga.Härligt fixat på P.
Kramizzz på dig // Lotta

Monica o Jacob sa...

Vilken snygg skulptur, man riktigt ser hur tung packningen är.
Ha en skön helg;-)

Inge sa...

Smukt pakæsel.. der strider sig afsted med kaffe til alle os kaffesøstre.. Godt P-valg og god weekend :-)

Huldra sa...

Flott bidrag av en vakker statue. Noen ganger dukker bokstaven opp av seg selv ja. :)

anne - moseplassen sa...

for en flott skulptur! Nydelig :) Spennende i ulike vinkler, enkel men allikevel uttrykksfull.

Marie sa...

Flott skulptur :)

God helg :)

Ditte sa...

Skøn skulptur. Jeg glæder mig til flere oplysninger!

Kamelryttersken sa...

Takk for hyggelig kommentar på Karavanseraiet.no

Pakkeslet er ikke så raskt, og lever nok ikke i en fartsfyllt verden. Men skulpuren er god og forteller om slitet vi har hatt for å komme dit vi er.

gunknitter sa...

Ja, det har vel vore mange slike pakkesler som har trasket veien til Friele i Bergen, så mykje kaffe vi nordmenn drikk :)

Takker for hyggelig besøk på bloggen min !

Line sa...

Knalltøft:o)
Utruleg flott skulptur!! Eg beundrar verkeleg driven din, Petunia...ABC-leiken, mandagstema og no fotokonkurransen...Det er berre å bøye seg i støvet:o)
Elskar å gå i fjæra sjølv, leite etter fine skjell, så kor vatnet anten stig eller synk, berre nyte og vere til. Er glad for at ungane mine kan hente med seg dei same opplevingane som eg hadde som lita:o)
Må berre legge til at eg bada den dagen det første bildebidraget mitt vart tatt, utan våtdakt;o) Men var ein heller kjøleg fornøelse ja...he he!
Takk for ferielykkeønskningar, vi gledar oss veldig.
Varme klemmar

Gunsside sa...

Utrolig flott statue, og mange flotte bilder viser du !!
Ha en herlig helg ;)

Donald sa...

Så flott! Man skulle tro du har bestilt denne flotte skulptur til lejligheden - den er morsom men også symbolsk.

Melusine sa...

Denne skulpturen er utrolig flott, Petunia! Jeg har aldri sett den før, så jeg må nok ta turen dit for å beskue den med egne øyne ;)
Likevel - det trengs egentlig ikke, for bildene dine av eselet (eller kanskje det faktisk er en fjordhest?) er fantastisk gode!

Jeg skulle forresten gjerne sett bildene dine av solnedgangen hin dagen :)

Anette sa...

Hvor er den fin ;)

Hobbygåsa sa...

Hehe jeg likte kommentaren din til pingvinbildene mine :-) Kan høre Vazelina når jeg ser på det øverste ja :-)
Friele vet jeg hva er ja, vet du den mannen ligner så på en sjef jeg hadde i Oslo, bergenser han også. Skulle tro de var brødre, men det er de nok ikke :-) Flotte bilder du har, pakkesel er jo en knall løsning. Ha en fin helg Petunia!

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Takk skal du ha for å ha retta opp linken. Har nok blingsa litt da jeg kopierte. Kanskje greit , for da fikk de andre en pause i urtepostene! Og så var det jo noe på P dette også. Ikke alle skjønte at det var feil, men TorAa var observant!
Ha fin lørdagskveld ;:OD)

Lotta sa...

Hej svejs!
Här kommer min nya bloggadress.
http://lotta-hippsomhapp.blogspot.com/
Min gamla är borttagen på grund av virus.
Vi var fler som drabbades… Riktigt tråkigt
Tack för alla glada tillrop på min gamla och välkommen till min nya om du har lust och vågar .
Jag har inte virus på datorn, utan det var på webbhotellet ”tror jag.”
Jag tog det säkra före det osäkra och tog bort den och så hoppas jag att det aldrig återkommer.
Kramizzzz// Lotta

linsky sa...

Den var kjempefin!!! :-D

Friele sa...

Så utrolig fine bilder!

Jeg fant kun informasjon om kunstneren, men jeg skal grave litt mer.
Foreløpig er dette informasjonen vi har om kunstneren:

Kristian Blystad er født i Bergen 1946. Han har sin utdannelse fra Kunsthåndverkskolen i Bergen under Halvdan Ljøsne og Per Palle Storm 1972-76.
Blystad hører med blant de yngste av norske billedhuggere. Han debuterte på Vestlandsk utstillingen i 1968 som grafiker, men allerede i 1970 stilte han ut en metallskulptør i Bergen Kunstforening. blystad har som billedhugger arbeidet med materialsammensetninger som kleberstein og plast. I 1975 debuterte han på høstutstillingen med et arbeid i sement. Han ager mest skulpturer i stort format og er en av våre mest kjente billedkunstnere.
Han har arbeidet i Kina, og i perioder hogd litt på fasaden til biblioteket i Alexandria i Egypt. Blystad er representert i felere museer og samlinger. Hans kskulpturer finnes blant annet i Regjeringsbygget i Oslo, Universitetet i Bergen og i Cape Town i Sør-Afrika. I 1994 var han festspillutstiller i Bergen og har siden deltatt på kollektivutstillinger i Lillehammer og Oslo.

Charlotta sa...

Det är modern konst när den är som bäst tycker jag. Jättefina bilder på packåsnan, vilket konstverk.

Lillis verden sa...

Hmmm. Jeg må nå vel ha sett den skulpturen, men samtidig tror jeg ikke det... Stilig er den i hvert fall, og helt klart et Pakkesel :)

HildeS sa...

Knallbra! Om skulpturen er så veldig fin er jeg dog ikke helt sikker på.
Du påstår du går i stå for ideer, men du gjør jo ikke det.

tinsel sa...

Kan det være Mette Midtseter som har laget den?