mandag 7. mars 2011

SKULPTUR

Mandagstema ny logo God mandag!! Tusen takk for alle de flotte og glitrende innleggene forrige uke! Det var mye fint og se på rundt omkring på bloggene. I dag er tid for et nytt tema og for en stund siden fikk jeg en e-post fra en Mandagtema deltaker (som ikke ville jeg skulle nevne navnet) med ønske om et tema. Ordet er SKULPTUR. For som denne bloggeren skriver; “Etter å ha besøkt så mange flotte blogger blant annet på ”Himmelsk”, har jeg blitt helt betatt av skulpturer/statuer. Det er så mange flotte skulpturer rundt omkring. Noen ar laget av kjente kunstnere – andre har naturen skapt selv, enten gjennom årelang erosjon, eller i løpet av noen kalde vinterdager”. Jeg er helt enig med min gode bloggvenn og lar altså dagens ord være:

SKULPTUR

Statue 8

Jeg liker skulpturer godt også!! Og det er ikke mange statuer i Bergen jeg ikke har knipste bilder av. Denne jenten er av av mine favoritter! Hun er laget av Arne Mæland og har tittelen “Ventande”. Den er plassert utenfor Mcdonalds i Bergen Sentrum (Torgallmenningen). Hun ser jo aldeles levende ut og jeg vet ikke om dette er en sann historie, men denne skulpturen stod først plassert ved en bussholdeplass i Os kommune og flere bussjøfører holdt på å stoppe for de trodde hun stod der og ventet på bussen. Man kan godt forstå dem!! Mæland har også lagets skulpturen som jeg bruker i “Himmelsk logo”. Besøk gjerne hans hjemmeside.Statue 7

Ønsker du å bli med på Mandagstema og lurer på hva dette går ut på? Les dette innlegget HER.

Sett ditt innlegg på listen under her. Trykk på “Add your link”. Fyll inn nicknavn/bloggnavn + direkte lenke til denne ukes innlegg + epost adresse (vises ikke). Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. Velg da bilde for dette aktuelle innlegget. Takk:)


37 kommentarer:

Rimkogeren sa...

HJÆLP, slet mit første bidrag (det røde x er væk)

Rimkogeren sa...

OG så må jeg sige, hvor er det pragtfuldt med de søde piger. Blot er jeg bange for at de er hårde og iskolde (i hvert fald for tiden) :-)

Småbyliv sa...

Fantastisk naturtro! Jeg blir alltid stum av beundring når jeg ser hva enkelte klarer å fremstille av "ingenting" :o)

Monica sa...

Super snygg staty du har hittat, det ser ut som jag måste åka till Bergen en dag.
Förutom det hoppas jag att du får en supertruper vecka/ Monica

Anelias hantverk sa...

Fantastisk söt flicka!
Det röda x finns inte hos mig heller.
Ha en fin dag!

Harmoni og Kontrast sa...

Hei! Jeg har akkurat snublet over siden din, og sendte med en gang inn et bidrag. Super idé med slike temadager hvor alle kan delta og ingen konkurranse:-) Nå skal jeg kose meg mer med siden din, virker virkelig som du har en spennende og litt annerledes blogg! Klemmer fra Laila

Jennys fire vegger sa...

FOR en flott skulptur! :-) Og så artig og "hverdagslig" liksom. :-) Skjønner godt de busssjaførene! Man skal ikke se bort ifra at hun kanskje har blitt "sjekket opp" i de sene nattetimer heller. :-D

Gleder meg til å se på bidragene!

Ha en fin dag videre.
Klem Jenny

Linda sa...

Jeg liker også godt denne statuen, må alltid stoppe opp litt og beundre den når jeg går forbi!
Flotte bilder:)

Med kjæleik til livet sa...

kor fine dame da ;))
min skulptur er av det levende slaget ;)
Ha ei fine veke - smil fra monika

naturglede/Randi Lind sa...

Nydelig figur. Jeg gleder meg hver gang jeg skal inn til en by, for å se og fotografere skulpturer. Denne hadde jeg ikke i mitt arkiv, enda jeg har vært i Bergen et par ganger? Utrolig artig tema denne uken. Jeg gleder meg til å titte rundt her. Ha en super dag:)

Inge sa...

Hvor er det flotte piger du har fundet i dag.. :-)

Anette sa...

Smuk skulptur! jeg fotograferer altid skulpturer når vi er ude at rejse og såmænd også rundt i vores eget land :) God uge :)

Malys krok sa...

Veldig vakker skulptur! Utrolig hva noen klare å skape! Fint å få se den fra "alle kanter".
-Margit-

Greyscale Territory sa...

Amazing, very real figurine! A fascinating pose! mVery beautiful!

Irene sa...

Utrolig flott skulptur! Virkelig "naturtro" til skulptur å være! Litt verre med mitt bidrag, men likevel ser en jo hva det er :o)

Ha en fin mandag .... Irene

Erik "Semlan" sa...

Det var en läcker staty. Förstår om den fick bussar att stanna i tron att där stod någon och hängde, väntade på bussen eller någon.
Den typ av statyer jag gillar. :-) Nu finns mitt bidrag uppe, lite åt samma håll eller?

Gunsside sa...

Så levende, stilig naturtro jente det der . Fine bilder fra forskjellig vinkel;))
Ha en flott uke.

Nattsyrran sa...

Vilken härlig staty. När jag tittade snabbt på henne liknar hon vår kronprinsessa Viktoria.... Knasigt kanske=)
Mvh Susanne

Kicki sa...

Dina utmaningar här är så roliga.Ngt att verkligen se fram emot.Tack för det jobb du lägger ner.
Fina bilder du visar på ditt eget bidrag.
Ha en god måndag.
//kicki

Monica o Jacob sa...

Fin flicka;-)
Ha en bra vecka;-)

Koh-I-Noor sa...

Virkelig skøn skulptur du har fotograferet der :)

annemarie sa...

For en flott jente. Den var skikeklig fin.

GAWO sa...

Historien om at hun stod ved (i) et buss stopp er helt sann. Har hørt det av Arne selv. Han fortalte at det var akkurat da vi hadde bussstreik en periode og mange bilister pleide å stoppe opp for å ta med de som stod og ventet på bussen. De ble bra lang i maska da de så at jenten var en statue. Og når bussene kom i gang igjen var det likt for busssjåføren. Jeg husker ikke hvorfor hun havnet i sentrum, men det har nok sin historie det også.

"Statue" er et flott tema, og nå bør jeg rote litt i arkivet og se om jeg har noe brukandes på lur. Tror jeg har vist de bildene jeg har av statuer. Men jeg kan jo lete litt ekstra.

Crea sa...

Waow säger jag bara, vilken fantastisk skulptur!! Tycker hon liknar kronprinsessan Victoria. Ha det gott!

Elisabeth sa...

En vacker staty, så naturlig. Jag gillar den verkligen. Ha dé!

Fies notiser sa...

Fantastiske bidrag av både deg og alle dine trofaste lesere, Petunia.
Min skulptur er av det naturlige (selvdøde) slaget, det bare passet så godt siden jeg akkurat la ut denne hønsehauk-notisen. Et utstoppa dyr er ikke helt min favoritt, men du-og-du for et håndtverk, og skulptur er det nok (tror jeg)
Fortsatt fin aften til alle :-)

Fotokarusellen sa...

Du setter standarden som vanlig. En flott passering av en skulptur. Gjør den veldig levende. Tror på historien fra Os og bussjåførene.
Flotte bilder. Bravo!
Fortsatt fin dag.

garnkurven sa...

Kjempefin figur! Ikke rart bussjåførene bremset for henne... ;)

Bare Mio sa...

Flott skulptur, ikke rart de bussjåførene stoppet!
Ha en fin mandagskveld.
Klem

GAWO sa...

Duger en statue som skulptur? Du får stikke innom bloggen min og sjekke.

GAWO sa...

Jeg kjenner ikke Arne personlig, dessverre må jeg si, for han er en veldig flott kar med mye karisma. Men det har seg sånn at vi var en stor gjeng samlet hos han en gang og da fortalte han mange historier om skulpturene sine. Han har et "loft" der han tar imot gjester. Vi var der i forbindelse med en blåtur. Veldig spennende.

frk ma sa...

Flott jente! Og flink fotograf! Atig med de ulike vinklene ;)

Leonora sa...

Kjempeflott skulptur petunia. Jeg så den i Bergen i fjor sommer :-) På Aker Brygge i Oslo står det noe lignende utenfor en restaurant, en av en kelner og en av et par som sitter ved et bord, lurer på om det er samme kunstneren jeg.

Pysselfarmor sa...

Jag förstår som att detta inte är någon "kändis" och då tycker jag i varje fall att det förutom att vara en vacker staty också är en smula ovanlig staty i och med att det inte är en kändis som är avbildad....

Birgitta - foto CHIP sa...

Vilken fin "hang around" staty! Precis så ser det ut - dessutom tycker jag flickan liknar vår prinsessan Madeleine :)
Jag har lite svårt att surfa runt och kommentera denna gången men ska göra mitt bästa. Är på resande fot :)

Margrethe sa...

Hvor er hun smuk :-) virkelig meget livagtig :-)

Marias Teater sa...

Hei Petunia - jeg vet ikke helt hva jeg skal si om selve tema - synes at det kan bli veldig statisk og at oppgaven er derfor vanskelig å få til. Men - det er mange som løste det elegant - og ditt bidrag også er flott og historien bak skulpturen din - veldig morsom!