torsdag 29. juli 2010

Fordelene med en regnfull sommer

Sommerværet svikter, skriker nettavisene og alle vil visst til Syden… Nei, juni og juli har ikke vist seg fra sin beste side og det ser ikke ut som august kommer med noe plaster på såret heller. Det er ikke lett å finne lyspunkter, men det  kan  derimot gå sport i å forsøke og se det positive i det hele. Sånn bare for å holde humøret oppe! Dette innlegget skrev jeg i juli 2007 da vi satt værfast på hytten. Det regnet og regnet og vi må ut og gå et stykke til doen… Stemningen i hytten var til å ta og føle på…

Bildet her til venstre er av multikunstneren Audun Hetland og heter så beskrivende "Øs -pøs". Du kan se flere bilder av Hetland HER.

 

FORDELER VED EN REGNFULL SOMMER! Her er de tørre fakta!

*Man trenger ikke vanne plenen eller blomstene.
*Vi blir ikke solbrente og slipper utgiftene til solkrem.

*Man får ligge alene på stranden.
*Spiser ikke så mye is.
*Får færre insektstikk. Sitter jo inne hele tiden.
*Ingen fare for skogbrann.
*Lite sol gir færre rynker!

*Er du på hytten uten innlagt vann og dusj – ta sjampo i håret og gå en tur ut..
*Lite sannsynlig at brønnen går tom og kanskje strømprisene holder seg lave..
*Turistene får det de forventer når de besøker Bergen.

*Man kan unne seg noe dyrt, som man egentlig ikke har råd til, for å komme i bedre humør.
*Gjør ingenting at sommerklærne fra i fjor er trange. Ingen ser hva man har på seg under regntøyet likevel.

*Ferien virker lengre siden det er dårlig vær og man føler man har vært 6 uker på hytten og ikke bare 3.

*Slipper å spise svidde grillede pølser og koteletter.

*Man kan utsette å male huset til neste år.
*Kan være inne og kose oss med en bok data eller et håndarbeid med verdens beste samvittighet.

*Man kan pusse opp inne uten å føle at man burde vært ute..

*Man setter mye mer pris på det når man virkelig ser solen.
*Overgangen til høst blir ikke så stor…

Kommer du på flere fordeler, kan du gjerne dele dem med meg….

10 kommentarer:

sigrid sa...

Godt sagt...
akkurat no skin sola hjå meg..
men yr.no lovar oss meir regn..
Best å finne fram til det positive i livet ;-)

ASSA sa...

Ja du får sagt det du ;))))

Men vi får det nok best med oss selv når vi kan se det positive i det vi ikke kan gjøre noe med!

(Forresten skinner sola her i trøndelag akkurat nå :)

anne - moseplassen sa...

For min del har denne sommeren vært bedre enn fjorårets, som hadde en sinsvak heteperiode. På grunn av sykdom så tåler jeg ikke lengere høy tempratur, så da vil jeg faktisk heller ha regn enn 25graders sol. Fælt å si det, men..

Dessuten så er hagen fin (og frodig) å se på fra sofaen også, og der er det jo tørt ;) Eneste er at blomstene kunne trenge litt mer sol for å blomstre mer da..

Min Verden sa...

Det gjelder å trekke frem det positive i alt :) Jeg har ingenting å tilføye, bortsett fra en ting og det er at det er godt å være på jobb når allikevel været er som det er! Gooooood sommer!

Randi's Tanker sa...

*Ler* Du har jammen funnet fram mange fordeler! Knallbra!

Jeg skal i grunnen ikke klage. 3 uker på Mallorca i juni og nå har vi hatt godvær hele siste uken her hvor jeg bor.

9na sa...

Det har vært endel fint vær her også men nå er det begredelig altså.

lisa sa...

Jeg er så lei været, men jeg har bare vært et par uker i Norge etter lang ferie utenlands. Men det har regnet og regnet og regnet etter hjemkomst og inne i min bror sin hytte, to familier, 7 unger (!) i alderen 3 til 17 og hyttenabounger inne på besøk på få kvadratmeter, ja da kan man tenke seg...
Regner det mer nå så skriker jeg!

TorAa sa...

Regnfulle sommere er slett ikke noe nytt her i Norge, det skal være visst.
-- og regnet pøste ned,
het det i en gammel revysang fra Chat Noir i Oslo.

Forskjellen fra før i tiden er at vi nå vet hvordan en "god" sommer kan være - bare noen timers flytur unna.

Og denne dag?
Ikke en gang kattene beveger seg ut, kun for "nødvendige" ærend. På hytta gjør vi ikke fra oss inne. Det er de for stolte til.

Fordeler?
Ja, finne frem gamle bilder og skrive en ABC3 - P historie.

Gudveig HN sa...

Godt sagt! Det er viktig å være positiv, og været må man bare ta som det kommer :-) Får ikke gjort noe med det...

Linda sa...

Så sant som det er sagt! Jeg har sett meg i speilet mange ganger i sommer og tenkt: "Jaja, jeg får i hvert fall ikke rynker!" Ikke mye brunfarge å skryte av, her i gården!