onsdag 1. september 2010

Siste rest av sommer…

Sommerfugl

Vanessa atalanta (Admiral) sommerfugl. Bilde er egentlig et lykketreff. Jeg så denne fly omkring i grøften da jeg var på tur med Jølle. Etter mange forsøk på å komme tett innpå, der sommerfuglen bare forsvant vidrere til neste tistel, ga jeg opp og zoomet inn og knipset et bilde fra 4-5 meters avstand. Hadde aldri trodd jeg kunne bruke det, men synes det ikke ble så verst. Det er faktisk den største sommerfuglen jeg har sett noen gang. Med vingene helt utslått, må den ha vært ca 7-8 cm. Fantastisk vakker. Bildet er tatt med mitt lille kompaktkamera Panasonic TZ5.

20 kommentarer:

sigrid sa...

Så flott eit bilete!
Eit blinkskot av dei sjeldne :-)
Takk for at du delte det.
Ha flott 1.september dag!

LaDolceVita sa...

Så vackert! Det är så trevligt att börja dagen med dina bilder!
Ha en fin dag! Kram

Malys krok sa...

Nydelig! Den prektigkledte sommerfugl...
Så bra at du fikk tatt bilde, slik at vi også fikk se! -Margit-

sylvia sa...

hei.
ååå noe så fntastisk et bilde du fikk der,ja noen ganger kan en være heldig,
et prakt eksemplar,
ha en vidundelig dag,
klem fra sylvia

ArneA sa...

The Red Admiral has a two-inch (45–50 mm) wing span, men kanskje den har forspist seg i sommer på Vestlandet

Angelo sa...

Av og til er det flaks, men det er likevel et godt bilde. Og der ser man hvor viktig det er å ha med seg et kamera på tur, alltid!

Jeg pleier normalt å være flink til å ha med meg kamera på tur, og det var jeg glad for da jeg plutselig kom over et rådyr i skogen. :)

Kristin :)

Stifinneren sa...

Det må vel kalles et blinkskudd. Litt av et prakteksemplar.
Jeg har selv løpt etter sommerfugler, men har ikke vært i nærheten av noe sånt som dette.
Ha en fin dag!

Fred Rune Rahm sa...

Nåja, lykketreff. Lykken følger den dyktige. Dette vare et meget bra bilde

Linda sa...

Det var litt av et blinkskudd ja, Moro:)

RuneE sa...

Det var et syn jeg knapt har sett i år - bra du fikk tatt dette for alle!

Berit's fotoblogg. sa...

For et blinkskudd!
Kjempefint bilde:)

Ha en fin kveld.

Berit.

Teuvo Vehkalahti sa...

Fine admiral butterfly photo butterfly's take a look at my pictures www.ttvehkalahti.blogspot.com
and your comments

Teuvo
Finland

Petunia sa...

Takk for så mange hyggelige kommentarer på sleivtreffet mitt:) Rett etter at bildet var tatt, falt jeg så lang jeg var, så jeg trodde ikke at jeg hadde holdt kamera i ro en gang.
Arne: Angående størrelsen på sommerfuglen, så fant jeg på en norsk nettside at vingespennet kan bli ca 55-63 mm.. så de er kanskje litt større her oppe i Norge enn nedover i Europa. Litt viking, kanskje;)

Ragnar Steinmoen sa...

Her var det mange flotte farger på en gang :)

Melusine sa...

For et fantastisk flott bilde! Nydelige farger både på selve bildet og sommerfuglen - skikkelig blinkskudd :)

Forresten takk for kommentar på mitt abc innlegg - hehe, kanskje vi skal forsøke det samme stuntet som han unge fyren som skulle selge bilen sin og satte seg på panseret i undikken. Men da må nok husbonden og jeg krangle om hvem som får slippe ;)

Irene sa...

Utrolig bra bilde .... og for en skjønnhet! Jeg har noen som svermer rundt mine søyleblomster, men som for deg, de flyr fort til neste blomst når jeg nærmer meg med kameraet :o)

jeannette sa...

Your header is very unusual -is it a photo or a painting?
I love butterflies, and I have one on my blog in the right sidebar that I painted.

Gunsside sa...

Så bra - ble jo det perfekte bilde i flotte farger ;)

Catta sa...

Nydelig. fantastisk bilde.

Anonym sa...

Kult bilde!