lørdag 11. desember 2010

Petunia er sprø!!!

Ja, det utsagnet kunne sikkert den som hadde giddet, raskt samlet inn et hundretalls underskrifter på… Men vi har alle vårt, og jeg er nå en gang slik skrudd sammen at jeg liker fugler. Problemet på denne tiden er at jeg ikke er så glad i å fryse, så det å sitte ute i hagen under en kamuflasjefarget fjellduk, er helt uaktuelt. Da sager man heller ned nærmeste tre, fester det til rekkverket på altanen rett utenfor stuevinduet. Så henger man på meiseboller andre godbiter på greinene, skynder seg inn, setter på kaffen og gjør seg klar med kamera…Fugletre Og bare etter noen minutter, har småfuglene oppdaget fuglesnacks-treet og poserer gjerne for en hobbyfotograf på andre siden av stuevinduet:Blåmeis Hei sveis!! En liten blåmeis lurer på hva han skal velge. Meiseboller eller jordnøtter?? Eller begge deler!!

LøvmeisGranmeis eller løvmeis.. Ikke vet jeg! Selv fugletittere med lang erfaring må ofte studere disse to fetterne skikkelig før de klarer å se hvem som er hvem. Til det motsatte er bevist, går jeg for løvmeis. Fant ikke noe markert vingebånd på denne fyren her. Søt er de uansett!

Rødstrupe Rødstrupe pleier ikke komme opp på foringsbrettet. Den pleier å hoppe rundt nede på altanen og spise det de andre mister ned. Men da jeg satt ut et fat med brødrester,kom også rødstrupen opp fra gulvet og deltok i etegilde!

FugletrePå det meste har jeg talt et tyvetalls fugler i treet samtidig + de som har hopper rundt nedenfor og som har stått på rekkverket og ventet på tur. Dompap Dompap! Julefugl nummer 1!

RødstrupeRødstrupe. Julefugl nummer 2 ?

Svarttrost hann

Svarttrosk hann. Her kan dere se ulempen ved å ta bilder gjennom vindusruter. Passer man ikke på, så kan det komme gjennskinn fra ruten på bildet.. Men pytt, pytt. Litt rusk må man tåle!

Svarttrost hunn Fru Svarttrost. Vinden fikk skikkelig tak i fjærene, men jeg synes det ble stilig!! Litt sånn Scarlet O’Hara “tatt av vinden”!!

Fugletre Så bak ruten der sitter altså jeg og det som skulle bli en 15 minutters kaffepause mens jeg fugletittet, ble til en time og 15 minutter… Er det rart man ikke får unna ting til jul?? Men i går kunne jeg i fugleforings-treet mitt se: Kjøttmeis, blåmeis, granmeis/løvmeis, spettmeis, svarttrost, gjerdesmett, rødstrupe, dompap, skjære, nøtteskike og da kameraet var tomt for batteri: stjertmeis.. Den fuglen vil jeg bare ha bilder av for de er så vakre! Små nydelige nøster som virkelig ser ut som noe Petrine kan ha nålefiltet!!

Petunia er kanskje sprø - i alle fall er hun helt KOKO!!

33 kommentarer:

Bare Mio sa...

Så nydelige bilder av fuglene.
Synes bildet av svarttrosten var så vakkert, den har et helt spesielt uttrykk på bildet ditt.
Er også veldig glad i fugler og kan sitte og se på dem i timesvis.
Får prøve å finne på noe smart jeg også så jeg kan få tatt bilder av dem uten å gå ut.
Ønsker deg en fortsatt fin helg.
Klem Mio

Hagemor sa...

nydelige bilder!! og jeg skjønner deg godt. Jeg elsker jo som kjent å være ute, men å sitte i ro ute...nei vettu meg hva.. her fotograferes det gjennom vinduene også .

RuneE sa...

Det var ingen dum ide. jeg har forbud mot nærkontakt med fugler, så kanskje dette var måten?

Når det ikke blåser slik at hele treet blir borte :-)

Magnys Lille Krinkelkrok sa...

småfuglene er så vakre, skjønner deg så godt... heldige som har dompappen på besøk...

Sommertid sa...

Syns du var veldig smart og kreativ her jeg Petunia, og du fikk så mange fin blinkskudd !
Ja, her også er det liv og røre, mange fulger kommer, men mest kjøttmeis,blåmeis og svarttrost.
Man kan stå/sitte ved vinduet og iakta dem lenge om man har tid til det.
Ha ei fin helg :)

9na sa...

Å fine bilder altså! Jeg sliter også med kvaliteten når jeg tar bilder gjennom vinduet men har rota vekk pola-filteret også da :)

SoF/Blindstyre.se sa...

Tack Petunia för alla jättefina fågelbilder!

Verkligen bra jobbat, där inne i värmen.

Ha det fortsatt gott i helgen!

sigrid sa...

Ja, best å lokke dei til seg..
Vakre fuglar!!

Kos deg med fuglane dine :-)

Stifinneren sa...

Takk for hyggelig kommentar inne hos meg. Litt sprø er vi noen og enhver - jf min badekarsynging. :)

Dette synes jeg var en kreativ og flott idè. Her kan du sitte inne med en kopp kaffe og ta bilder ut av stuevinduet. Herlig. :)
Nydelige fuglebilder du serverer, og for en kjennskap til fugl. Du er jo ornitolog også, i tillegg til en god fotograf.

Ha en flott kveld!

anne -moseplassen sa...

hehe, jeg har gjort akkurat det samme ;) Sånn omtrent da. Veldig mye kjekkere å flytte foringsplassen dit det passer enn å flytte sofaen ut i snøen..
thihi
og god helg!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Så lurt med et treet :) Sånn naturfotograf kan jeg være også.
Håper den syke snart friskner til, for dette hørtes trasig ut.
God lørdagskveld fra Toten.

Skautrollet sa...

Det er så koselig med en fôringsplass for fuglene. Jeg har laget en snacksfettklump i år også. Den holder litt og man kan putte mye godt i den: havregryn, nøtter, tørket frukt, kokos mm. Så er det bare å sitte bak vinduet på lur.....

GAWO sa...

Sprø? Nehei, du er lur - genial - kreativ - og en veldig flink fortograf. Dette var så lurt både med tanke på å fotografere vakre fugler og måten og mate fulger på. Tenk å kunne gå ut i tøfler for å henge opp en meisebolle eller servere noe annet godt. Så folken, dere som leser dette, finn fram sagen og lag Fuglekafetre.

Som mine dager er sa...

Smart tenkt, Petunia. Du er alldeles ikke sprø, bare kreativt. Og se på alle de fine bildene du fikk!! Artig å ha alle småfuglene så nær, du blir snart en racer på fuglenavn.

Kos deg videre med fulgene.

Klemmeklem
fra Marit

Tromsøjente på 39 sa...

Havnet her hos deg og har lagt meg til som følger. Du har en kjempeflott blogg!

Nydelige bilder og lurt med det fugletreet :)

Klem :)

Gry sa...

Genialt! Og et eksempel til etterfølgelse....

Berit sa...

Her mates også fuglene, men om vi har mange (opptil 35-40!!) samtidig i rogna hvor vi har foringsplassen, er det ikke spesielt mange forskjllige arter vi kan skilte med desverre. Et annet "desverre" er at de har så lett for å fly i vinduet, med død og fordervelse som resultat.. Noen tips om hvordan det kan unngås? Har hengt opp forskjellig foran ruta slik at de skal se at det er noe der, men rett som det er smeller det i ruta, og når vi piler ut for å se hvordan det har gått, ligger det ofte en liten stakkar med knekt nakke i snøen.. Det er kanskje ikke til å unngå når hele flokken plutselig bestemmer seg for å stikke av?
Uansett: kjempefine bilder du har tatt, og opplegget med snackstre er ikke sprøtt; det er kreativt! Kos deg :)

Petunia sa...

Neste år skal jeg finne et finere tre!!

Mandy Lou sa...

Både sprøtt og kult med meisebolletreet ditt! Og det falt virkelig godt i smak kan jeg se. Så mange fine fugler som har vært på besøk hos deg. Og så utrolig fine bilder du har fått knipsa av dem. Kjempelekkert!

Bea sa...

Du er slettes ikkje sprø, berre over gjennomsnittleg kreativ!! Og det er jo eit STORT komplement :D

Riktig god bedring, til han som trenger det! Sender mange gode varme tanker herfra, til begge to :)

Veldig koselig å høyre at fotografvottane varmer og at dei er i flittig bruk. Husker ikkje heilt strikkefastheita, men den kan vere noko slikt som mellom 20 til 23 masker på 10 cm (på pinner 3,5 eller 4 mm)?

Berre å gje beskjed om du treng nye votter ;)

Ha ei riktig fin helg!

Leonora sa...

Herlig kreativt! Hvorfor bruke penger på lang tele, hehe nå har du jammen satt min fantasi i sving :-) Ha en fortsatt fin helg Petunia!

Ellen sa...

Det var dog nogle fantastiske billeder!
Tænk, at de kommer så tæt på jeres vinduer... men er fuglene tilstrækkelig sultne, skal de selvfølgelig nok komme.
Vi har også mange sultne fugle, men ser slet ikke så mange arter som du gør.

Mokomoko sa...

Kjempeflott. God ide. Du er heldig som har så gode lysforhold i tillegg. Så mage flotte bilder det ble. Stjertmeisen mangler jeg også et godt bilde av, vi får se hvem som blir først, men med det matfatet du har gjort i stand blir ikke det lett å lokke de hit.

ArneA sa...

Sprø? Tiltredes!
Men hva gjør man veel ikke for å fange motiver.

Gunsside sa...

Wow utrolig kreativt,- og kjempeflotte bilder har du fått der du sitter bak vinduet
Lekkert ;)
- skal se det kommer en fugl fra meg i løpet av vinteren også
løper ut og skaffer fuglemat...)

béa & scarlett sa...

ils sont magnifique c'est oiseaux
bon dimanche

Laila -Karin sa...

Å jeg som trodde at jeg var alene om å være så sprø.
Jeg har jo hekken full av fugler
og som deg kan jeg sitte i timevis å se på dem
Kjenner faktisk igjen de forskjelige spurvene og oppdager at hver og en er små personligheter..
Herlige bilder, Skulle gjerne sett dompappen.
Tror ikke vi bor så langt fra hveandre , så du får be han ta en tur til Bønes neste gang du ser han.
Ha en riktig fin søndag

Husfruen of Hilltop House sa...

Strålende ide og herlige bilder! :-)

Bente sa...

For en kjempelur ide!
Og fantastiske bilder!
Tusen takk for hilsen fra deg i min blogg!

Søndagsklem fra Bente

Inger-M sa...

Det er jo en genial idé, som har resultert i de nydeligste bilder!

Ida sa...

Slik har jeg rigget det til her ute på verandaen også.
Smart, ikke sant? Hehe! ;)

Men jeg har ikke Dompap her...
Buhu. ;)
Får nyte synet av den på bildene dine da.
Knips i veg og kos deg! :)

Anna Marie sa...

God ide med dit fugletræ, Petunia. Jeg har et lille fuglepar ude på terrassen, som jeg ikke kendte navnet på, men nu kan jeg forstå, at de på norsk hedder løvmejser.

lirosa sa...

Herrliiiig:-)