søndag 5. desember 2010

Småfuglpai

Julen 2010 Først av alt; Denne paien består verken av godt mørnet kjøttmeis, to dusin spurver eller julemarinerte dompaper! Dette er en pai for fugler og ikke med fugler!! For jeg så noe artig på dyrebutikken og tenkte at dette kan man jo lett lage selv. Alle har en skål, en tallerken eller en engangs aluminiumsform man kan avse og så lage en festpai til småfuglene uten sidestykke!! Som bindemiddel i paien brukes Delfiafett og Flott matfett som smeltes og i dette fettet blander du i det du måtte ha av godsaker i huset som fuglene liker: lettkokte havregryn, knuste hasselnøtter, hakkete mandler, solsikkefrø, rester etter julekaker, kokte kalde poteter, helkornhvete, havreflak, frukt og bær (både tørket og ferske), usaltede peanøtter, brødrester, eplebiter osv. Ja, du kan trikse og mikse forskjellige varianter og teste ut hva fuglene liker best og gi meg gjerne tilbakemeldinger på hva som slår an og hvilke fugler som liker hva!1.advent 101

Herr Blåmeis forsyner seg først av solsikkefrøene og noe flak som jeg har tatt fra marsvinforet som ikke Luke liker (kresent marsvin vi har!!)

Når det gjelder fuglemating, så er det egentlig bare noen få regler man skal ta hensyn til: Maten skal ikke være myglet, den skal ikke være krydret (julekaker går bra, men styr unna tacoen!) og den skal ikke være saltet. Og som katteier tilføyer jeg at maten kan settes ut på et sted hvor fuglene har god oversikt og det er vanskelig for katter å snike seg innpå!

småfuglpai 013 Kjøkken-nissen er glad i fuglene og hjelper gjerne til med matingen!

10 kommentarer:

Maiken sa...

Jeg må bare får si at den her var bare festlig. Virkelig morsomt! Jeg burde nok få ut fôret jeg også nå... :) Morsomt innlegg i hvertfall!

9na sa...

Flott! Nydelig bilde av blåmeisen også da. Her går det i solsikkefrø, havregryn og cornflakes... Og de vrimler... (Hvis du synes jeg har kopiert deg i morgen i mitt blogginnlegg som kommer kl 1200 må jeg bare si at det innlegget har jeg laget nå på formiddagen, før dette kom på luften..., to sjeler har samme tanke altså!!!)

Prinsesse Rose sa...

Det virker ut som en lett oppgave å lage fuglepai! Det skal jeg prøve meg på! Tror jeg har delfiafett i kjøleskapet nemlig! :)

At Luke er kresen er lett å forstå, for marsvin er visst kresne. Mine to jenter er superkresne, så for å unngå at de plukker ut det de liker best av marsvin-matblandingen og etterlater det de burde ha spist, har jeg gått til innkjøp av pellets. Det inneholder akkurat det de skal ha og noen av pelletsene er til med tilsatt c-vitamin i og andre vitaminer i så de holder seg friske. Lettere for de å holde en normal vekt også. Mine jenter ble fort tykke av blandingen jeg kjøpte på dyrebutikken, men nå ser de bedre ut og de spiser pelletsene. De er fremdeles kresne, så de spiser bare én type pellets. Rare marsvin altså! Frukt og grønnsaker elsker de, unntatt rotgrønnsaker. Gulrot går bra, men ikke kålrot f.eks, som man kan gi de litt av. Du kan prøve med pellets og se om Luke spiser det:) Bland pellets og blandingen han har fra før av og når det er tomt for blanding har han bare pellets igjen. :)

Eva sa...

Så fine billeder. Dine fugle er heldige med så dejlig mad.

Sommertid sa...

Flott inlegg her for fugle elskere som vi er Petunia. Her mates det i solsikkefrø, usaltet peanøtter og kokte poteter. Litt for enhver med andre ord. Skal prøve å lage en slik pai..må slå an den da med så mye godt i.
Her er det mest blåmeis og kjøttmeis og en enslig svarttrost. og så alle skjærene da som gjerne vil ha noe de også...
Ha en fin søndagkveld videre

Torunn sa...

Så flott innlegg og takk for tips til fuglemat. Ja, her må og maten hengast høgt elles er katten ein ivrig jeger og tar kvar ein fugl. Ha ein fin 2. søndag i adventskveld. :)

Bjørg 47 sa...

Og nissefar er med !!!!!!

Petrine sa...

Å det var virkelig kjekt å komme inn å besøke deg igjen, Petunia :)

Nå håper eg at saker og ting skal ordne seg slik at eg kan komme i bloggesiget igjen :)

Julestria ? Eg har funne ut at eg gjer mindre og mindre til Jul for kvart år som går :) Men i år blir det i allefall minimalt:) Sirupsnipper og havreblonder, det må vi ha :) Husvask gjer vi på den lyse årstid.... om det trengs :) hihi

Her hos oss har småfuglane rømt, og svartetrasten og nøtteskrika har overtatt foringsbrettet. Det går i brødskalker og solsikkefrø. Men hos Petrines hus der kjem småfuglane og koser seg med solsikkefrøa vi legg ut til dei :)

Nå har det kome masse snø og det er skikkelig vinterstemning.

Ønsker deg ein riktig fin søndagskveld vidare :)

Berit sa...

Koselig, og veldig viktig at de små nøstene får skikkelig mat. De har det godt hos deg alle.
Hos meg er det også servert på sølvfat idag. Artig å se på, og ganske mange sorter som er innom og forsyner seg.
Ha en fin ny uke

Lillis verden sa...

Så koselig da :)
Nå fikk jeg også lyst å lage en pai til mine fugler :)