mandag 4. april 2011

Fotoglede i Mandagstema

Mandagstema ny logo Da har april måned kommet godt i gang og her hos meg begynner utetemperaturen å bli litt slik som jeg liker det. Ullundertøyet er ikke lagt bort enda, for april er en skikkelig luremåned også, og erfaring tilsier at det kan bli dager det er brukt for varme klær fremdeles. På dette tidspunktet håper jeg alle fikk med seg min lille aprilsnarr på fredag, at jeg er tilgitt og at dere er klare for både Mandagstema og Himmelsk denne uken også! Ordet her på Mandagstema denne ganger er :


FOTOGLEDE


For det er jo noe som driver oss til å knipse bilder vi kan delta med på fotoutfordringer og bloggen generelt. Hva er det som får oss til å løpe rundt med et lite firkantet apparat, glemme hele vår sjenanse og knipse bilder av alt og alle på vår vei? Jeg er ikke en som liker å stikke meg frem, men ser jeg et motiv jeg har lyst til å ta bilde av, så gjør jeg ganske mye for å få tatt det bildet. Jeg blåser i om folk stopper opp og lurer på hva jeg driver med. En liten fugl i en sølepytt og Petunia legger seg rett ned på fortauet for å komme tett nok på… Ja, det er ikke rart at folk glor! Og man kan også si at jeg har tøyet mine egne grenser mye for å kunne ta nettopp bilder som jeg så sterkt ønsker. Og lysten til å fotografere ble vekket etter at jeg begynte å blogge.. Hva gir det å ta bilder deg? Hvilke motiver har du gått gjennom ild og vann for å kunne ta? Hva er ditt favoritt motiv? Del din FOTOGLEDE med oss!


3D 2Den største fotogleden finner jeg ved å kunne ta med meg kamera ut i skog og mark og kunne ta bilde av noe så hverdagslig og kjedelig som dette. Det å kunne se de små ting rundt meg, har jeg blitt mye bedre på etter at jeg begynte å ta bilder. Det finnes nesten ingenting som det ikke verdt å ta bilder av faktisk. Det gjelder bare å se tingene fra en litt annen vinkel eller for de mer proffe, å leke seg litt med redigering etterpå. En liten varde som man vanligvis bare går forbi, blir som den vakreste skulptur med 3D effekt når man legger seg ned og tar bildet litt opp mot himmelen. Min fotoglede er ikke å ta det perfekte bildet teknisk sett. Innstillinger og begreper på kamera har jeg ikke så mye greie på. Fotoglede for meg er rett og slett å kunne ta bilder….


Ønsker du å bli med på Mandagstema og lurer på hva dette går ut på? Les dette innlegget HER.


Sett ditt innlegg på listen under her. Trykk på “Add your link”. Fyll inn nicknavn/bloggnavn + direkte lenke til denne ukes innlegg + epost adresse (vises ikke). Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. Velg da bildet for dette aktuelle innlegget. Takk:)


37 kommentarer:

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

Nydelig bilder,er så gøy med denne fotoleken din:)

Jeg får dessverre ikke være med like mye som før.Med en ny baby i hus,og jeg går rundt her i ammetåka,ikke så lett og komme i fra får å ta bilder:)

Men jeg er inn å titter selv om jeg ikke kommenterer så ofte:)

Ha en fin ny uke:)

Klem Linda:)

Lines Fotoverden sa...

Nydelig bilde, Petunia!

Anelias hantverk sa...

Så vacker en enkel bild av stenar kan bli när man ser den genom en kamera! Fantastiskt fint foto!
Kram!

Småbyliv sa...

Kjenner meg igjen i dette med å se hverdagstingene på en ny måte ja :o) Verden er full av spennende motiver og vinkler hvis man vet å se etter!

Ønsker deg en super uke! :o)

Millemilla sa...

Flott bilde igjen, Petunia.

Har fortsatt hjertebank etter aprilspøken din;-)

Ha en fin mandag!

Klem Millemilla

Pialotta sa...

Det är bara fantasin som sätter stopp vid fotografering.. finns inget roligare än att utmana sig själv med sin kamera:) Härligt vacker bild du visar.. stenar är ju lite av min favorit oxså.. blir säkert en del sådana framöver:)

Kerstin sa...

Så vackert. Med naturen runt omkring blir det en perfekt bild för fotoglädje. :)
Ha en fin dag.

Sinna sa...

Underbart vacker bild!!
Sinna

SoF sa...

Instämmer i allt du skriver om idag Petunia, i texten till din vackra bild.
Skönt att man inte är ensam om att gå omkring och fotografera allt möjligt. :)

Varma måndagshälsningar!

Tromsøjente på 39 sa...

Heheheheh,,, Du er bare god :)

Gleder meg til flere Himmelsk :)

Hærlig bilde!

Inge sa...

Naturen fylder meget, også i min billedbunke.. :-)
Det er et meget flot motiv du har valgt

Marias Teater sa...

Du vet, jeg er veldig begeistret for hvordan du fotograferer naturen. Og dine katter med marsvinet er digg!

fjällripan sa...

Underbar bild :) MVH

Jessica sa...

Også jeg som trodde jeg hadde klart å sno meg unna alle av årets aprilspøker.. Men neida, Petunia du lurte meg trill rundt! Men det var godt å høre det bare var en spøk :)
Mitt bidrag til mandagstema kommer nok seinere i dag.
Ha en fin uke, du og alle sammen!

REJEN sa...

Flot foto og naturen gør sig godt på billeder...;-D

Bare Mio sa...

Nydelig bilde!
Ha en fin mandag :O)

Malys krok sa...

Vakkert! Du er en sann naturelsker! Det sees på dine flotte bilder!
-Margit-

Leovi sa...

A nice natural rock composition.

Birgitta - foto CHIP sa...

Det är väl härligt med dessa stenkonstverk som vandrare skapar. Så gör jag för jag älskar natur och stenar :)
Petunia - ha ha vad du lurade mig! Jag trodde absolut på det. Bra gjort och skönt att det var ett aprilskämt ;)

Ida sa...

Hei! Dette ser ut som en spennende blogg, så jeg la meg like godt til som følger:-)Kan hende jeg blir med på Mandagstema etterhvert? Titt gjerne innom til meg og:-) Klem Ida

Maria sa...

Hei Petunia. Kan du slette mitt bidrag, så jeg kan legge inn på nytt med riktig bilde....

Maria sa...

Takk for hjelpen!

Bildet ditt ga meg lyst til å ta en liten fjelltur når sneen forsvinner og den nydelige lysegrønne laven på stene kommer frem. Ringebufjell-laven!

Anette sa...

Naturbilleder er fantastiske :) Der er altid noget nyt at fotografere :)

Lene sa...

Så nydelig!
Jeg elsker å være på fjellet. Gleder meg veldig til barna er store nok til å være med uten å sitte på ryggen :)

TorAa sa...

For meg er det også viktigere å ta bilder, enn å bruke mange timer til etterbehandling. De skal bare være skarpe og vise hva du vil vise. Og da er det som du sier mangt et spennende motiv og det er lov å både bøye seg å strekke seg, ikke bare stå rett opp og ned.

Varden din her er jo et bevis på det.

Til slutt: Det var en litt for god aprilspøk, men du verden jeg forsto fristelsen. Goft gjennomført.

Jennys fire vegger sa...

Nydelig bilde! :-)

Ha en fin dag videre.
Klem Jenny

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Halloen en mandagsettermiddag. Jeg har Olympus kamera og derfor Olympus-objektiver. Macro 50 mm og telelinse 70-300 mm til fuglebilder. Jeg er nemlig så bortskjemt at jeg har fått disse to gode objektivene av min far :D Så da er det hun som holder kameraet det står på, hvordan bildene blir. Det begynner å bli litt mye utstyr egentlig, men har man dilla, så har man.

Monica o Jacob sa...

En riktigt fin bild;-)
Ha en skön vecka;-)

Pysselfarmor sa...

Åh vad jag längtar upp till min gård i fjällen när jag ser din vackra bild av röset....

Irene sa...

Hei igjen Petunia ... no hard feelings etter aprilspøken. Du tok meg der :o)

Treffende tekst og bilder. Gleden ved å ta bilder har åpnet et vindu til en helt ny verden. Og i den er også mange flotte mennesker som jeg har blitt kjent med etter at jeg startet å blogge. Bloggingen har igjen gitt mening med å ta bilder, det å kunne dele dem med noen som har samme interesse. Så nok en gang takk til deg, Petuna, for at du kobler oss bloggere sammen!

Våren er kommet til Jutulheimen, mine juleroser dukket opp i dag (forrige mandagstema innlegg lå de under snøen). Håper du får en flott ny uke ..... klem fra Irene

Annelie sa...

Aaaah, Petunia, din bild på stenarna är helt super, vilka vyer du bjuder på där bakom!
Jag måste till Norge snart igen!
Jag tycker synd om dom som aldrig har besökt detta vackra land, tänk att vi har en sån storslagen natur så nära!

Mona sa...

Visst finns det motiv precis över allt om man bara öppnar ögonen. Din bild är underbart vacker. Du är en mästare på att ta kort!

Mig lurade du totalt. Jag hade först inte tänkt vara med på himmelsk denna vecka eftersom jag inte hann varken fredag eller lördag, men så råkade jag läsa på en annan blogg att det var sista himmelsk som Petunia höll i. Och då tänkte jag att då måste jag ju absolut vara med. Haha! Hade inte en tanke på att den var 1 april.

Erik "Semlan" sa...

Snyggt foto du bidrar med Petunia. Jaså, du lurades 1 april!
Den gick jag på med håll och hår...
Skojigt tema, även om jag nyligen skapade något liknande inlägg. ;-)
Men nu finns min tolkning på bloggen, välkomna dit! Bidraget dröjde lite... :-)
Ha en skön vecka alla fotoglada deltagare.

Leonora sa...

Det ble litt travelt på meg i går, så jeg får gjøre unna kommentarene mine i dag istedet.
Så flott bilde du har her! Det er sant som du sier, en litt annen vinkel enn man pleier og vips har man et superbilde.
Jeg har kjøp meg en 35mm makro, og er så superfornøyd. Da jeg byttet kameramerke måtte jeg jo ha alle objektivene nye også. Greit nok, da får man solgt unna feilkjøpene :-) Jeg hadde 105mm til Nikon og vi ble aldri venner, så jeg var veldig spent på 35mm. Og veldig glad da det viste seg å klaffe så 100%. Jeg liker å krype inn i blomstene, og trives godt langflat på bakken, så her har jeg funnet objektivet for meg :-) Ha en fin dag!

Donald sa...

Hvor var det godt du skrev dette indlægget! Jeg så det hos Mona i Göteborg, og jeg blev så glad.

Indstillinger og teknik behøver ikke at være fuldkomment - nej, der kan være elementer i et mislykket billede, som fortæller noget, man ellers ikke kunne se.

Og man kan let komme igang med en guide, som det du fortæller om varden, der bliver 3D, når man lægger sig ned, for at få bjergene i baggrunden. Jeg tror at den slags gode råd er en fin måde at åbne øjnene og experimentere med, hvad man kan se.

Det er godt at kunne bruge sine øjne, og vi kan alle blive bedre.

NatureFootstep sa...

din stenhög är ju en bidl att bli göad åt. Vackert komponerad.

Karianne sa...

Fine greier!