søndag 6. februar 2011

Vær så snill og lese dette:

For dere som er med på diverse fotoutfordringer eller andre bloggefenomener hvor linklister er brukt, får ofte beskjed om å bruke direkte link til det aktuelle innlegget når dere skriver dere på listen. Det er med god grunn at dere blir bedt om dette og jeg skal forklare hvorfor…

La oss si at du er med på “ABC i ord og bilder” på bokstaven U. Du lager innlegget og skriver deg på linklisten med adressen til bloggen din. Det fungerer greit det helt til du lager et nytt innlegg. Da vil de som besøker deg for å se hva du pønsket ut på U, finne et annet innlegg enn det de var inne for å lese. De fleste av oss scroller naturligvis lett nedover til neste innlegg og finner U’en og dette er heller egentlig ikke noe problem. Men så går nå ukene og det kommer mange innlegg over og da blir det ikke lett å finne U innlegget man ønsket å lese.

De fleste av dere bruker direkte link på Mr. Linky og det er veldig bra. Jeg har full forståelse for at mange ikke vet hvordan man linker direkte til et innlegg og jeg har her forsøkt å lage en bruksanvisning på hvordan det kan gjøres. Min oversikt/bilder er for Blogspot blogger, men prinsippet er stort sett det samme for andre bloggtyper også.

HVORDAN FINNE URL- ADRESSEN TIL ETT SPESIELT INNLEGG PÅ BLOGGEN DIN:

1

Trinn 1: Finn innlegget på bloggen din du vil linke til og klikk på overskriften.2

Trinn 2: Når du har gjort det, vil adressen til innlegget vises oppe i adresselinjen. I stedet for for eksempel http://petuniablogg.blogspot.com/ vil det nå stå: http://petuniablogg.blogspot.com/2010/02/abc-i-ord-og-bilder-u.html3

Trinn 3: Venstreklikk i adresselinjen så adressen blir markert blå.4Trinn 4: Så høyreklikker du og får opp en rullegardin der du velger “kopier”.5

Trinn 5: Det er denne linjen som du nå har kopiert som skal settes inn på linkistene på Mandagstema, Himmelsk, Fotokalender 2011 osv når du blir bedt om å fylle inn URL (URL to your blogspost).

Og nå kan du jo prøve å finne mitt gamle U-innlegg ved å gå inn på bloggen min: http://petuniablogg.blogspot.com –(det er jo totalt umulig og du må bla deg bakover og bakover… Hvem gidder det??) Eller du kan å bruke den direkte linken som jeg satt meg på U-listen med: http://petuniablogg.blogspot.com/2010/02/abc-i-ord-og-bilder-u.html

Nå forstår du sikker hva jeg vil frem til!!!

Og naturligvis; Ingen kan derfor sette seg på listen før dere har publisert innlegget på deres egne blogger;)

11 kommentarer:

9na sa...

:) Jepp.

AnneKa sa...

Fint du forklarer det:) Har brukt søndagen på bloggverden og div utfordringer, og veldig ofte må man lete etter rette innlegget.

Annette's space sa...

Det er en meget pædagogisk og grundig vejledning du har lavet Petunia. Nu må alle da kunne gøre det rigtigt så vi kan få enkel adgang til alle de interessante indlæg :-))

Petunia sa...

Ja, det burde være unødvendig å måtte bruke tid på å lete etter innlegg rundt omkring på bloggene. Alle har jo lyst til å få kommentarer på det de gjør og følger man "reglene" og linker direkte til rett innlegg, så tror jeg at folk lettere legge igjen noen ord også, ikke sant?

Med kjæleik til livet sa...

tjo hooo ....
eg har prøvd ;)

smil fra monika

Gudveig sa...

Forstår! Og fatter ikke at det ikke går an å følge oppskriften din, så grundig som den er! det var den før også, egentlig.
Dette er en av grunnene til at jeg sluttet å bli med på dine himmelske bilder - det tok for mye tid å se de andre sine bilder. Lett hvis alle gjør slik de
skal ;-) Ha en himmelsk uke!

Med kjæleik til livet sa...

jepp :)

Synnøve. sa...

Hei vennen.
Ikke er det så vanskeligt det der.
Men av og til så kan det väre at det ikke funker.
Har sluttet å väre med i slike saker. Det er ikke alltid man har tid.
Men det er kjekt å se mange flotte bilder da hihi.
Ha ei flott mandag og ei fin uke nå.
Klems Synnöve.

Anki sa...

Jag tror att jag förstår men är inte riktigt säker. tycker själv inte om att leta bland annat som inte intresserar just då.

annemarie sa...

Nå har jeg linket direkte til innlegget om nostalgi. Nå står jeg to ganger på dette tema. men jeg får ikke slettet den ene linken som går direkte til bloggen,men den kan du kanskje fjerne?

Bestemor Drillo sa...

Takk for innføringen! Neste innlegg skal jeg forsøke dette!
Eldre damer er litt trege, men jeg tror jeg skjønner det nå!
Klem!