mandag 6. juni 2011

Grønn hverdag i Mandagstema

Mandagstema ny logo Som regel har jeg en oversikt en måned frem i tid over temaene her på Mandagstema og jeg hadde også klart et ord til i dag… Men etter at jeg skrev innlegget ”Grønn glede” her på bloggen lørdag, så kom jeg opp med et tema jeg heller vil bruke. Ukens tema er derfor:

GRØNN HVERDAG

Vår og sommer er årstidene da alt spirer og gror. Folk tilbringer timer i hagen med luking og plenklipping og for ikke å snakke om alle de stundene vi tilbringer i naturen når skog og mark står frem i all sin prakt.

Grønn hverdag kan også være å fokusere litt på en sunnere livsstil. Spise mer frukt og grønnsaker, trene og holde seg i form. Grønn hverdag kan også være det å bli mer miljøbevist. Resirkulere, ikke kaste så mye og la bilen stå!  Hva tenker du på når jeg sier GRØNN HVERDAG??? Vis meg i tekst og bilder!!!

VIKTIG: Jeg vurderer å la Mandagstema ta sommerferie i år. Ja, rett og slett å ikke arrangere denne foto- utfordringen i juli måned. Hva synes dere om dette?? Jeg setter pris på tilbakemeldinger på dette. Blir dere veldig lei dere om dere får litt bloggfri i sommer??

Grønn hverdag

Grønn hverdag! Joda, jeg skulle blitt sunnere! Sluttet med sjokoalde, trent mer, tenkt på helsen, men det jeg egentlig skulle ønske, var at jeg ble finkere med hagearbeid. Få blomster og trær til å trives i hagen, gjøre det fint  – for ikke å snakke om stueplantene mine som er et sorgens kapittel. Jeg skulle rett og slett ønske at jeg hadde grønne fingre!!




43 kommentarer:

Helene sa...

Hei! Jeg var "tidlig ute" idag..:o)

Artig bilde du hadde der:o)
Grønne fingre får du lett, bare interessen for blomster og hage er stor nok! Jeg er sikker på at det ligger en bortgjemt hobbygartner inni deg et sted, Petunia:-)

Ha en fin mandag!
Heleneklem;o)

REJEN sa...

Fine grønne fingre...Jeg tror vi alle har det, det er nok bare det med tiden og interessen det kniber med...God idé med sommerferie i juli, vi er jo nok mange der holder ferie...God mandag til dig..

Leckeres für Mensch und Katze - Goodies for a pleasant life sa...

Beautiful green Finger! Happy Holiday! LG Tina

Monica o Jacob sa...

Vilka fina gröna fingrar du
har;-))))))
Det passar nog bra med Juli en månad då Sverige står still;-)
Ha en skön vecka;-))))

Inge sa...

Ja det kunne være dejligt med grønne fingre.. Det kan jeg bestemt ikke prale af at have.. Men grønne blade er der da i haven. God uge. :-)

Leena sa...

Bokstavligen gröna fingrar :) Mina blir mest svarta när jag gräver i jorden ... Och det passar nog bra med bloggsemester i juli, då är det ju så mycket annat.
Ha en skön dag - här i Sverige är vi lediga idag!

tPix sa...

Snacka om gröna fingrar. :-)
En toppenbild!

naturglede/Randi Lind sa...

Du har da virkelig fått grønne fingre, eller er jeg fargeblind? :) Gøyalt.
Du lurer på om vi skal ha mandagstema i juli? Jeg må si at hele juli og deler av august tar jeg helt bloggfri. Da er det sommer og uteliv som gjelder.Det eneste jeg bruker dataen til da, er bilder.Når man jobber på data hele året, er det viktig å føle at det er fri. Men i midten av august titter jeg nok inn igjen. :)

tPix sa...

Jag tycker du skall ta en bloggfri sommar, man behöver ett avbrott från att tänka på teman och fixa inlägg till varje måndag.

9na sa...

Jeg er jo verdens sløveste temablogger, men jeg liker nå å titte hos dere andre da, man ta gjerne en ferie. Hva med bare spontanblogging i sommer, altså uten temaer, bare skrive etter eget ønske?

SoF sa...

Jag tycker absolut att du ska ha en ledig juli Petunia - utan att tänka på fotouppdrag(en).

En chans att "ladda batterierna" inför hösten.

Varma hälsningar: SoF

Venke sa...

Forstår det godt hvis du vil ta litt sommerferie. Fint tema du har valgt denne gangen :)

Camilla (Rantis) sa...

ja, såna "gröna fingrar" skulle man ha....
har nyss planterat en massa kryddväxter, bara hoppas på att jag får skörda en massa gott sen senare i sommar....

så klart att du ska ta lite blogg-semester i sommar, det har du all rätt att ta då du är så fantastisk duktig som håller i så många bra utmaningar!

En skön grön måndag till dig, själv ska jag ut och fira Sveriges Nationaldag!

Irene sa...

Artig bilde Petunia! Grønne fingre har jeg til dels, men de kunne nok vært enda grønnere. For jeg er nok ikke altfor flink til å passe på alle stor og små som vokser i min hage. Og for ikke å snakke om stueplantene som går for lut og kaldt vann når hagesesongen starter. Men hagestell skal ikke være en plikt, men en hyggelig hobby. Viktig å ikke legge lista for høyt slik at gleden drepes .... lykke til med de "nye" grønne fingrene dine :o)

Pialotta Sverige sa...

Grönt är skönt liksom blått o gult idag på Svenska Nationaldagen.. betyder Helgdag för oss nu mera:)

Anonym sa...

Fantastisk bilde! Grønne fingre er ikke noe man har - men noe man får etter å lest bøker, snakket med folk, plantet, prøvet og feilet... Hvis ikke du orker - har interessen osv. - la fingrene være hvite og hold på med det som gir energi - f.eks. å ta vakre bilder eller andre passende ting :)

Donald sa...

Jamen det _er_ da grønne fingre! :)

Jeg tror at børn, som har stueplanter eller have som børn får lært meget om, hvordan planter trives - og det kan man supplere ved at læse om planterne og om dyrkningsmetoder. Jeg er ved at lære nyt, trods at jeg er "gammel" ;-)

Angående sommerferie er det fornuftigt - der er sikkert nogle stykker, som hopper fra hvad enten du stopper lide eller fortsætter, men de kommer jo tilbage til efteråret næsten alle sammen :)

anemonen sa...

Nu har jag hittat din fotokedjan igen. Jag deltar gärna, du har en häftig bild. Gröna fingrar det har inte jag. Leva lite grönare alltså nyttigare borde jag göra. Ha en fin dag.

Leovi sa...

Bonita composición en verde. Todo el mundo necesita unas vacaciones y un descanso. Si lo haces seguro que nos acordaremos de tus blogs que amablemente compartes, pero lo comprendemos. Saludos.

Leovi sa...

Nice composition in green. Everyone needs a vacation and a break. If you do certain that we will remember you kindly share your blogs, but we understand. Greetings.

Susanne sa...

Dejlige grønne fingre, nu kan planterne da kun trives :D

Kerstins foto sa...

Självklart ska du ta bloggledigt i juli. Då är det semester för de flesta och vill man blogga har man nog mycket annat att bjuda på själv. :)
Ha en fin sommar.

Hakrilas sa...

Da kommer du deg ikke unna med når noen sier til deg at du har grønne fingre!:) Kjempefine bilder!:) Ønsker deg en kjempefin mandag!:)

Ingrid Andrea sa...

Så gøyalt bilde Petunia, og du påstår du ikke har grønne fingre ;))

Julieferie er passer fint.

Birgitta - foto CHIP sa...

Jag tycker det är helt ok att du tar semester i Juli Petunia :)
Se då till att skölja både fingrar och kropp i lite härligt havsvatten också!

Kristine sa...

Det var litt av noen grønne fingre du har knipset! :)

Synes det er vel fortjent om du tar deg en ferie i juli, Petunia. Skulle bare mangle. :)

Med kjæleik til livet sa...

Heisan vennen ....
det går sikkert heilt greit med litt sommerferie ;)

nyt dagen - klems

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Ta gjerne ferie, for da blir det mere spennede å begynne på igjen etter sommeren. Og vi har fått fylt opp arkivet med enda mere å velge i :)

Vel, jeg har lite jeg skulle sagt egentlig, for jeg tar meg mandagsfri akkurat når det passer meg ;=)

Maria G sa...

Här var det härligt gröna fingrar :)
Du ska absolut ta bloggsemester och ladda batterierna i juli...
Ha en riktigt bra dag!

garnkurven sa...

Jaja, om det hjelper å male fingrene grønne, er vel uvisst... ;)

Nanne sa...

Fine grønne fingre, passer bra i disse vår dagene. Kjempebra tema som engasjerer med flere betydninger. Passer bra med ferie i juli. (har ikke nett-tilgang på hytta) ha en flott uke...

Lena Abrahamsson sa...

Häftig och jättesymbolisk bild :)
Ta du en månad semester, även från bloggvärlden, det är du värd. Vi väntar på dig i Augusti igen :))

Pysselfarmor sa...

såna fingrar är bra att ha ;-)

för mig passar det bra med ledighet i juli

annemarie sa...

De fingrene minnet om hulken...

Lene sa...

Ja glede i alt det grønne ute ser ut til å ha funnet veien frem til deg og fingrene dine :) Morsomt bilde :)

Syns du fortjener en sommerferie i Juli. Så blir det spennende å se i aigust om vi har tatt noen bilder i løpet av sommeren som passer inn i nye temaer :)
Klem

Pysselfarmor sa...

Jag har inte firat nationaldagen alls idag,,,har suttit i bilen på väg hem från Danmark hela dagen....
Men å andra sidan är jag en sådan där som inte heller firar den...

Mathildes Eden sa...

Hei Petunia! Grønne fingre kan læres! Jeg visste ikke at jeg hadde det,før jeg oppdaget hvor godt jeg likte å grave i jorden og få det til å gro omkring meg. For meg handler det om en interesse som bare har utviklet seg mer og mer over tid! Så det er bare å bli interessert og å begynne i det små; så beholder du kanskje de fine grønne fingrene på bildet!

Marias Teater sa...

Hei - har det menneske klorofil på hendene? Spesielt bilde fra det grønne miljøet. Som alltid fra deg - litt mer enn et vanlig bilde. Jeg synes, Petunia, at det er fint med fri i juli fra mandagstema. Da vil alle kaste seg med stor iver på blogging fra august. Ha en nydelig uke!

Anki sa...

Förstår om du vill vara ledig en månad. Foto är roligt, men man ska ha tid till annat också. Fina gröna fingrar har du.

Mona sa...

Nog för att jag hört talas om gröna fingrar...

Självklart ska du ta dig ledigt i juli!

Erik "Semlan" sa...

Vilket roligt foto. :-)
Såklart du får ta en skön bloggfri semester! Du har mitt fulla stöd.
Snart mattar jag själv ner bloggandet. ;-)
Det är ungefär samma här, under juli stänger Sverige ner det mesta.
Hoppas mitt imlägg duger till det gröna? ;-)

Vilt og vakkert sa...

Hei, i tillegg til dine grønne fingre, må det være noko attåt som jeg viser på min blogg. Flott temavalg denne uka!

enn-08-i-exil sa...

Morrn.

"Du vara chef", ta all den ledighet du behöver.

Så kommer du tillbaka glad och pigg/sprek..

Ha de bra.

Hasse A