torsdag 28. oktober 2010

ABC i ord og bilder runde 3 # Å

4523786846_4250cdfd2c_m[1] Dette er nok det siste “ABC i ord og bilder” innlegget på en stund for min del. Jeg tar en pause, men dere skal ikke se bort i fra at det dukker opp andre sprell her på bloggen;) Men det er håp for dere som er totalt avhengig av en ukentlig dose ABC; Den danske bloggeren Ilhja vil starte opp med ABC scandinavia fra fredag 5. november!!! Det er bare til å henge seg på!!Å

I dag er det Å som skal til pers og min Å står for ÅSTED.

Åsted: subst. n åsted () ['oːsteːd] sted hvor en forbrytelse har funnet sted… Og for en person som elsker krim, var dette et greit valg på Å… For saken er denne….

Rett før jul, for to år siden, så det slik som dette ut på kjøkkenbenken da jeg stod opp en morgen…

Linjal 2 Jeg tenkte ikke så mye over det for det hender jo at avkommet i huset tar seg en matbit etter at jeg har lagt meg om kvelden. Men da dette gjentok seg flere dager etter hverandre, syntes jeg at det var litt merkelig…P1220100Samtidig minket innholdet i sirupsnippboksen mistenkelig og dette var julekaker jeg hadde tenkt å spare til julehelgen.

P1220102P1220092

Min første mistanke gikk til Rudolf gris, men jeg tvilte på at han stod bak ugjerningen alene. Det måtte være en med litt mer hjerne enn den lille grisen som gladelig forsynte seg av smulene mens jeg stod og så på.. Dessuten hadde det hele starter rett etter at Kjøkkennissen var hentet ned fra loftet…

P1220090 Og ganske riktig!!! En natt tok jeg dem på fersken! De hadde virkelig full fest på kjøkkenet og det var ikke bare julekakene de hadde forsynt seg av…

P1220114 De fikk skikkelig kjeft og forbud mot å forsyne seg av det som jeg hadde tenkt vi skulle kose oss med i selve julen.

Furtenissen_thumb[3][1] Kjøkkennissen furtet i flere dager etterpå og jeg fikk jo litt dårlig samvittighet og forsøkt å bestikke han med kjøpte pepperkaker… Men den gang ei…

Vel, jeg burde kanskje blitt arrestert for å starte med julenisser og julekaker allerede i oktober… Jeg er ikke tilhenger av at butikkene allerede er fulle av julepynt og julesjokolade. De kunne i det minste ha ventet til midten av november… Men sirupsnipp oppskriften deler jeg gjerne med dere… for de er kriminelt gode… Dere finne oppskriften HER

For flere ABC innlegg, titt innom ABC bloggen.

Tusen takk til alle dere som har fulgt meg og lagt igjen kommentarer og sendt hyggelige mail i forbindelse med ABC leken! Dere gjør Blogglandia til et veldig hyggelig sted å være!!!

36 kommentarer:

Inge sa...

Kære Petunia.. Du er tilgivet at jule allerede nu. 1000 tak for en dejlig leg, det har været en udsøgt fornøjelse at følge med.
Klem fra Inge

Helle K. sa...

Skøn historie :)

Anna Marie sa...

Tak for denne gang, Petunia. Jeg kommer ind og kigger til dig engang imellem.

Lotta sa...

Ohhhh vilka gulliga bilder.
Nu fick jag riktiga julkänslor.
Härlig text som vanligt.
Tack söta du för den härliga tid tillsammans med dig i detta superroliga tema.
Det har varit så inspirerande.
Kramizzzz på dig och mysig helg!!!!
Lotta

Malys krok sa...

Artig innlegg igjen! Den nissen er så koselig og du er flink til å dikte historier! Takk for alle ABC ene! Jeg blir stadig å følge med deg, har deg på blogglisten, vet du! _'
-Margit-

Maria G sa...

Underbart inlägg med såååå fina bilder och en underbar text!
Tusen tack för den här tiden, det har varit sååå kul och inspirerande fast det inte alltid varit så lätt att lösa varje bokstav :)
Trevlig helg!
Kramisar Maria

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Åh jaja. det var den filuren son varit framme.

Morsom serie.

Ha de bra.

Hasse A

Rimkogeren sa...

Kære Petunia
Du skal have en KÆMPESTOR TAK, fordi du giver os så mage herlige udfordringer, ikke bare i ABC'en, men også i Mandagstema og Himmelsk.
Du forstår virkelig at sætte gang i mine gamle grå hjerneceller.
Jeg er enig. Det er rædselsfuldt, at julen allerede er startet....
Et godt råd: Sæt lås på kagedåserne, når de er taget i brug.

Sommertid sa...

Kjøkkennissen din har jeg fått blitt kjent med før ja, han er herlig du !

Og det er utrolig hvor fort ukene går, ABC i ord og bilder nr 3 er ferdig. Tusen takk for at du orket den her runden også. Er spent på hva mer finurlig du har i ermet, for jeg tror ikke du klarer å la være å sette igang med noe nytt...kanskje etter julen ?
Uansett så setter jeg stor pris på at du tar initiativet og har pågangsmot. Men siden vi begge ikke er så overbegeistret for vinteren så må vi jo ha noe å gjøre og få brukt vårt kamera til kreative sprell, som vi kan bruke i Blogglandia.
Ha en fin kveld og go helg :)
*klem*

Anette sa...

Ha ha ha - sikke en skøn historie. Ja det er tidligt at bringe julen på banen men vi kan vist godt tåle det. Tusind tak for at du har stået for ABC legen og kommenteret hos mig hver uge. Jeg vil fortsat følge dig og din blog ;) Håber du finder på nyt - så er jeg gerne med. Klem

bestemors hage sa...

Jeg takker også for ABC ideen. Jeg har besøkt flere blogger jeg ellers ikke hadde funnet.
Jeg har begynt å tenke jul for en stund siden. Og Jul i bestemors hage er allerede åpnet, men her i huset blir det ikke pyntet før alle forberedelsene er gjort.

Igjen takk. Og flott ny innleggsside.

Annette's space sa...

Ja med kagetyv i huset gælder det om at have beviserne i orden :-))

Tak for dit initiativ med denne abc-legen. Det har været både udfordrende og ind imellem krævende at være med.....
Jeg holder øje med dig fremover...

Klemmer

TorAa sa...

Heisann, jeg ser du har så utrolig mye mer du gjerne ville fortelle.
Dog synes jeg din avslutning etter 3 runder, er virkelig bra

Men, så må du og vi andre ta en beslutning som vi alle må akseptere:
Pause -kan andre overta?

Du har allerede gitt et positivt hint.

Nytt enkelt tema: Middag/Dinner on Tuesday - Hverdags middag på en tirsdag.

Skulle ønske jeg kunne drive noe slikt -men jobben er fortsatt prio #1
Ja, ja du Petunia, la oss bibeholde den positive kontakt og stimulere bloggere i nær og fjern til fortsatt holde kontakt

hilsen
Tor

Bekka sa...

For et herlig innlegg, kreativt og jeg smilte godt av det. Kjempemorsomme bilder!
Klem fra Bekka

Tofo sa...

Artig historie!

Er imponert over dere som har fullført 3 runder med ABC! Og særlig over deg som har ledet hele ABC'en!!!
Selv om jeg bare var med på 1. runde, har jeg tittet innom dere som fortsatte:)

Riktig god helg til deg og dine Petunia!

Klem Turid:)

Petrine sa...

Hei, nei dei er ikkje å spøke med desse små kake-etarane. Her i huset er her ofte mange småvesen som like baksten min.

Det har vore så kjekt å vore med på ABC-leiken din, sjølv om eg ikkje vore med heile tida og ved alle bokstavane. Men kjekt har det vore!

TUSEN TUNSEN TAKK SKAL DU HA PETUNINA!

Ønske deg ei riktig god helg!

Donald sa...

Hvor er de skrappe, nisserne! At spise julekaker før det er jul! Men de skal jo have noget, så du må bage nogle flere kager :-)

Hvad er det for store grå søjler, der er ved siden af nissen, som bøjer sig fordi han er ked af det?

Kamelryttersken sa...

Takk for laget, så langt :)

Mona sa...

Hahaha, vilket underbart bidrag! Kjøkkennissen ser verkligen förnärmad ut på sista bilden. Men de är väl klart. När han kommer ut i dagsljuset är han både hungrig och törstig oavsett om det är oktober, november eller december. Tack för receptet på sirupsnipper och återigen tack för att du hållit i ABC och för allt arbete du lagt ner. Vi ses på Måndagstema och Himmelsk

9na sa...

Vel blåst Petunia!!! Her har du gjort en skikkelig innsats. Og på vegne av alle som ikke har deltatt men bare lest og kost oss blant abc-innleggene i evigheter: Tusen takk fra oss også. Og forresten, Nissejentene mine har ikke kommet over kjekkassen som var på besøk fra Bergen her en natt en jul en gang...

http://9nassmutthull.blogspot.com/2009/12/har-du-sett-da-gitt-hvem-skulle-vel.html

HildeS sa...

Dette var en knall avslutning på ABC, og jeg er veldig glad for at du har orket å kjøre tre runder.
Blir godt med en pause, men jeg blir jo overrasket om du ikke dukker opp med nye påfunn i det neste året.

Klem fra Hilde

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Da regner jeg med at ikke jula di varer helt til påske, da ....
Artig innlegg og tusen takk for at du har holdt ut så lenge med ABC... og vi hiver oss over til den nye vertinna ;:OD)

Kamelryttersken sa...

Fant ikke noen link for å legge inn siste innlegget?

Lillis verden sa...

superkoelig, (og litt spennende) avslutning på runden :)

Jeg legger meg til og følger med på fremtidige utfordringer. Ha en fortreffelig helg.

Lilli

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Kjempekoselig at du nevner det med bok... du er ikke alene om å si det, og det forundrer meg like mye hver gang noen nevner det!
Kanskje det kommer en gang, men forløpig har jeg ingen planer. Tror det er en ganske stor jobb.

Melusine sa...

Krim på høyt plan dette, Petunia!
Veldig bra avslutning på ABC-en, kommer til å savne denne ukentlige leken - men tenker jeg skal fortsette hos den danske. Jeg har lagt deg til under mine linker på bloggen og kommer uansett til å titte innom om du ikke skal være med på den som overtar :)

Ha en fin helg!

naturglede/Randi Lind sa...

Så dumt, men fullt forståelig. Jeg rekker ikke stort blogging selv jeg, men dette har vært artig. Ønsker deg lykke til med nye sprell. Nissehistorien din var bare så søt! Klemsiklem og god helg!

Kamelryttersken sa...

Fant da ut av det til slutt. NoScript lurer meg litt innimellom

Anette sa...

Heisann! Fantastiske bilder, og herlig historie! Så må jeg legge til at du har fått en award på bloggen min :) Hilsen Anette :)

Charlotta sa...

Tack själv för att du hållit igång ABC-rundorna. Massor av härliga bloggar och personer som vi mött genom dina rundor.
Ha det gott! Kommer alldeles säkert att kika in hos dig även utan ABC.

Irene sa...

Hygelig gjensyn med "kjøkkennissen" Petunia! Du glimter virkelig til i finalen med dette innlegget. Jeg flirte godt :o)

Takker for kommentaren, og for at du har holdt det gående med ABCen, uke etter uke. Jeg har hatt gleden av å delta i hele to runder (mest med bloggen Jutulheimen). Jeg kommer fremdeles til å henge med på ting som måtte dukke opp på bloggen din.

Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

Klem fra Irene

Tro Håb og Kærlighed sa...

Kære Petunia - ja sådan kan det gå, når man har nisser i huset! Det har vi ikke - her huserer kun engle:-)
STORT tak fordi, du har udfordret og bestyret ABC-legen. Jeg har nydt udfordringen gennem mere end et år. Finder du på noget nyt, er jeg sikkert med igen! Guds fred og alt godt - Charlotte T

Halina sa...

Härligt och intressant inlägg med sköna bilder :))

Tusen tack för underbar tid vid ABC-leken :))
Jag hoppas att Du har ingenting emot att jag följer din blogg framöver :))

Mvh Halina

Hobbygåsa sa...

Hehe flott avsluttning på ABCen fra deg. Takk for alle rundene Petunia, det har vært gøy! Ha en fin uke!

sigrid sa...

Og takk til deg som har ordna med ABC leik..
Sjølv om eg ikkje har vore med har eg hatt stor glede av andre sine innlegg..
Og ditt tok kaka, bokstavleg tala..

;-)

web hosting company sa...

I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well. In fact your creative writing abilities attract us.