tirsdag 1. mars 2011

ENDELIG!!!

Helt siden vinteren satte inn, har jeg lagt på lur bak gardinene i stuevinduet og håpet på mange gjester på fuglebrettet. Kattene og jeg har mange timer der blant blomsterpottene de siste månedene og kamera er brukt flittig. Mest har det vært kjøttmeis og blåmeis, men også andre mer sjeldne gjester har tittet innom.

Stjertmeis 9 STJERTMEIS

Stjertmeis 2Denne lille fuglen er så utrolig nydelig og alle gangene de har vært og besøkt “Petuniatreet”, så har det enten vært for mørkt eller de har blitt skremt når de så meg. De er ganske så forsiktige og det skal ikke mye bevegelse til bak vindusruten før de flakser av gårde og blir borte i dagevis.

Stjertmeis 6 Om vinteren lever stjertmeisene i flokk og er du så heldig å få besøk av en på foringsplassen din, så er det nok flere rett i nærheten. Det er bare til å se seg om og du vil garantert oppdage resten av flokken i nærmeste tre. De lever helst av insekter og småkryp, men om vinteren trenger de mer fett i kosten. De er ikke av de som lettest kommer til fuglebrettet, men ønsker du å få oppleve denne fuglen, kan det være lurt å henge ut talgrik kost.

Stjertmeis 1 Så klarte jeg endelig å få tatt noen brukbare bilder av disse små nøstene helt på tampen av foringssesongen! Men jeg må likevel si at selv etter alle disse timene ventende der ved stuevinduet; Det var verdt det!!

30 kommentarer:

Anki sa...

Har aldrig sett en sådan, önskar att jag gjort det, för de ser så söta ut. Och du har fått så fina bilder, igen.

Mandy Lou sa...

For en nydelig fugl! Stjertmeis altså? Er ikke en gang sikker på om jeg har sett slike. Kjempespennende å se forskjellige sorter på fuglematen. Her er det også kjøttmeisene som regjerer.

Mors Hjertekurv sa...

Så flotte fugle bilder :D
Morro at du fikk "fanget" et skjeldent eksemplar også , sånne har vi ikke på fuglemateren her heller .Enda det er stor variasjon av fugler her .

Karis fotoblogg sa...

Nydelige bilder av en veldig søt fugl. Har aldri sett slike før, må være morro å ha en så sjelden gjest på foringsbrettet.

Berit sa...

Heldige du! Takk for titten:)

Bare Mio sa...

Nydelige bilder av en nydelig fugl.
Har aldri sett dem før.
Så bra du fikk tatt bilder og deler med oss.

Hverdagslivet sa...

Utrolige bilder! Denne fuglen har jeg aldri sett før, og hadde ikke visst hva den het uten din presentasjon i dag:)
Klem fra meg

sigrid sa...

Så søte!

REJEN sa...

Hvor er de fine, jeg kan godt forstå at du ville vente på dem, de er det virkelig også værd...meget smukke fugle...heldige dig..;-D

Margrethe sa...

Hvor er de dog søde - jeg tror ikke jeg har set dem før.
flotte photos :-)

Linda sa...

Så søte de er!
Tror aldri jeg har sett en stjertmeis før.
Takk for titten!

Anne sa...

Fy flate!! du har greid det du :-) fange de små på nært hold, ja for det er mye mer enn hva jeg greier. Synes jammen de aldri er i ro og dessuten kommer det alltid greiner i veien når jeg knipser. MEN du vet, ikke særlig tålmodig av meg heller i grunn.

Håper du har gode dager mens du venter på våren kjære venn. Her har gått bitte litt i stå så jeg har faktisk tatt et bitte bitte lite friminutt fra hverdagen og virkeligheten, og jeg kjenner jeg trenger det så.

Ha en kjekk onsdag da, klæm fra mæ t dæ.

Koselig koselig sa...

heldige du! Den var nydelig!
men du Petunia, hva har vi gjort feil?
Vi har laget en talgklump til fuglene av delfiafett, litt frø og opphakkede rosiner. De er bare "måtelig" interessert i den. Vi smelta den inn i en sånn spiral som skal være lett for fuglene å henge i. Men som sagt, de virker ikke spesielt begeistret, bare litt. De tar heller å søler vanvittig med solsikke frøene.

SoF sa...

Underbara bilder tagna av dig Petunia!
För första gången i livet (sedan jag började fundera över fågelarter) har jag denna vinter sett två stjärtmesar vid vår fågelautomat.

Den ser ju så speciell ut pga av att den är helt vit runtom ögonen, så att de liksom blir som två små pepparkorn.

Väldigt kul att få se denna för mig ovanliga besökare.

Varma hälsningar!

Helle K. sa...

Så skønne billeder af halemejserne. De kommer også forbi hos mig - også i går :)

Moster Ma sa...

Dessa ljuvliga små ulltussar har jag och katten haft på besök i vinter. Jag hade aldrig sett dem förut och blev alldeles lyrisk. Lyckades dock INTE få nån bild!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Så nydelig den er. Uheldigvis har ikke den og dens venner funnet på å avlegge meg noe besøk enda:)

9na sa...

Ååå såå vakker fugl og så vakre bilder!!! *imponert*

Mokomoko sa...

Gratulerer, virkelige bra, ikke lett å komme innpå disse. De er innom hagen vår også noen snarturer, men har tilgode å få noen bra bilder av de.

TorAa sa...

Her er også noen av de små vakre fugler vist seg på trærne rett utenfor vår stue. I tykk tåke, som du muligens har sett fra TV under VM på ski;-)
Kattungen sitter og følger med....

Siste nytt på denne min blogg er denne gang på engelsk....

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Så flotte bilder av sjeldenheter!

Jorunns hage og hobby sa...

Så nydelig liten fugl!
Stjertmeis har jeg ikke sett her jeg bor.
***
Takk for veiledning med nye funksjoner her på bloggspot!:)
Ha en strålende torsdag!

Øyvind Bjerkeseth sa...

Stjertmeis bildene dine var kjempefine.

JULIE K sa...

Hm....får bare opp deler av det ene bildet, nettet funke fortsatt ikke selv om vi hadde service mann her i går. Vi har gett vi da.....men vi får vist ikke det vi er lovet vi heller : ((( men får til å legge inn kommentar her da, så da gjør jeg nå det. Ha en fin kveld : )

Elisabeth sa...

Vilka vackra bilder. Det var värt mödan att vänta ut den. Jag har aldrig sett en sådan fågel tidigare, så jag är glad att du lyckades fånga dem.

nr14 sa...

Virkelig flotte og herlig at innsatsen ble kronet med så fine bilder av morsomme fugler:)

naturglede/Randi Lind sa...

Så heldig du var her. De fuglene er aldeles nydelige. Jeg har aldri sett dem nær husene her, men ofte i vårskogen.De piper og er rimelig nysgjerrige. Her er de borte i førsten av vinteren, så kommer de tilbake. Jeg gleder meg til å se etter dem snart nå.Takk for titten:)

Koselig koselig sa...

Takk for fuglemattipsene Petunia. Jeg lager boller med solsikkefrø til neste år. nå er det for sent. jeg lar de grise ferdig i år , så sier vi stopp. hihi :)
Det går fint vi har platting under sånn at det er bare å koste det vekk, heldigvis.

:)

Huldra sa...

Er det ikke en herlig følelse? Det å klare å fange øyeblikkene der dyr eller fugler krysser ens vei. Herlig serie det virkelig var verdt å vente på. :)

Arvid B sa...

Spennende å få disse flotte fuglene på matbrettet! Hos meg har de aldri tid til å stoppe opp, men haster travelt forbi foringa. Flere fine bilder her - håper du får mange fine stunder med disse nydelige meisene!

Ha ei fortsatt fin fotohelg!