mandag 13. juni 2011

Stein i Mandagstema

Mandagstema ny logo Tema denne uken er STEIN! Jeg tror nok det er flere der ute som er som meg som ikke kan gå forbi en fin stein uten å ta den med hjem. Liten eller stor… Det er alltid plass i lommene eller i sekken! En enkel steinmur som en gang i tiden kun ble bygget for å skille inn- og utmark og rense markene for stein, kan få meg til klappe begeistret i hendene. Det er så enkelt og vakkert!!! Ja, og tenk på alle de flotte byggverkene som står rundt omkring i hele verden og som er bygget  kun av stein. Min store drøm er en dag å  knipse bilder av for eksempel Stonehenge og pyramidene i Egypt.

STEIN

Stein

Vi kan gjerne si at Norge ble bygget stein på stein. Fra tidligere tider tok man i bruk det byggemateriale som det fantes mest av her; Stein. Men ingen skal fortelle meg at det ikke ble vakkert! Dette bildet er fra Lysekloster, et kloster bygget i 1146. I dag er det bare ruiner igjen, men man får et lite inntrykk av hvordan det en gang må ha sett ut. Et elerado for en steingal dame som meg;)




30 kommentarer:

Anki sa...

Gillar din bild med sten, En vacker gammal, får man säga ruin.

Leckeres für Mensch und Katze sa...

Beautiful stones! And a nice theme! LG Tina

Bare Mio sa...

Nydelig bilde, stein er vakkert!
Jeg er nokså steingal jeg også, "problemet" blir å begrense seg i innlegget.
Har mange bilder med stein.
Ønsker deg en fortsatt fin pinsehelg.

Irene sa...

Utrolig vakkert fra Lysekloster ... Perfekt tema siden jeg camper rett ved en skikkelig steinhaug, nemlig Mølen

Ha en fin fin mandag ... Irene

garnkurven sa...

Nydelig bilde Patunia, stemningsfullt...

Mona sa...

Så vackert! Såna här ruiner är "guld" värd.

Malys krok sa...

Så flott! Det hadde været noe å sett i virkeligheten!
Her er det så deilig vær at jeg er så og si ikke i hus om dagene! Mest i skog og mark! -Margit-

Kristine sa...

Så vakkert det var der! Forresten har jeg samme drøm som deg, Petunia, nemlig å knipse Stonehenge og pyramidene. Bare det å se dem "live" vil jo være ubeskrivelig. :)

Kristine sa...

Så vakkert det var der! Forresten har jeg samme drøm som deg, Petunia, nemlig å knipse Stonehenge og pyramidene. Bare det å se dem "live" vil jo være ubeskrivelig. :)

Kerstins foto sa...

Älskar din bild, så fint redigerad och vilken vacker miljö!
Ha en fin dag.

Berit sa...

Man blir rett og slett begeistret! Ikke bare fordi byggverket er flott- men bildet ditt og lyset i det, er det samme! Ha ei fin uke :)

Anette sa...

Meget flot! Det er fantastisk hvad man kan bygge med sten.

-ma- sa...

Så fint steinbilde! Jeg blir stadig minnet på at jeg må være mer turist neste gang jeg er i Bergen :)

Leovi sa...

Wonderful picture, I really like the tones and texture of the stones.

Pialotta sa...

Sten är ju ett av mina främsta fotoobjekt.. gärna med sten som underlägg till kaffekoppen :)
Gillar din vackra stenvy med gröna gräset som en massa och kontrast :)

Venke sa...

Stein kan være vakkert det er sikkert og gamle ruiner er fascinerende. Jeg har lagt ut bilder av Stonehenge denne gangen. Jeg har desverre ikke vært der selv, men har lånt bilder av elstejenta som var der i april.

Mandelhjärta sa...

Flott bilde med masse historie!
Stein var et morsomt tema, som de fleste sikkert har bilde av på en eller annen måte. :)
Ha en herlig mandag!

Leonora sa...

Nydelig bilde Petunia! Ja stein er veldig vakkert, det er sikkert. Hehe når jeg ser alt det flotte i stein her i dag, blir nok min løsning litt spesiell :-) Kos deg med mandagen i dag!

annemarie sa...

Gamle ruiner er spennende. Klosteret du viser bildet fra må ha vært veldig vakkert, det vitner den gamle porten om.

Monica o Jacob sa...

Fantastiskt vad fint dom byggde förr i tiden, och vilket jobb med all denna sten.
Ha en skön vecka;-)))

Elisabeth sa...

En vacker bild med fint passade stenar. Ha dé!

Petrine sa...

Herlig bilde, og her er mange flotte Mangdagstema-bidrag eg må innom.

Ønsker deg ei flott veke:)

Grete sa...

Jeg nærmest elsker Lyse kloster, har vært der mange ganger :))

Leckeres für Mensch und Katze sa...

Thank you Petunia for loving my posts! :) I always enjoy to visit you here! LG Tina

Inge sa...

Super godt tema.. jeg elsker sten, og dem du viser her er så flotte.. :-)

Mitt eget krypin sa...

En underbart vacker bild, sten kan vara så fint i sin enkelhet.
Ha en bra dag/Ulla

Melusine sa...

Et nydelig bilde fra Lysekloster!
Grønnfargene rundt får steinen til å komme til sin rett :)
Lenge siden jeg har vært der nå,
tror jammen jeg må ta meg en tur snart!

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Vakkert!

Marias Teater sa...

Veldig fint bilde, Petunia - for meg - stemningsfult!

Pia sa...

Flotte billeder :-)
Det er imponerende, hvad der kan/kunne laves af sten. Nu har jeg også lagt et bidrag :-)