torsdag 26. mai 2011

HIMMELSK # 37

Himmelsk logo En ny uke har gått i rekordfart og det er igjen klart for en ny himmelsk runde. Jeg har tatt meg litt bloggfri den siste tiden. Jeg har trengt litt tid til å gjøre andre ting så derfor er det ikke alle som ha fått kommentarer fra meg på himmelsk og mandagstema denne gangen. Jeg satser på å komme sterkere tilbake!Logo himmelsk 36 Sommeren er definitivt tiden for å ta kamera med ut enten når man er på ferie eller hjemme, men sommer kan bety mye sol og skarpt lys også, og det er noe som jeg synes er vanskelig å fotografere i. Jeg har vurdert å skaffe meg et filter og lurte på om noen av dere har tips eller råd om dette – også råd om å ta bedre bilder i sollys mottas med takk! Bildet mitt i dag er et lite eksempel. Det var overskyet, men med et skikkelig sterkt mottlys da solen trengte gjennom skyene. Jeg hadde et par ødelagte polaroidsolbriller og holdt det ene glasset foran linsen. Dere kan selv se forskjellen.. Man får ikke mindre lyst på filter etter å ha sett dette!!!






46 kommentarer:

Petunia sa...

Jeg poster tidlig denne gangen. Allerede torsdag kveld. Jeg har en litt travel morgen foran meg og tenkte det var like så greit å bare legge Himmelsk # 37 ut...
:)

Mokomoko sa...

Det gjør jeg også!
Du trenger polfilter og evt et graduert gråfilter!

Bare Mio sa...

Det ble tidlig på meg også siden jeg er med på Skywatch også (dine himmelske utfordringer har gitt mersmak).
Stilig bilde og litt av en forskjell.
Skal følge med og se hvilke tips du får.
Ønsker deg en flott helg. :O)

fjällripan sa...

Häftig bild! Det blir så otroligt vackert när man ser solstrålarna :)
Ha en bra helg!

Irene sa...

Ja, det er travle tider. Har ikke så mye tid til blogging jeg heller nå som hagesesongen har startet! Ønsker deg en fin fin helg Petunia!

Klem fra Irene

Helene sa...

Synes bildet ditt var tøft, med solbrilleglasset foran!

Heleneklem;o)

Mona sa...

Jag gillar inte att fotografera mitt på dagen i skarpt solljus så jag skulle också gärna vilja veta om det finns något bra filter att använda.

tPix sa...

Mona: Vet inte vad det är du inte gillar med dagsfotografering. Men Polfilter är/var väl ganska vanligt, men jag vet inte om de har lika bra effekt på digitala bilder/kameror som de hande men vanlig film. Skylightfilter finns kanske också kvar.

Monica o Jacob sa...

Vilken läcker bild;-)))
Ha en skön helg;-)))

Rimkogeren sa...

Spændende tips.

Leckeres für Mensch und Katze sa...

Thats an interesting photo! LG Tina

naturglede/Randi Lind sa...

Kanskje jeg må "knerte" et par solbriller? Mange av de vi får kjøpt idag, har jo store brilleglass??? Utrolig vakkert bilde du fikk, pluss at det ble både spennende og morsomt. Ønsker meg filter :)

Malys krok sa...

Helt enig! Syns aldri det blir gjengitt på bildene, slik det virkelig er,og da særlig når det er motlys, men ellers og i sterk sol.Håper du får noen tips, for da kan jo jeg og dra nytte av det!
Bildet ditt ble stilig! Ha en fin dag og god helg! -Margit-

Mandelhjärta sa...

Flott effekt! :) Man ser solens stråler mer tydlig.
Jeg har også prøvd sånne teknikker før. ;) Og følger gjerne med om det kommer gode råd og tips på filter.
Blogglandia er utrolig kjekt på mange måter! :)
Ha en fin fredag og god helg!

Mandy Lou sa...

Kjempebra bilde, Petunia! Effekten ble både stilig og smart.
God helg!

Bekka sa...

Oi, for en spennende forskjell det ble med solbrilleglasset foran, helt nydelig ble det jo! Kreativt tenkt :)
Ha en fin helg!
Klem fra Bekka

Inge sa...

Hvor interessant, sådan et filter vil jeg da overveje.. Flot billede og god ide
Hav en god weekend.

berit.. sa...

hmm.. jeg er ikke inne på sånt men dette så spennende ut !!

fin helg til deg : )

Beate - http://mittkreativegen.blogspot.com/ sa...

Her har du virkelig fått frem en effekt ja! Aldri tenkt på at filter kan ha så stor virkning. Jeg ønsker meg et filter som gjør at jeg kan bruke lang lukkertid også på dagtid :) Har et UV filter, men det har ikke mer funksjon enn å beskyte linsa. Spennende og inspirerende!

God helg til deg

Beate

Kristine sa...

Det ble en skikkelig flott effekt, ja. Morsomt komponert. :0)

Anelias hantverk sa...

Riktigt vackert foto blev det av din fina idé!
Ha en skön helg!

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Virkelig en spennende effekt! Takk for dette fototipset!

Lifecruiser Photo Playground sa...

Oj! Jaadu, man skulle ha en massa roliga filter!!! Vilken skillnad, så himla bra det blev.

Jag länkar till en annan Himmelsk-deltagare i dagens post. Synd att man inte har så mycket tid och kan sitta och tänka ut sånt vid flera tillfällen!

Ha en riktigt härlig helg :-)

NatureFootstep sa...

så har jag också gjort någon gång. :)

Själv har jag slutat med filter.
Det finns filter som är lite mörka upptill som man använder för sådant. Själv ställer jag mig i skuggan. Då slipper man att få för mycket ljus direkt in i kameran. Det som gör bilden blaskig.
Ha en skön trip. :)

Oftast ställer jag in kameran efter himlen och ljusar sedan upp marken lite i ett bildbehandlingsprogram.

I värsta fall får man ta två bilder och leka lite med bidlbehandling. Om det går.

Naturfoto sa...

Takk for tips om denne bloggen.
Spennende prosjekt!!

Hakrilas sa...

Kjempeherlig bilde med solstrålene!:) Ønsker deg en kjempefin fredag, og en riktig god helg!:)

Petrine sa...

Hei igjen, Petunia :)

Artig eksperiment:) haha Du bør nok satse på å skaffe ei eiga solbrille til kameraet. Då kan du ha på deg dine egne og bruke begge hendene på kamera !

Er det alltid så vakkert hos deg ?

klem frå Petrine

Leonora sa...

Ja det ga flott effekt, filter er nok tingen. Gråfilter har jeg tenkt å få meg etterhvert, men enn så lenge er jeg uten filter. Vil lære mer om å ta bilder før jeg setter på slikt. God helg til deg!

annemarie sa...

Flott bilde med en artig effekt. Jeg har brukt filter, men er ikke noe glad i å bruke det, men det er kanskje fordi jeg har brukt det for lite. Ellers kan blits i sterkt sollys fjerne skygger, men selv foretrekker jeg å fortografere enten tidlig morgen eller ettermiddag. Midt på dagen er alltid vanskelig syns jeg.Har hatt det travelt i dag så jeg har ikke fått lagt ut noe himmelsk bilde ennå. Ha en fin helg.

tPix sa...

Annorlunda och bra tänkt, en riktigt skön bild

Seraphina´s Phantasie sa...

Great picture ! Thank´s for this great idea ! I´m happy to find it...

Birgitta - foto CHIP sa...

Jag har ett polariseringsfilter som jag försöker lära mig att hantera i olika inställningar. Gillar det :)

sigrid sa...

Så flott eit bilete..
Datt av Himmelsk lasset etter runde 34.. Energi og blogginspirasjon er litt laber for tida.. men er innom i blandt for å sjå kor flinke dokke er!!

God helg!

Nanne sa...

Fantastisk effekt. Lekkert bilde. Ha en flott kveld....

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jeg har polroidfilter, men bruker dem sjelden. Burde kanskje skjærpe meg der. De koster ikke all verden på nett, så du får kaste deg ut i det og prøve ut litt. Jeg bruker forresten UV-filter bestandig som beskyttelse og synes det gir litt bedring i gjennskinnet i motlysbilder også.

Ha ei god helg der i vest. Vi har Bergens-vær :D

MissMette sa...

Hei :)
Syns det er veldig flott at du
legger ut sent torsdagskveld :)
Masse flotte bidrag her, så mye
forskjellige herlige bilder...
Ønsker deg en flott fredag, og
helg som kommer. Klem fra Mette

Fotokarusellen sa...

Forskjellen er utrolig. Filter vet jeg lite om. På mitt D 7000 kamera kan jeg i meny gå inn på hvitbalanse hvor det er mange muligheter - også for det kjedelige sollyset midt å¨dagen. Det gjør underverker. Ut fra bildene dine er jeg sikker på at det finnes slike innstillinger på ditt kamera. (dette har du sikkert prøvd og egentlig har jeg kanskje ikke peiling)
Uansett lykke til videre. Jeg forstår hva du mener, men synes bildene dine er fantastiske.

Marias Teater sa...

Hei - takk skal du ha at du kommenterte Brutus sin død. Han var på overtid for lengst, men det er så sårt å miste bikkja gjennom så mange år. Derfor må vi gjøre hva vi kan for at de skal ha godt liv hos oss når de lever. Heldigvis har vi Monster og Maximus, "ekornene" våre,som krever sitt, når det gjelder kjærlighet. Jølle kommer til å få mange gode år til sammen med deg, det er jeg trygg på! Filter vet jeg ikke noe om - men jeg skal ha litt mer fotoutdannelse i sommer. Ha en fin helg Petunia!

-ma- sa...

Kult bilde du viser i dag! Du fikk meg til å ta fram "Boken om digital fotografering" og lese om filtre i dag :) Har skrevet om litt av det jeg fant på bloggen min. Ha en finfin helg :)

BP sa...

Sorry Petunia. Kunde ju inte fota en himmel - ja åtminstone inte en sådan jag ville lägga upp p g a dåligt väder. Men jag ville länka till dig ändå för att ja gillar utmaningen. Ska genast kolla länken.
Kram tjejen och tack för kommentearen - oooops;-)

BP sa...

Kollade - sorry, igen.... länkade fel. Oooops igen - måste vara åldern och herr Alzheimer...

Leovi sa...

Magnificent picture of that beautiful sky sunlight filtering through the clouds. Greetings.

Ingrid Andrea sa...

Hei, legger meg til som følger av bloggen din. Jeg vil etter hvert være med på gøyale foto-utfordringer som du arrangerer ;))

Hilsen Ingrid Andrea

Naturfoto sa...

Flott bilde:) Nå har jeg lagt inn et nytt bilde, med en flik av himmel, slik at det skal bli rett, hehe, takk for forklaringen på min blogg.

Ha en fin søndag:)

aPe sa...

Hei Petunia! En himmelsk glede er å kunne sitte i en karusell !! Lag ei god uke :-)

Melusine sa...

Artig at du nevner dette med fotoutstyr, jeg har kjøpt meg makrolinse og solskjerm. Filter også, men akkurat et filter for å fotografere mot solen har jeg ikke kunnskaper om.
Hvilket kamera har du? Etter at jeg kjøpte speilrefleks har jeg kunnet fotografere mye bedre bilder enn før.