torsdag 7. oktober 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # Z

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Z! En meget vanskelig bokstav. Jeg kunne ha tatt Z for zzzzz (sove) siden jeg er så trøtt for tiden og har rett og slett forsovet meg til kveldens bokstavlek (en middagslur som ble vel lang!!) Men nei, min Z står for:

Z Zoologi

Zoologi er læren om dyr som deles inn i følgende dyregrupper:

Sommerfugl

Entomologi - læren om insekter/leddyr 

Humle macroBille macro

   Akvariet 3 Ichthyologi – læren om fisker

Orm 1 
Herpetologi – læren om krypdyr (amfibier)

P1030709 Mammalogi – læren om pattedyr
Perle 
Ornitologi – læren om fugler   og konchologi eller malakologi – læren om bløtdyr, men det hadde jeg ikke noe bilder av.

Er du i Bergen og vil vite og se litt mer om zoologi, kan du jo besøke:

Naturhistorisk museum/Zoologisk museum

Zoo 1 Zoo 12 Zoo 20

Akvariet

Akvariet 1

Akvariet 4

Digert beist

Smil til verden og den smiler tilbake til deg!!

For flere innlegg på Z, ta turen innom ABC bloggen!

22 kommentarer:

Mona sa...

Vilket fantastiskt bidrag du överraskar med på denna svåra bokstav! Vilket arbete du lagt ner med många fina bilder och informativ text. Sista bilden är grym!

Mia Folkmann sa...

Zoologi er noget, jeg holder meget af, og jeg har tit besøgt Zoologisk Museum i København, der også er spændende... Men jeg foretrækker dog så absolut dyrene i levende form... ;-)

bestemors hage sa...

Du starter flott på Z. Er spent på hva de andre har. De siste bokstavene er ikke mye brukt.

TorAa sa...

Jeg kan ikke annet enn si dette er noe av det flotteste jeg har sett uansett bokstqv og bidragsyder.

Ikke helt enkelt med kommentarer skrivende fra fransk tastbord.

Du har rett: Skulle ônske flere deltqgere i ABC og Himmelsk kunne vaere her nede. NOK 1405t/r med fly fra Torp til Marseille.

Kamelryttersken sa...

Omtenkt løsning :)

Er noe med sånne museer med utstoppede dyr på vegger, i tak og på gulv som jeg ikke helt er komfortabel med.

Inge sa...

Zmukke billeder fra naturens verden. En rigtig god weekend til dig :-)

Rimkogeren sa...

Tak for din kommentar :-)
Jeg er vildt imponeret.
Og en dansk gåde:
Hvad hedder en kostald på en ø??
Ø-ko-logi

ko = cow (ku? kolle?)

naturglede/Randi Lind sa...

For et flott og mangfoldig innlegg. Dette likte jeg.Du er super! Men hjelp hva skal jeg finne på her tro?
Ønsker deg en flotters dag og smiler til deg:)

Anette sa...

Jeg tar av meg hatten for dette fantastisk fine innlegget og ønsker deg en riktig god helg (blir det flere bokstavrunder etterhvert?) Klem fra Anette :)

Petrine sa...

Hei ! Så flott eit bidrag !! Super flotte bilder !

Eg smilte tilbake til krokodilla og ho blunket tilbake til meg :))

Ønsker deg ei fin helg :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Gosh, for en omfangsrik Z. Jammen kommer det mye bra ut av dine forsovelser:)

God helg!

Lillis verden sa...

Åh så gøy! Flotte bidraget :) Jeg hadde slått meg på en enklere zoo i dag, men liker din variant bedre :)

Anette sa...

SIkke et godt bidrag til Z :) Flotte billeder :)

Malys krok sa...

Så smart funnet på, og så flotte bilder! Ja jeg er ikke like glad i dem alle, men flott innlegg!
-Margit-

Lotta sa...

Du är helt otroligt duktig
Vilket inlägg och vilka bilder
Det är sanslöst...
jag älskar varenda bild.
Kramizzz mysig helg och tack för ordningen på alfabetet.

Liv sa...

Takk for koselig kommentar på bloggen min, og ja..det er bare til å bestille kaker :)

Så flotte bilder du tar, er det du som har tatt alle sammen?? Hvilket kamera har du??

God helg! :)

Liv

9na sa...

Zzzzå kjempefine bilder du har og jammen var det fin løzning på z-en!

Donald sa...

Jeg siger som TorAa: Det er smukke, interessante billeder - flott indlegg!

HildeS sa...

Her var masse stilige bilder, og særdeles lærerikt.

Meluisne sa...

Utrolig bra innlegg, Petunia! Ikke bare har du med gode bilder, men også interessant tekst :)

Takk for kommentar hos meg, du kan titte innom hos meg når det nærmer seg jul for jeg har tenkt å teste ut oppskrifter med rå kakao. Lage konfekt for eksempel, det blir spennende!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Dere er heldige som har et flott akvarium å besøke. Mange flotte bilder av ulikedyr, både til vanns og til lands i tillegg til himmelske!
Da vi kom hjem, lå det en nydelig neslesommerfugl død i vinduskarmen.
Vil gjerne ta vare på den. Vet du om det bare er å feste den til ei plate med en knappenål el.l? Det er så mange fine glasskrin å få kjøpt, så kanskje jeg finner et som kan passe i størrelsen og bare oppbevare den der...
Ha ei flott uke ;:OD)

Halina sa...

Det var vacker och finurlig lösning... :)
Mycket fina bilder och intressant text!
Häftigt och mycket spännande inlägg som jag gillar mycket :))
Mvh Halina

Tusen tack för dina rader hos mig :)))