onsdag 26. januar 2011

Vognkort og førerkort, takk!

Jeg visste det med en gang jeg så dem!! Jeg kom til å bli vinket inn!! Da ”første spion” fikk øye på bilen min, fòr walkietalkien opp til munnen hans og 100 meter lengre borte stod ”andre spion” og vinket med en diger rød kjærlighet på pinne. Her var det ingen fluktmuligheter (ja, jeg tenkte faktisk tanken!) I løpet av de få sekundene det tok å svinge inn og stoppe bilen, raste det tusen tanker gjennom hodet mitt. Jeg visste jo hva det gjaldt!

Statens vegvesen med trafikkontroll og jeg ble stoppet for første gang i mitt liv. I front på bilen manglet det et kjørelys og selv om jeg allerede hadde oppdaget det helt av meg selv, så klarte jeg ikke la være å komme med en liten hvit løgn…

- Å, mangler jeg lys?? Det visste jeg ikke… -Det må jeg få ordnet fort… -Ja, min mann da… Bilen står i hans navn (akkurat som det ville hjelpe!)…

Og helt uten at jeg klarte å stoppe det, kom den ene dumme setningen etter den andre ut av munnen min… Stakkers vegvesenmann som stod der mens jeg famlende prøvde å finne vognkort og førerkort (Hadde jeg noen gang sett at det var vognkort i denne bilen??). .

Han hadde sikkert hørt dette før. Dess dummere unnskyldinger, dess mer bevisst over mangelen..… Jeg kunne ha bitt av meg tungen.

Men i alle fall; Mannen gjorde jo bare jobben sin. Jeg hadde ikke gjort min. Lyspæren burde vært skiftet… Men har noen fra vegvesen noen gang forsøkt å bytte en lyspære på en Volvo?? Tre dagers frist til å ordne det hele, det er alt for lite… Forrige gang tok det over tre uker….P1230120

22 kommentarer:

Malys krok sa...

Hahaha.. nå må jeg le...
Kan du forså hvorfor en blir så forvirret i en slik stund?!
-Margit-

Med kjæleik til livet sa...

ups......
men DU - va dei pene dei karane som stoppa deg ;)

Klemma

En rosa fugl sa...

Godt det ikke var verre ;)

Gunsside sa...

Sier haha, Petunia- blir litt skvettne alle mann selv om man ikke har grunn til det ;)))

Petunia sa...

Malys Krok: Ja, at man ikke kan ha vett til å hold munn du..

Med Kjærleik til livet: Har sett dem verre, ja...

En rosa fugl: Ja, huff.. Men jeg blir helt stresset i slike situasjoner..

Qehenne sa...

Ja det er en merkelig følelse å bli stoppet, eller for den saks skyld bare kjøre forbi en kontroll. Jeg blir alltid helt skjelven i beina, uansett om jeg vet at alt er i den skjønneste orden. Lykke til med lysskiftingen :-D

Linda sa...

:)) Alltid skummelt å bli stoppet av politiet! Jeg ble stoppet en gang for noen år siden, det var kun sjekk av førerkort noe som jeg alltid har med meg - unntatt denne gangen:) Men han var grei, fikk lov å kjøre hjem å hente det! Bodde like i nærheten.

Å skifte lyspære er ingen enkel sak. Vi måtte skifte i høst, og det var nummeret før mannen i huset leverte den inn på verksted for å få gjort det der!! Men han klarte det til slutt.:)
Ha en fin kveld!

Berit sa...

Uupss... Jeg jobbet på bensinstasjon tidligere, så bilpærer er min spesialitet! MEN; da jeg jobbet der, hendte det rett som det var at de ringte fra lensmannskontoret.. Aldri jobbet hjernen raskere- og hver gang spurte jeg like spakt: "har jeg gjort noe galt???" Som regel ringte de bare for å varsle fra om at vi skulle være på utkikk etter en bestemt bil e.l. Og det viser seg jo i ditt tilfelle også: det går helst bra ;)

Siv sa...

Ufff
Er en utrulig ekkel følelse som kommer hver gang jeg ser dem eller politiet i veikanten, selv om jeg vet at alt er i sjøneste orden. Og tankene begynner å spinne. Hendene svetter og munnen går som om den har fått betalt for det når stakkarene først har stoppet meg :)
Merkelige greier egentlig.
Lykke til med skiftingen av lyspære. Er blitt en vanskeligere og vanskeligere oppgave...

Mokomoko sa...

HA, kan se det for meg! Stresset og babler i vei

Bjørg 47 sa...

Heldig, tross alt !!! Men det er velkjent, tenkte plutselig på hvor ligger vognkortet mitt, da ? Jeg må ut å sjekke !!!!!!!!

Halina sa...

...men så härlig bild blev det! :))
Ha en fin dag
Halina

mreteveian sa...

akkurat sånn er det, - helt håpløst å få skiftet pærer. mannen har gitt opp, så det må verksted til. ellers så må lyskassa skiftes fordi det er for vanskelig å skifte pære. hørt noe så dumt??? det blir dyrt i lengden, for så sikkert som at høstmørket kommer, går den ene pæra som har virket hele sommeren, og jeg er tilbake til får jeg skiftet pære eller må jeg igjen legge ut til ny lyskasse?

jeg er heldig og har ikke blitt stoppet i høstmørket, men en gang blir vel den først. ps. jeg vet hvor vognkortet er!

Lindaen sa...

Så skrekkelig vittig!
Takk for en god latter på morgenkvisten :))

Havfruen sa...

hehe:) Kjenner stresstankene...det er forferdelig!! Jeg fikk fartsbot engang..fy..
Ha en fin dag, klemmings:)

thorzo sa...

Har Volvo og savner faktisk å ha enda mindre hender enn jeg har ;-)

Nunna sa...

Her må jeg le altså (det var så morsomt fortalt)også akkurat som å høre meg selv. Opplevelsen kunne vært den samme. Tenk at man blir satt så ut av bare å bli stoppet til kontroll :))) Jeg hadde også hauger av unnskyldninger den gang jeg blei vinket inn for for fort kjøring !uff ja.. og det beste jeg kom på var at sidemann hadde skravlet meg i senk så jeg ikke fulgte med på speedometeret. Greide å kjøre i 82 km i 60-sona. Lykke til med bytting av lyspære :))

Min Verden sa...

Hehe! Jeg tror kanskje noen gjorde oss en bjørnetjeneste når de truet med "øvrigheta" og politi. De gjør jo en flott jobb - men jeg skjønner akkurat hva du mener. Vi kaller det en "syntax error" i hjernen, men bare for et øyeblikk. Du skulle hatt en pære, som du ba han skifte for deg :D

Gry sa...

De er ernormt aktive på våre kanter for tiden. Min fasit er 3 fartskontroller og 1 vegvesenkontroll på 1 uke! Det har gått bra da, men jeg ble jammen stoppet selv om jeg holdt meg innenfor fartsgrensen. Kanskje det var for "få" som kjørte for fort så de bare stoppet biler for å spørre etter førerkort...? Slik at de hadde noe å gjøre på mener jeg.

Ida sa...

Æsj og usj...
Man blir litt usammenhengende
og unnskyldende i slike situasjoner.
Litt flau også. Etterpå.
Men siden kan man få seg en god latter,
- til slutt! ;)

Mathildes Eden sa...

Kjente meg godt igjen i situasjonen ja! Skrekken for å bli stoppet er neste værre enn å bli det!
Antakelig så tror man at de også kan se ubetalte regninger og tenkte synder! Den eneste gangen jeg har kjørt på rødt lys, ble jeg stoppet!!
(kr 3000;-) Hva tror du at JEG svarte når fiiine politimannen spurte hvorfor jeg ikke hadde stoppet i lyskrysset...? " Jeg så ikke lyskrysset" ??? Blond. Så blond...

Skautrollet sa...

Rart hvor dum man blir når man står overfor slike "autoriteter". Kjenner den følelsen hvor man gjerne skulle ha bitt av seg tunga, også fortsetter bare disse dumme ordene å renne ut av munnen på en.
God helg til deg :))
PS. Tror aldri jeg har skiftet lyspære på en bil, jeg....