mandag 27. juni 2011

Zoom inn på Mandagstema

Mandagstema ny logo “ZOOM INN” er ukens oppgave her på Mandagstema og det er vel ikke en mer gunstig tid å ta nærbilder utendørs! Blomster, insekter, fugler og naturen ellers bare roper etter å bli tatt bilder av. Er man rundt omkrig på sightseeing, så er det jo også ekstra kjekt å ta detaljerte bilder av bygninger og andre små detaljer rundt omkring. Ofte kan et helt vanlig bilde bli enda mer spennende bare ved at man ved hjelp av enkel redigering klipper bildet litt ned for å fremheve småting man ellers kanskje ikke hadde oversett. Så zoooooom inn folkens!

VIKTIG! Dette er det siste Mandagstema på en stund. Jeg tar pause frem til 1. august med denne fotoutfordringen. Men jeg kommer forhåpentligvis med en liten fotoutfordring i neste uke… Tar du turen innom her, så får du se!!! Jeg ønsker dere en flott juli måned!!


Småkryp 1 Det er et yrende liv ute. Under hver tue, busk og tre, så myldrer det av små skapninger som nå bare har noen få uker på å gjøre et helt årsverk. Denne krabaten her dukker frem på lørdag da vi hadde storopprydning i hagen og skulle kjøre bort mye søppel. Den hadde flyttet inn i et ødelagt skatoll som har stått ute i vinter. Størrelsen kommer kanskje ikke så godt frem her, skatollet var nok kanskje i største laget som bopel, men den hadde ikke fått plass i en fyrstikkeske for å si det slik… Kanskje i en liten skoeske;) Vel, det vare bare til å løpe inn og hente kamera og zoome inn!!!




36 kommentarer:

Grete sa...

Jeg er helt for å zoome, men edderkopper? hihi Ja ja du får uansett ha en flott sommer, koselig å få være med på diss utfordringene dine :)

Maria G sa...

Supersnygg och fin bild på spindeln!
Ha en riktigt skön och fin sommar och njut av ledigheten!
Kram Maria

naturglede/Randi Lind sa...

Skikkelig flott bilde da! Her zoomer vi inn i ett sett. Gøy å komme nær både det ene og det andre. Klemsiklem og fin ny uke ønskes deg :)

REJEN sa...

Hej Petunia, fint billede af edderkoppen og jeg håber at du får en dejlig sommer, og glæder mig til at mandagstema er tilbage..;-D

Leovi sa...

Magnificent photo, sharp, with excellent definition that allows us to see the details of this spider.

Lene sa...

Så utrolig stilig!
Til og med håret på edderkoppen kan man jo se - og da blir det så tett på at det nesten er litt ekkelt, men veldig spennende ;)
Håper du får en fin uke, og en flott sommer!

Susanne sa...

Rigtig god sommerferie til dig.

Inge sa...

Flot nærbillede af den lille langbenede fyr.. :-)

Pialotta sa...

Vilken liten fuling som fastnat på bild ;) Närbilder är inte alltid det lättaste minsann att fånga in, men du har gjort det med bravur:)
Ha de gott.. nu har jag fixat till en ny blogg.. blogspots arkiv:) Jag hade ju blogg.se innan.. får se om jag blir nöjd med min nya:)

Venke sa...

Nydelig bilde og så får du ha en riktig velfortjent ferie. jeg følger deg videre i august :)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Jeg har jo makrodilla, så det var ikke noe lett valg i dag :D Men et flott tema, helt klart. Fortsatt god sommer, håper den kommer snart;)

Leena sa...

Ofta blir macrobilderna väldigt vackra, din bild är fin men motivet inte sååå vackert ... Fint fotat!
Tack för vårsäsongen med Måndagstema, ha en riktigt skön semester och så ses vi i augusti!

Erik "Semlan" sa...

Funderade en stund och nu har jag gjort min inzoomning. ;-)
Din närbild på spindeln är fin. Jag undrar hur stor spindeln var?
Den ser stor ut på fotot, inget jag skulle vilja träffa!
Hoppas den var mindre...

Leckeres für Mensch und Katze sa...

Have a nice holiday! LG Tina

anemonen sa...

Spindlar är inte mina favoritdjur men att fota dem är trevligt. Superfin bild har du fångat.

Malys krok sa...

Slike kryp er ikke noe for meg, men bildet var veldig klart og fint!
God ferie fra MANDAGSTEMA! Skal se innom i neste uke! Er det kanskje Fotokalenderen? eller noe nytt på gang.. får se. -Margit-

Hakrilas sa...

Kjempefint bilde. Dagens tema var kjempemorsomt!:) Jeg ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin uke!:)

Monica o Jacob sa...

Hu vilken otäck liten sak;-( har en liten släng av spindelfobi;-)))
Snyggt fotat, ha en bra dag;-))))

annemarie sa...

Dette var et flott bilde. Ønsker deg en hyggelieg ferie måned, det passer meg bra at det er litt pause nå. Ha det godt.

Linda sa...

Liker ikke edderkopper, men bildet var flott!

Ja, da har jeg peilet inn sånn noenlunde hvor du bor. Fint i Myrdalen og områdene rundt der :)

Klem fra Linda

Leonora sa...

Flott bilde av et ekkelt kryp :-) Nei, jeg zoomer ikke inn edderkopper uten 10.000mm linse :-)Ønsker deg en god sommer Petunia, og gleder meg til vi setter igang igjen etter ferie!

Helene sa...

Vakkert bilde av et ekkelt kryp:o)
Flott fanget, Petunia!

Heleneklem

Birgitta - foto CHIP sa...

Undrar om denna krabaten är vänligt sinnad - den ser lite vass ut ;)
Finfin bild!
Ha en skön sommar!

Mona sa...

Superbra foto. Skarpt och detaljerat. Färggrann och vacker spindel. Säkert inte giftig, men den ser sån ut!

VandaQC sa...

Beautiful photos !!! Nice theme !!!
Wishes for a happy summer !!!
Happy after !!!
Ciao !
Vanda
(Genua Italy )

garnkurven sa...

Grøss... Kjempefint bilde, men edderkopper er ikke min greie...

Linda sa...

Hei igjen, Petunia!
Vi bodde på Ulsmåg, og hadde dermed lett vei til Myrdalen.

bor vi på Kråkenes. Ser på Facebook at du kjenner Cesilie; vi er nærmeste nabo til hennes foreldre...en kjempegrei jente!:)

Wickans värld sa...

Den vill jag inte träffa på... Men den är nog inte så skräckinjagande "zoom ut"! =)

-ma- sa...

Morsomt tema! Gleder meg til å ta en runde i kveld. Ønsker deg en riktig god og VEL FORTJENT ferie, Petunia! Takk for at du så trofast orker å utfordre oss her ute i blogglandia.
-ma-

4U2! sa...

Glömt kommentera din bild: HJÄLP! :)

Kristine sa...

Å fysj for en skummel sak du har zoomet inn på! Hjelp...

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Beklager at jeg er litt treg med å gi tilbakemelding, men nå har jeg prøvd rådet du ga meg med kommentering. Det virker! Men det er litt tungvint da, jeg er litt (veeeel, ganske mye) utålmodig ved tastaturet.

Uansett: takk for hjelpa. Du er en diamant her i bloggverden!

Sivinden sa...

Hei, så fin edderkopp - både blank og hårete. Det åpner seg en ny verden når vi zoomer inn.

Ditte sa...

Hvor er den fin i farverne, jeg har aldrig set den slags før. Meget lækkert billede, selvom jeg helst ikke vil bruge ordet lækker i forbindelse med en edderkop. Jeg kan ikke fordrage dem, uf!

Bildgatan sa...

Det verkar inte gå att lägga in något bidrag "collection closed" står det bara. Nåja jag har i alla fall gjort en inzoomning som du hittar via denna länk.

http://bildgatan.designa.nu/2011/07/04/i-vattnets-tecken/

Din spindel gillar jag men tordes själv inte lägga upp några fler insekter. =)

Bildgatan sa...

För övrigt önskar jag dig en riktigt skön semester med mycket sol bad och allt annat som du njuter av.