mandag 11. april 2011

Grått Mandagstema

Mandagstema ny logo Det er ingen hemmelighet at mandag er en dag jeg ikke er så glad i.. Jeg vet ikke hva det er som gjør det, for det har ingenting med at jeg ikke vil på jobb eller noe slikt. Jeg liker det jeg gjør og har veldig greie kollegaer, så det er bare kjekt å komme på arbeid… Likevel er mandag en helt fargeløs dag for meg, ja nærmest grå. Jeg har ingen som helst forhold til denne dagen.. Det er bare en dag..


Ordet jeg har valgt for denne uken er GRÅ eller GRÅTT om dere vil.. Enda er det ganske så lite farge ute i naturen, men jeg tror at denne helgen er den siste jeg kan kalle “fargeløs”.. Sommeren har sin fargeprakt, vinteren er hvit og høsten har sine gylne farger. Men våren, før det begynner å spire og gro, er bare grå… Snart eksploderer blomster, busker og trær og alle spor etter vinteren blir slettet. Men akkurat nå bare grått i grått!


Vis meg ting du tenker på når jeg sier grå/grått!! Er grå bare kjedelig, er grått trist, er grå bare en tilstand? Kan grått være vakkert?? Ja, noe må kanskje være grått for at andre ting skal kunne være fargerike?? Tenk kreativt – her er ingen fasit!!


GRÅ/GRÅTT


Grå 2 Mitt bidrag på GRÅ/GRÅTT er denne lille gråspurven. For mange sikkert en kjedelig grå liten fugl, men jeg synes den er vakkert. Den har tilpasset seg et liv side ved side av oss mennesker og er faktisk en av få fugler som finnes over hele verden, på alle kontinenter, bortsett fra Antarktis. Men jeg synes det var mange flere gråspurv før. Da hadde jeg dem i hagen og så dem over alt. De siste årene treffer jeg bare på dem i mer sentrale strøk enn det jeg bor i… Noe som har opplevd det samme?



Ønsker du å bli med på Mandagstema og lurer på hva dette går ut på? Les dette innlegget HER.

Sett ditt innlegg på listen under her. Trykk på “Add your link”. Fyll inn nicknavn/bloggnavn + direkte lenke til denne ukes innlegg + epost adresse (vises ikke). Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. Velg da bildet for dette aktuelle innlegget. Takk:)


42 kommentarer:

Bjørg sa...

Nydelig bilde av gråspurven!

Monica o Jacob sa...

Vilken söt liten pippi.
Ha en skön måndag;-)

naturglede/Randi Lind sa...

Gråspurven har grå i navnet, men se de fargene da!!!! Nydelig bilde. Håper du får en fargesprakende uke bare den grå mandagen din er over. Klemsiklem:)

Sinna sa...

Sååå fin!!
Sinna

annemarie sa...

Jeg syns mandager kan være en fin dag.Det er starten på en ny uke. Gråspurven er det lenge siden jeg har sett, og tiltross for navnet syns jeg den er en vakker fugl. Ha en fin dag!

berit.. sa...

så nydelig bilde ! om det var aldri så grått lover det noe .. VÅR !! : )))

ha en finfin dag !

REJEN sa...

Den er fin den lille gråspurv og ikke spor kedelig...;-D

Irene sa...

Grå og vakker :) Ingen "blåmandag" her i gården! Nyter nok en flott vårdag her i Drammen .... Ønsker deg en fin ny uke Petunia!

Klem fra Irene

Hedwig sa...

Om du menar att måndagar är grå - då blir de grå !
Dina tankar skapar din dag !

Småbyliv sa...

Koselig bilde :o) Bærer bud om vår! Jeg var ved Telemarkskysten i går og tok imot store flokker grågås på vei nordover. DET er våren det :o))

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

En fin bild av sparven.

I Stockholm så kallades dom för,
"Flygande råttor".....

Min bild med massor med grått ligger "uppe" nu.

Ha de bra.

Hasse A

Sommertid sa...

Der er vi like Petunia, liker heller ikke mandager. Fredag derimot er MIN dag !

Gråspurver ser vi ganske ofte her hos oss og de er fine i sin fjærprakt og vesen.

Ha en fin uke :)

Birgitta - foto CHIP sa...

Petunia, det var nog den vackraste bild jag sett på en gråsparv!
Helt underbar :)

Pialotta sa...

Riktigt bra bild till temat idag.. men vi har solskenet på besök här i Sverige/Skåne, så ....
Man gör vad man kan och du är bra du för inga pekpinnar o "lagar" för oss fotodiggare :) Fick ihop ett litet utflyksmål idag i grå toner :)
ha de gott fast det är Måndag och din dag som du inte gillar som så många andra;)

Kerstin sa...

Vilken vacker bild på gråsparven. Grått kan vara väldigt vackert. :)

Mokkamaster sa...

Overraskende bra tema, her var det mange fine bilder å finne!
Kanskje du bare skulle kjøre på og fortsette med fargerik eller andre fargene...

Ha en strålende mandag og uke!

Inge sa...

Gråt er så smukt, og det viser du meget fint her.. :-)

Kristine sa...

For et nydelig bilde du hadde valg deg av gråspurven, Petunia. :0)

Leonora sa...

Javisst er spurven vakker og bildet ditt er kjempeflott! Det er en fugl jeg sjelden tar bilde av, den blir liksom glemt fordi den er så vanlig og finnes overalt. Akkurat som duene... Nei, nå får jeg skjerpe meg - ut å finne spurver og duer :-) Ha en fin uke Petunia!

Erik "Semlan" sa...

Du bidrar med ett vackert grått foto! Snyggt! :-)
Själv visar jag upp en annan grå sida, grått tjänstemannastyre skulle man kunna kalla det. Kanske inte så genomtänkt?
Vad tycker du?

Malys krok sa...

Jeg elsker gråspurven! Derfor syns jeg dette bildet var kjempefint! Lurer og på hvor de er blitt av alle sammen! Husker at mor hadde en hel flokk på brettet både sommer og vinter, og nå er det bare noen få som er her?
Du har fanget den fint her, med ditt kamera! Flott tema denne gangen!
-Margit-

Marya sa...

Kjempefint bildet av den spurven :) Jeg er fryktelig glad i de små pipp-pippene :)

fjällripan sa...

Fantastiskt vacker
bild av gråsparven!
Ha en fin dag du med :)

Benita sa...

Din gråa bild är riktigt vacker!

Petunia sa...

Det ser ut som linktjenesten er borte for øyeblikket. Jeg sjekker problemet, så titt innom senere og se om den er tilbake..

Mettepipp sa...

Glad jeg fant bloggen din. Har lagt meg til som følger, og håper på å delta i fotoutfordringene dine. Har iallefall funnet mitt gråe bidrag idag :-)

Leovi sa...

Of course your photo is gorgeous grays. Preciosa. I decided to put mine because I think there are gray and are a major art of composition, but it is true that there are many colors. I correjgido the link. Greetings.

frk ma sa...

Så flink du er til å ta pip-pip bilder!!! Ikke hver mandag jeg får tid til å finne på noe men i dag hadde jeg et bilde "på lager" :) Ha en fin uke!

Hagemor sa...

nydelig bilde som vanlig. Men nei, vi her på Bisgardshøgda har mye gråspurb (og gul) vet ikke hvordan det er ellers på Averøya, men naboen og jeg forer om kapp, og har sikkert over 10-15 individer hver dag. Det har vært gardsdrift hos den bare noen meter unna, men der har det ikke vært dyr på noen år nå..

Elisabeth sa...

Det finns många varianter på grått! Du har fått med många runt gråsparven. Ha dé!

Pysselfarmor sa...

Den ser ut att sitta där och tänka på...ja vaddå???

Mathildes Eden sa...

Hei! Jeg synes gråspurven er en nydelig fugl og desverre en sjelden gjest her i hagen på Sotra. Jeg husker den som en bysangfugl fra den gang jeg var byjente:-) Veldig koselig bilde!

Tinkerbell ... sa...

Underbar bild Petunia!!!

Mona sa...

Gråsparven var mycket vanligare förr. Självklart finns det gråsparvar i Göteborg, men i mitt bostadsområde har jag aldrig sett någon. Däremot fångade jag gråsparvar på en servering i Trädgårdsföreningen förra sommaren. Dom kalasade på en överbliven tårtbit som någon lämnat kvar.

Du har fångat den lilla gråsparven jättefint. Härlig bild!

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

Måndagar är bra...
En hel uke til neste......

Ha de bra.

Hasse A

Gunsside sa...

Flott bilde du har tatt av den GRÅ ;)
- tja været er jo grått innimellom og så lyser det op med nyplukkede hvitveis i regnet ;)

Donald sa...

Hvor er det smukt, sådan som den lille fyr står og kigger, og forhåbentlig får noget at spise. Gråspurven er ikke så grå. I min barndoms københavn var der mange af dem, hele små flokke i gader og gårde, og damerne og børnene fodrede dem om vinteren. Vi var overraskede når vi så en blåmejse eller en anden fugl. De er pludselig blevet sjældne. De flyver sjældent langt, og de fleste undgår kattedøden.

Nu har jeg den glæde at der er et par stykker i haven.

Villblomsten sa...

Nydelig bilde !! :-)
Gråspurven er flott :-)

Villblomsten sa...

Hei igjen :-)
Bare ett lite tips :

Barneboden trekker Gavekort på 200,- kr
Ny sjangse - Hver måned
ALLE som har link til www.barneboden.no på bloggen sin er med i trekningen :-)
Se mer info : http://barneboden.blogspot.com/
eller på Facebook

Vil du være med ?
de har litt klær til dame også :-)

Petrine sa...

Er han ikkje herlig der han sitt så pjuskete og grå. Nei, han er ikkje å sjå på mine breddegrader heller, dessverre. Eg heller er ikkje så veldig glad i mandager. Trur den dagen er utpeika til å vere grå-dagen, slik at resten av vekedagane kan bli mindre grå :))

Klem frå ei bloggesløv Petrine:)

Veronika sa...

Gråspurver er koselige fugler, kan bli ganske vant til folk etterhvert noe vi i allefall syns er kjekt:) Ønsker deg ei riktig god helg!

Melusine sa...

Fantastisk flott bilde av den gråspurven! Den er absolutt vakker, men jeg må si at jeg ikke har opplevd om der er ferre av dem - men så har jeg ikke sett etter :)