torsdag 2. desember 2010

Husk på småfuglene

Julen 2010

Det er kaldt nesten over hele landet og det er nok ikke bare meg som fryser. Ute i hagen sitter det små fjærballer og hutrer i køen til foringsplassen. Jeg kan i det minste være inne og fyre i peisen. Det er viktig å huske på småfuglene nå vinterstid og et godt tips er å legge ut mat til dem om morgenen. Da får de utnyttet de lyse timene til å få i seg nok føde til å tåle kulden. Vil du vite mer om foring av fugler, kan du lese HER.

R4 a

11 kommentarer:

mrsnesbitt sa...

Luke's Gospel?

denise

SoF/Blindstyre.se sa...

Åhhhh Petunia - vilken fantastisk fin bild på min favoritfågel, Rödhaken.

Tack!/Ha det gott!

sigrid sa...

Å så fin!!
Har diverre opplevd at vi får mus på loftet når vi har mata småfuglane..

God natt!!

Margrethe sa...

Hvor er han fin, den smukke rødkælk :-)
Jeg fodrer også "mine" fugle og der er så hyggeligt at se dem ved foderbrædtet :-)

9na sa...

Du så koselig julekalender du har på bloggen din! *imponert*

lisa sa...

Hvilket koselig bilde. Ja, et julemotiv!!!
Ble lei meg da jeg så vinnisse loddtrekningen og at jeg ikke har fått det med meg. De ville vært fine på mitt kjøkken med nye julegardiner1

Anna Marie sa...

Jeg har også mange småfugle, bl.a. rødkælke, som får frø og brød på terrassen hver dag.
Kh til dig deroppe nordpå

Elisabeth sa...

En riktig julbild. Rödhaken i den mjuka nysnön. Kanon!

TurboLotte sa...

Petunia, jeg må spørre. Hvordan får du sånn glødende kant rundt fuglen? har sett det på mange av dine bilder?

Petunia sa...

Turbolotte!
Egentlig aner jeg ikke, for jeg har ikke greie på redigering... Men jeg tror det skjer når jeg av og til redigerer bilder i PhotoScape. Slik som med dette bildet av rødstrupen som er tatt gjennom et ikke alt for rent stuevindu og det gjorde bildet litt matt og fargeløst. Da valgte jeg noe som heter "Bakgrunnslys" og deretter "standard" (+/-50%) noe som gjorde at bildet ble litt "klarere". Det eneste jeg gjorde etter det, var å legge en mørk kant rundt bildet ("Filter" - Vignetering - nivå 2) og så la jeg rammen rundt Cali 09. Alt i PhotoScape programmet. Jeg tror det må ha vært i den første prosessen det ble en "halo" rundt fuglen.

TurboLotte sa...

ÅÅhh ja, det er som sagt det eneste jeg savner med mac.. photoscape. Men det kommer vel for mac snart.

Ja det er en stilig effekt!!