søndag 11. juli 2010

NÆRBILDE

Mandagstema Ukens ord på Mandagstema altså NÆRBILDE

Som jeg skrev på Mandagstema bloggen, valgte ordet NÆRBILDE bevisst for jeg tenkte at kanskje ordet macro ville skremme noen av dere fra å være med. Men man trenger ikke nødvendigvis dyre linser for å komme tett på det man skal ta bilder av. Naturligvis vil bildene få en bedre kvalitet, men fotoutstyr er dyrt og ikke alle har speilreflekskamera heller. Bildene mine har jeg tatt med mitt første kamera som det ikke en gang går an å skifte linser på.

Første mann ut er en skapning jeg strengt tatt kunne klart meg uten:

Flått macro Flått

Bildet har jeg vist dere før og dere som kjenner bloggen, vet hvorfor. Av alle levende skapninger er dette det eneste vesenet jeg bevisst kverker når jeg ser det.  Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg hater dette udyret her.

Mygg macro Mygg

Joda, naturligvis har jeg noen mygg på samvitiigheten og jeg kunne godt ha klart meg uten dette insektet også. Men at jeg hater det, er å ta litt hardt i. Og for et nærbilde, lar man myggen få sitte i fred og stikke seg også… Au!!

Bille macro Nøttesnutebille

Denne karen her kom frekt spankulerende over eikeparketten en kald dag i juni. Jeg synes han er ganske så søt og krøp rundt på gulvet etter den. Synes den ligner litt på Gonzo i Muppet show for dere som husker han. Jeg håper det ikke er eiketrær den var på jakt etter, for da er eg redd for parketten og burde kanskje ha sjekket om det var flere…

Humle macro Humle

Herr Humlesnurr her var virkelig på en snurr. Han holdt på å drukne i vannskålen til hunden vår og jeg fikk reddet den opp og satt den til tørk på rekkverket. Som takk satt den i ro så pass lenge at jeg fikk hentet kamera og knipset noen bilder.  Nesten som man får lyst til å stryke den med hårene!!

Lurer du på hvilket kamera jeg har brukt på disse bildene, kan jeg opplyse om at det er et Panasonic Lumix DMC – FZ3.

Ta en tur innom Mandagstemabloggen for flere nærbilder!!

27 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Jeg er glad for, at det er nærbilleder og ikke insekternes virkelige størrelse :-)

Annettes space sa...

Jeg må give Rimkogeren fuldstændigt ret. Flåt'en bliver jo totalt uhyggelig i makro :-))

Irene sa...

For noen kryp! Bortsett fra flåtten, så frykter jeg ingen av dem. Myggen liker meg ikke! Og humler og biller ser skumlere ut enn de er!

Ha en fin ny uke!

Donald sa...

Nej hvor ser de uhyggelige ud! Jeg er glad for, at insekter sjældent bliver større end 4 centimeter!

Mona sa...

Det här är helt fantastiska makron! Jag kallar dom för makron och inte för närbilder. I mitt huvud behöver en närbild inte vara lika nära som ett makro, men jag vet inte var gränsen går, och kanske tänker jag fel. Jag är inte speciellt förtjust i insekter, men jag måste medge att dom är fascinerande att titta på på bild.

Monica o Jacob sa...

Snygga foton, värst av dom är fästingen och gulligast humlan;-)
Ha en bra dag;-)

9na sa...

Hei hei, fine bilder som alltid...! Lekre og skarpe.

Helle K. sa...

Jeg er vild med macrobilleder - jeg har selv billeder som ligner dine :) Dine er skønne :)

Linda sa...

Flotte bilder:) Klem

Malys krok sa...

Flotte NÆRBILDER du viser, selv om krypene ikke er så elskelige akkurat! Jeg har egentlig ikke kamera til dette, men ble med likevel.
-Margit-

anne -moseplassen sa...

flotte bilder!
artig med insektsbilder, for så blir de jo såpass store at man kan se detaljer, som den nøttesnutebillen, så nydelig!

Pialotta sa...

Oh du, så nära.. fästingar och myggor är inget jag föredrar, men du fick så nära bilder på de där otäckingarna:)

Big mama sa...

Vilka bra foton! Det var kul att se. =)

Anette sa...

Flotte nærbilleder - ja godt det ikke er den rigtige størrelser på de insekter :P

Maria G sa...

Fästingar och mygg kan vi helt klart vara utan...
Humlor är söta och skalbaggen den ser otroligt festlig ut...
Superfina bilder allihop!
Ha en fin kväll!

Sister Bonde sa...

Fantastiske billeder - som altid :D

http://www.sisterbonde.dk/?p=8996

Wildhearts sa...

Jag tittar med skräckblandad förtjusning på dina bilder, men skallbaggen är jättesöt.

linsky sa...

Åå, skrekk og gru!!

billedmager sa...

Det er nærmest nogle skarpe skud du har lagt ud på bloggen. Det kunne være af vores humlebier du havde taget billede af.

Anne sa...

Nei takk til alt!!

mimouna sa...

Flotte nærbilder, selv om ikke alle modellene ikke var like sjarmerende. *grøss*

Anki sa...

Hej Petunia! Tack för tipset, nu har jag lagt ut kommentarrutan, tror jag. Anki-itte

Marie sa...

Humler og biller er koselege småkryp, men flåtten...tar livet av lam hos oss kvart år trass i førebyggande behandling. Kunne gått klart meg utan den skapningen ja.

Fine bilde da :)

Bjørg 47 sa...

Egentlig like greit at vi ikke kan se alle disse 'krypa' så nær til vanlig. Skrekk og gru. Og godt du fikk reddet humlen. Ha en flott dag.

Anne-Lise sa...

Å husjameg altså, den flotten var flott fotografert, men fy for en ekkel skapning!! Stilig komponert synes jeg. Ha en fin dag!

ASSA sa...

Flotte foto! Selv om de ikke er så trivelige alle de der skapningene.
Det er bra at ikke alle er så store som du har fått dem til å virke :)
Ha en fortsatt God Sommer!

anjoe playhouse sa...

Jeg er meget overrasket, Petunia, for jeg var overbevist om, at samtlige myg befandt sig her på Midtlolland. Jeg har p.t. mere end 30 myggestik, og de vingene bæster er så feje, at de angriber mig, mens jeg sover :(
...og nej, Rimkogeren, plages ikke!
Flotte billeder, som altid :-D
Rigtig god weekend!