mandag 9. mai 2011

Gjenbruk i Mandagstema

Mandagstema ny logo God mandag!!
Det er tid for loppemarket!! I lokalavisene,  på store plakater langs veiene og i nærbutikkene, annonseres det at musikkorps, idrettslag og andre ivrige sjeler trenger lopper!! Resirkulering er i vinden som aldri før! Fretex og andre bruktbutikkene går så det suser. Alt dette er en kjempefin trend som vi bare er nødt for å omfavne.. Vi kan ikke fortsette å forbruke som det vi har gjort til nå…
Ukens ord er Gjenbruk… Det kan jo være alt fra noe du har skaffet deg på loppemarked… Ting som har fått et nytt liv ved å bli brukt til noe helt annet enn det som det var ment til… Det kan være noe resirkulert, noe arvet, noe omsydd… Ja, det kan til og med være et gammelt blogginnlegg du har lyst at vi skal lese en gang til… Eller et bilde du har postet tidligere;) Det er opp til deg hva du tenker på når jeg sier ordet:

                            Gjenbruk

Gjenbruk 1

Jeg har kanskje tenkt litt annerledes enn dere da jeg valgte bildene til ukens tema. Men disse pingvinene som står ute på Glesvær i Øygarden, fascinerer meg veldig. Kunstneren, Kyrre Grepp, laget disse på oppdrag for Sund kommune i forbindelse med en markering der i 2005. Det som jeg synes er så flott, er at disse figurene er laget av en jernplate.  Først er det skåret ut en figur fra selve platen. Så er er det skåret ut en figur i figuren og så blir de mindre og mindre! Snakk om gjenbruk!! For ordens skyld vil jeg bare nevne at det jeg kaller pingviner er i følge kunstneren selv; fugler! På bildet under her står Bulle ved  den nest største figuren. Det gir et lite inntrykk av størrelsene på dem.Gjenbruk 2

 Ønsker du å bli med på Mandagstema og lurer på hva dette går ut på? Les dette innlegget HER. Sett ditt innlegg på listen under her. Trykk på “Add your link”. Fyll inn nicknavn/bloggnavn + direkte lenke til denne ukes innlegg + epost adresse (vises ikke). Du blir også bedt om å velge (select) et bilde til å ha som knapp på linklisten. Velg da bildet for dette aktuelle innlegget. Takk:)




29 kommentarer:

Anne sa...

Skulle neimenn ikke forundre meg om dette er noe for meg... :-)

Inge sa...

Wauuu hvor er det flotte skulpturer.. :-)

Marya sa...

Råtøffe pingviner ! Jeg har aldri sett dem før, og jeg bor ikke sååå langt unna heller så hmm kanskje neste helgs utflukt ... ?

Millemilla sa...

Flotte bilder av flotte pingvinskulpturer!
Ønsker deg en fin dag!

LissenTo sa...

Åh vad läckert med skulpturerna vid vattnet.

Har sett sådan i Dellensjöarna i Sverige.

Ha det gott. // Lissen

Pialotta sa...

Riktigt vackert med de skulpturerna i återförbrukat material :) Bra perspektiv du fick på dina foton.. gillar:)
Ha de gott/Pialotta

Birgitta - foto CHIP sa...

Himmel vilket häftigt konstverk! Läckert fotograferat också!

Monica o Jacob sa...

Härliga fågelskulpturer;-))))
Ha en skön vecka;-)

naturglede/Randi Lind sa...

Så flotte pingoer da! Vi har noe lignende ned i byen med rådyr og på rådyr. Herlig levert av deg. :D

berit.. sa...

noen ganger synes jeg kunsten er noe tull.. men dette var veldig flott.. stilige bilder !

ha en fin dag : )

Malys krok sa...

Skikkelig gjenbruk her! De er så stilige der de står! Smart påfunn av denne kunstneren, og smart ordvalg av deg! -Margit-

Lene sa...

Så utrolig stilig!
Også så morsomt at den er laget fra bare en plate :)

Bildgatan sa...

Jag förstår att du gillar de där skulpturerna, superläckra. Skulle kunna ha en på tomten men kanske inte någon pingvin, inte så vanliga här och jag vill ju gärna ha något som finns i närmiljön eller så ska det vara helt abstrakt.

Sedan är det så vackert med saker som är återvunnet i rost.

Fotokarusellen sa...

Flott bilder og lekker skulptur. Well done!

Berit sa...

Morsomt mandagstema og supre fugler! De er vel strengt tatt ikke bare gjenbruk, men igjen-og-igjen-og-igjen-gjenbruk; godt gjort!

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Vi har en liknende skulpturrekke i en park her i byen også, men der er det ulike dyr som skapes av neste platerest!
Spennende ;:OD)

garnkurven sa...

Åh, de var kjempestilige!

GAWO sa...

Jeg har hatt noen turer ut dit ja, til Glesvær. Det er akkurat passe tur å ta på to hjul. Er det ikke artig med de fuglene som står der og "ruver" på svaberget? Så det var der din søndagstur gikk :-)
Jeg har fotografert fuglene flere ganger men har aldri klart å få så spenstige bilder som det du klarer. Blogget om de har jeg også. Kanskje du har fått det med deg.....
Fant du de utkastete/brukte toalettene også? De hadde sikkert gjort seg som planteskåler "flirer" Gjenbruk på høyt nivå.

kjerstisandnes sa...

Spennende tema og flotte pingviner!

Pysselfarmor sa...

Häftigt konstverk! Supersnyggt!!

Marias Teater sa...

Veldig fint at det går an å lage kunst av brukt! Jeg synes de figurene er kjempefine - og i tillegg er de ute i fri natur - det synes jeg også er kult!

GNIST sa...

Dette var stilig kunst og et fantasifullt eksempel på gjenbruk!

Mathildes Eden sa...

Hei Petunia! Håper du har en fin vår på din kant av Bergen! Må ta meg en tur vest på Sotra for å se på kunstverkene/fuglene du har fanget! Flotte bilder! Henger meg på deltager-listen

Leovi sa...

Beautiful sculptures and magnificent view.

Mona sa...

Wow, så läckra pingviner. Otroligt att dom är gjorda av ett och samma stycke. Genialt!

aPe sa...

Så flotte pingviner! De har jeg aldri sett før. Du er hjertelig velkommen til å være med oss på "Sirkus Granum" en gang, Petunia, hehe. Morsomt å ta fram litt ulike sider ved temaet ditt synes jeg, og gjenbruk av tradisjoner, lek og moro er jo kjempekult :-)

Kamelryttersken sa...

Var visst mandag i går. Men gjenbruk av bloggposter kan man gjøre hele uken.

Anette sa...

Fantastiske skulpturer. God dag :)

Ditte sa...

Godt tema med mange fortolkningsmuligheder, Petunia :-) Og jeg er vild med skulpturerne