mandag 6. desember 2010

Nisser

Mandagstema ny logo 6 luker er åpnet i kalenderen og vi galopperer mot 24. desember. Julestemningen har ikke meldt sin ankomst hos meg og jeg tenkte at jeg kunne prøve å bli satt i den rette stemningen ved å velge et ord som har med julen å gjøre; NISSER. For selv om jeg egentlig ikke er en stor fan av julen med alt det styret den medfører, så elsker jeg nisser!!! Så nå sender jeg utfordringen videre til dere! Vis meg nissene deres!!! Hvilke nisser liker dere?? De typiske nordiske?? De amerikanske?? Kanskje du har møtt nissen?? Var du redd for nissen som barn? (Ja, hvem var ikke det!!) Har dere noen nissetradisjoner? Hvem er favorittnissen din?? Og hva synes dere egentlig om blånissene??Kjøkken-nissen 1

Dette er KJøkken-nissen vår! Ikke akkurat min favorittnisse,nei! Til det driver han med alt for mye tull og fanterier. Men han er nå blitt et kjært innslag i førjulstiden og har fått mye tid på bloggen min. Saken er nå den at jeg tenkte at kanskje han sluttet med alle skøyerstrekene om han fikk noe annet å være opptatt av – eller det jeg egentlig tenkte, er at om han finner en annen (enn meg) å være opptatt av.. så kunne det bli litt fred i huset. Jeg er derfor på jakt etter en nissedame av samme sort som denne nissen her. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg fikk han fra og der håper jeg dere kan hjelpe meg. Hvor får man kjøpt slike nisser som dette? Kjøkken-nissen er ca 17 cm høy (uten nisseluen) og hodet, sko og hender er laget i et keramikklignende materiale. Kroppen er myk og man kan bøye armer og ben. Noen som kan hjelpe?? Dette blir jo rene jakten på kjærligheten, men hva gjør man ikke for husfreden?

Sett ditt nisseinnlegg på listen under her. Fyll inn nicknavn/bloggnavn + direkte lenke til nisseinnlegg + epost adresse (vises ikke). Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. Velg da bilde for dette aktuelle innlegget.


26 kommentarer:

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

God morgen! Jeg er også veldig glad i nisser, og koser meg masse når de kommer opp og frem hvert år før jul. Har heldigvis ingen rakkerfantnisser jeg, da - bare snille, gode:) Kan dessverre ikke hjelpe deg med hvor du kan få i en nissedame, men håper det ordner seg så du får litt roligere dager i julestria. Ha en fin dag!

9na sa...

Jeg kjøpte min (maken) for mange år siden, sikkert ti, i en gavebutikk men har ikke sett slike siden den gang. Skal ha det i bakhodet når jeg er i passende anledninger. :)

Hagemor sa...

Nissekjerring venter med lengsel på å komme til Bergen...

REJEN sa...

En herlig nisse du viser frem, han ser sød og drilleagtig ud..God uge til dig...

Leena sa...

Din tomte är riktigt härlig och lite spjuveraktig! Jag fick leta fram en av våra, vi har inte tagit fram dem ännu, och har inte många heller.

Nu väntar jag på att kunna länka här till min sida, det funkar väl snart igen.

Rimkogeren sa...

Jeg kan ikke give dig svaret, men jeg har sat mine to gode venner Holmes og Watson på sagen.
Desværre har jeg ikke selv tid, så du må nøjes med de næstbedste.

Leonora sa...

På tide å få frem nissene ja, håper kjøkken nissen din finner seg en dame. Er ikke han en slik Paul Bonner nisse tro? Har ikke noe tips, men skulle jeg se slike skal jeg si ifra til deg. Jeg har en born and raised Bergensnisse jeg :-)

Inge sa...

Hvor er han en flot og skøn nisse, med et vidunderlig frækt udtryk i hovedet.. :-)

Pialotta sa...

Älskar din Tomtenisse.. så himla go o rar han är:) Mina finns ju på vinden ännu, men en liten en fick stå modell för en dag;) ha de..

Monica o Jacob sa...

Vilken härlig tomte, ser lite full i fan ut tycker jag Hihi
Ha en skön måndag;-)

Petrine sa...

Herlig og god nisse ! Du kan sjå det på han at han er ein riktig luring ! Men kvar du kan få tak i ei nissefrue til han, det veit eg ikkje :)

Koselig mangdagstema, Petunia :)

LissenTo sa...

Han ser ut som en liten busig filur din tomtenisse!

Mina tomtenissar har jag köpt på butiken Jysk ifjol.

Ha det gott. Lissen

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jeg er en juksepave, så jeg linket til et gammelt innlegg;) Har ikke sett Nissedama enda i år, må nok sjekke om hun har reist vestover....

Malys krok sa...

Det er ikke godt for en slik nissemann å være alene så jeg håper at det rette dukker opp!
Har jo sett for en luring han kan være, kjøkkennissen din!
Tusen takk for hyggelig hilsen!
-Margit-

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Vi har nok fått alle disse nissene, så jeg vet ikke hvor de kommer fra. Under skoa på Nissedama står det Paul Bonier (e.l) og bebeNorway. Mulig det kan spores. Jeg skulle hatt en kavaler til den frøkna jeg også;)

Qehenne sa...

Så herlig en nissefar du har her da. Godmodig utrykk på han :-)

Anette sa...

Tusen takk for den koselige kommentaren! Nissen din var fantastisk fin, og jeg har blitt så inspirert av bloggen din at på torsdag skal jeg prøve meg på et eget tema. Ta gjerne en titt innom hos meg da, stikkordet er bøker :) Stooor klem fra Anette :)

Berit sa...

Takk for et spark bak, det er ikke bestandig like lett å finne noe å blogge om.. Fine innlegg om foring av fugler også, forresten :)

Pysselfarmor sa...

Han ser du verkligen ut för att vara en riktigt mys-tomte!

Go' o gla'

Gunsside sa...

Veldig koselig innlegg og en kul nisse du har Petunia, har ikke sett kona hans men håper han finner ei snart ;))
Er ikke veldig opptatt av nisser men denne henger oppi taket i bakerommet familien bruker til jul, så han må få komme ned for å få litt hjemmebakst, hehe
Ha en fin uke

Mona sa...

Jag tycker din Kjøkkennisse är härlig med alla sina hyss. Men jag förstår att det kan bli lite för mycket ibland. Kanske hjälper det om han får en nissedame. Men tänk så många fler hyss dom kan hitta på när dom är två...
Min kamera har börjat strejka. Måste nog lämna in den på lagning.

TorAa sa...

Herlig kjøkkennisse.
Skal lete Texas rundt for en make til den prektige fyr.

Melusine sa...

Håper du får husefred i julen, Petunia! Send ham gjerne til meg, men det spørs om han nøyer seg med å sitte sammen med nisseparet mitt ;)

Helga Sofie sa...

Here-we-go-again :-D
Jeg elsker disse temaene dine, Petunia! Selv om nisser ikke er min greie, ville tilfeldighetene at vi har noe av det samme på gang denne gangen også. Etter å ha tittet på alle de glitrende bidragene her, blir jeg kanskje nisse-fan jeg også....
Min nisse er dog bare en strek-tegning, i dag spiller den ikke engang hovedrollen. Tror likevel den er av fjøs-nisse-slaget.

Anette sa...

Skønt tema :) Nisser er da søde :P Din er en fin en af slagsen :)

Kerstin sa...

Jag gillar din Nisse, han ser så cool ut. Fina kläder och tuffa kängor har han. Skulle vilja he an sån Nisse jag med. :)