tirsdag 14. september 2010

HIMMELSK # 1

4987378325_b77095bd20_b[1] Jeg hadde for litt siden en liten forespørsel ute om dere kunne tenke dere å være med på en norsk vri av Sky Watch Friday. Jeg følte et at dere syntes dette kunne være artig å være med på. Så hvor for vente??? Med tillatelse fra SWF sin mor, DOT, ønsker jeg dere velkommen til et nytt bloggtema her inne hos meg. Jeg har valgt å kalle det for: Navnelogo

Reglene er veldig enkle! Hver onsdag legger jeg ut et innlegg på bloggen min med temaet HIMMELSK. Her kan dere sette dere på en linkliste med bilder og innlegg på deres egne blogger. Bildene må ha noe med himmelen å gjøre enten det er en nydelig solnedgang, utsiktsbilde med blå himmel, regnværsskyer, skyer med rare fasonger, fugler, fly, luftballonger… Ja, her er det uante muligheter og er du fortsatt usikker på hva jeg er ute etter, så ta en tur innom Sky Watch Friday bloggen og se..

Ferdig postet innlegg settes på listen (under bildene mine) her med ditt navn og bildet/bildene du har med. Jeg ønsker kun direkte linker til det aktuelle innlegget (ikke link til selve bloggen din). Innlegget ditt skal linkes tilbake til meg og dere kan fritt velge om dere vil bruke logoen jeg har laget.

Hjelp til å linke til et bestemt innlegg, kan du se HER. Hjelp til å sette seg på linklisten, INLINKZ, under, kan du se HER.

Her er mitt første bidrag.

Himmelfarten 2

HIMMELFARTEN var kallenavnet fiskebæreren Hardi Felgenhauer Sinchelberg som levde i Bergen fra 1753 til 1828. Han arbeidet ved Torget her i byen og når folk kjøte store fisk, var det Himmelfarten sin jobb å frakte fisken hjem til dem. Lenge etter at Himmelfarten døde, ble en mann utkledd som han, fotografert av hoffotograf Marcus Selmer. Fotografiene ble solg til turister og slik kom en amerikansk tranoppkjøper over bildet. Han kjøpte et eksemplar og brukte det som varemerke for sitt tranprodukt. Bildet over her henger på et kontorbygg på Danmarksplass her i byen. Mosaikken består av 22000 biter, er 9 meter høyt og veier nesten 30 tonn. Opprinnelig prydet denne mosaikken Scott’s Emulsions fabrikker utenfor London. Hvorfor og når den kom tilbake til Bergen, vi jeg la Linda Eide og Christopher Harris fotelle deg HER.(vel verdt titten).

DELTAKERE PÅ HIMMELSK # 1


Fint om dere linker tilbake til meg slik at andre kan finne frem og kanskje henge seg på dette temaet.

45 kommentarer:

Catta sa...

Voiiiiiiiiii! Der ble jeg kanskje første kommentar på innlegget? Dette så spennende ut! Tror jeg har lyst til å være med, men må ut å lete litt etter inspirasjon først, tror jeg :) Kjempefint førstebidrag og morsomt påfunn!!!

Inge sa...

Super ide Petunia, jeg leger med.. :-) og har lagt det første link på.

Line sa...

Juhuu...Då er vi i gang med eit superspennande tema:o) Første bidrag er ute!!

HildeS sa...

Oppdaget plutselig at du var igang, og da var det bare å smelle igang.. Dette blir kult. For er det noe jeg har bilder av så er det himmelen..
Tøft!!!

9na sa...

Yeii jeg vil jo egentlig være med men det kom litt plutselig... Jeg må sove på det!

9na sa...

Fra tenkeboksen...; Kan "himmelsk" være i overført betydning som for eksempel en veldig god sjokoladekake??? Forresten flott at du starter ny greie.

Annette's space sa...

Jeg hænger med på denne gode idé:-))

Petrine sa...

Hei ! Dette blir gøy ! Har allereie klar eit bidrag.

Lykke til alle sammen !

klem fra Petrine (gunknitter)

Petrine sa...

Hei igjen !

Kjempefint og artig førstebidrag :)

Dette blir gøy :)

Petunia sa...

Egentlig, 9na, skal dette ha noe med himmelen å gjøre, altså, den som bokstavelig talt er over oss. Jeg hadde jo "himmelsk" på Mandagstema forrige uke, der man kunne tolke det litt mer fritt. Men om bildet ditt - av kake for eksempel, der man kan skimte himmelen bak, enten blå, grå eller uværshimmel, så er det godt innenfor rammene - den kan sågar være et bilde med himmel på i bakgrunnen.
Hvis du ser på fotoet mitt, så er det "godkjent" fordi det er en himmel bak Himmelfarten - selv om den er laget i mosaikk, så det en himmel:)

REJEN sa...

Hej Petunia fin idé jeg er også med på legen....

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Hallo! Artig å være i gang igjen - en fin måte å starte fridagen på! Og du har som vanlig et kreativt bidrag! Fin dag!

Ida sa...

Fiskebærer...
Helt sikkert en flott jobb,
i sunnhetens tegn,
på flere måter.
Jeg lærer stadig noe nytt av deg.
Spennende.

Jeg har lagt ut mitt første innlegg under dette temaet også, nå nettopp.
Lykke til! :)

Tofo sa...

Artig at du har fått igang en norsk versjon av Sky Watch Friday.
Slenger meg på jeg:)

ArneA sa...

Så lenge det ikke dukker opp bilde av Marta Louise (såkalt prinsesse) kan dette bli en morsom vri

Line sa...

Har heilt glymt å kommentere ditt bidrag *flau*
Som vanleg både kreativt og interessant...Lærer stadig noko nytt her inne, Petunia, klem

Malys krok sa...

Som det står på innlegget mitt så hadde jeg tenkt å holde meg borte fra dette, men så bare måtte jeg legge inn et bilde! Spennende med alt du setter i gang! Fint bidrag hos deg!
-Margit-

Sommertid sa...

ja, den her har vi sett da vi var i Bergen. Og ikke minst fikk vi en artig vri da Linda tok opp emnet i den serien hun har holdt på med.
Veldig flott at du tar initiativet til så mange flott og ikke minst morsomme utfordringer med kamera som et verktøy.

Anette sa...

Spændende ide med det nye tema. Jeg vil gerne være med såfremt tid og energi tillader det. Godt initiativ!

Bestemor Drillo sa...

Hei! En blogg jeg ikke har vært innom, men fant deg gjennom Petrines blogg! Så herlig å få en norsk utgave av Sky Watch! Jeg slenger meg på!

Gamleheksa sa...

Himmelsk morsomt at dette er i gang. Arkivet mitt her jeg er nå er ganske dårlig. Men jeg er SÅ sur på meg selv for jeg var på biltur for en halvtime siden. Himmelen var nydelig, plass til å stoppe, himmelsk oppgave på blogg. Men kamera, det var selvsagt ikke med. Mitt mobilkamera er bare til å få magesår av, så det var ikke aktuelt;) Fysj, så ergerlig, men jeg overlever nok, tror du ikke?

Anne sa...

Tja, kanskje det du :-) neste runde kanskje om en har det rette bilde.

Klør meg i hodet over dinkreativitet jeg faktisk, hvor tar du energienm i fa og bor du ved pc skjermen eller .-)

Anne sa...

Tja, kanskje det du :-) neste runde kanskje om en har det rette bilde.

Klør meg i hodet over dinkreativitet jeg faktisk, hvor tar du energienm i fa og bor du ved pc skjermen eller .-)

Anne sa...

Å ja, tenkte først litt sånn som 9na jeg også, for sitter her og spiser is ja, og den er faktisk himmelsk!!

Mokomoko sa...

Nå er jeg og kommet til himmelsk...

AnneKa sa...

Eg er med, dette blir kjekt. Himmel, hav, skyer og lys er det jeg liker best av alt så dette blir kjekt. Supert, Petunia!

sigrid sa...

Stilig bidrag du hadde...
slengte meg på eg også..

Takk for at du er så kreativ!

Atelier Kari sa...

Flott tiltak og mye inspirasjon!

anjoe playhouse sa...

Du er en yderst flittig kvinde, Petunia :-D
Jeg har deltaget nogle få gange på SWF og holder meget af de lidt skæve indfaldsvinkler til temaet... og dit Himmelfarten er en perle, synes jeg. Held og lykke med dit nye tiltag!

Laila -Karin sa...

Dette har jeg lyst å være med på.
Får seom jeg skjønner dette med linking.
Har lagt meg til som følger hos deg.
Ha en fin dag.

Laila -Karin sa...

Håper jeg fikk til dette .

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Pragtfuldt bidrag - Søren og Gertrude vil godt komme på besøg.

9na sa...

Vil bare si i fra at NÅ ER JEG MED!!!

Inger-M sa...

Artig å finne en norsk utfordring :-) Jeg er ganske ny på dette og lurer på hvordan jeg skal få til å plassere Himmelsk logoen på min side bar. Må vel ha en kode, men finner den ikke ? Flott jobb du gjør!

Gudveig HN sa...

Enda en artig utfordring fra deg! Så flott at du orker-gidder-tar deg tid!
Tusen takk for at du lager til dette... Moro å se alle de flotte himlene her!

Mona sa...

Flott mosaik och kul historia bakom. Trevligt initiativ.

♥ mys ♥ sa...

Kjempeartig - dette har jeg lyst å være med på:)
*Inger*

Huldra sa...

Herlige bidrag, og moro å se ditt eget Petunia. Det ga en pekepin om kreative forslag. :)

Ønsker alle en riktig god helg!

Cina sa...

Kul med nytt Tema!
Självklart hänger jag med på Petunias utmaning Himmelsk.

Hannes favoritter sa...

Så kjekt at jeg oppdaget dette! Klart jeg vil være med!

Ønsker deg en fin søndag!

Hilsen Hanne

hobbyvimsa sa...

Heisann!!da er mitt bidrag også sendt,håper jeg har gjort det riktig,har aldri gjort dette før:)Tok bilder av himmelen i går kveld,så dette tema passet meg bra,bra initiativ fra deg dette:)Klem Linda:)

Bare Mio sa...

Så stilig bidraget ditt er.
Er så glad jeg oppdaget alt det spennende du drar igang.
Ønsker deg en fin ny uke.
Klem fra Mio

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Da er jeg også med!
Jeg håper ikke noen har noe imot at jeg kombinerer Sky Watch og Himmelsk.
Teksten blir på engelsk, men aldri avansert!

nr14 sa...

Da tror jeg mitt bidrag ramla på plass også. Bilde tatt fra utsikten hvor noen venner av oss bygger rorbu:)Morsomt det bidraget du deltar med:)

Kvasthilda sa...

Tack Petunia :-)
Jag har lagt in min första bild i detta tema sådär i sista minuten o får väl slänga upp en andra i morgon också :-)
Kul med nordiska teman. Eller hur jag nu ska säga det :-)