onsdag 8. mai 2013

HIMMELSK # 136

4987378325_b77095bd20_b[1]I denne ukes “Himmelsk” vil jeg komme med en liten oppfordring!  Norges største hageblogg, Moseplassen, har sammen med Hageselskapet og Miljøverndepartementet, satt i gang en kampanje for å redde humlene. Humlene er i ferd med å bli utryddet, noe som vil være en katastrofe for livet på jorda.  Mange tenker ikke over hvilken funksjon humlene har, men det er mye av markens grøde vi aldri ville kunne sette på bordet, hvis ikke humlene hadde vært der for å befrukte blomstene. Det er viktig å sette i gang tiltak nå før det er for sent. Sjekk ut dette innlegget hos Moseplassen der du finner opplysninger om selve kampanjen pluss informasjonsvideo om hva hver enkelt av oss kan gjøre for å bedre humlenes kår.

HDette bildet av denne praktfulle humlen tok jeg for en del år siden, og ja, jeg har brukt bildet mange ganger før. I dag vil jeg ha det med på Himmelsk fordi det passer perfekt til oppfordringen min om å hjelpe humlene. Bildet ble tatt en fin vårdag og naturen hadde akkurat begynt å våkne til liv igjen. I Jølle sin vannskål, som stod ute på altanen, oppdaget jeg plutselig denne humlen som kjempet for livet. Den hadde nok lagt der en stund for den var ganske så utmattet. Jeg løftet den forsiktig opp på rekkverket og der ble den sittende veldig forfjamset. Jeg løp inn og hentet kamera og fikk tatt et par bilder før humla testet vingenen og suste av gårde.

Dette var jo bare en humle, men tenker vi alle slik og gjør en liten innsats, så blir det mange humler tilsammen… Og å høre humlene summe, er jo egentlig ganske himmelsk, ikke sant?

21 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

ÅÅÅ! Nå ble jeg glad!!
Tusen hjertelig takk for at du blogger om humlen og oppmuntrer alle leserene dine til å gjøre det samme!

Helt supert at du er med og sprer humleengasjement ut til nye kroker av bloggverdenen! Det er så kjekt med denne bloggkampanjen, for jeg ser flere forteller at de før ikke kjente til problemet eller synes humlen var verdt å ta vare på, men at de etter at de leste om problemene dens og hvor nyttig den er tenker på den som en venn :)

Ønsker deg en himmels, og summense og solrik langhelg :D

Norma Ruttan sa...

that close-up makes the bee look enormous! I do not find the bee's buzz a comforting sound because one summer an interior wall was infested with bees, buzzing and seemingly coming at us like bombs.

Christina Mari Paulsen sa...

Hei! vil gjerne være med,men får ikke opp bilde mitt på linken til innlegget.
Mvh Christina Mari

Lisbet / *LLL og Co.* sa...

Fantastisk fint foto af humlebien!
*SMIL* fra Danmark //Lisbet

Berit sa...

Suverent humlebilde! Her jobbes det først og fremst med å redde siste rest av bier- de har hatt en altfor lang og kald vinter stakkar. De har frosset ihjel i titusen-tall, og det er jo litt krise, for de gjør jo akkurat samme "jobben" som humlene når det gjelder bestøvning osv. Det er bare å brette opp ermene og jobbe på!

Nyt vår og ekstra fridager ;o)

Karen sa...

That is a marvellous macro!

Rimkogeren sa...

Fantastisk fascinerende :-)

Steffi sa...

Fantastic photo of a bee,Petunia!

anjoe sa...

Flot billede til et vigtigt budskab, der desværre ikke kun er aktuelt i Norge!

Jeg håber, at konfirmationen blev uforglemmelig dejlig, og at du har fået indhentet den manglende søvn :)

HansHB sa...

Flott bilde av humla! Det er nok for tidlig her å lete etter humler, men at de er viktige erhelt sikkert. Heldigvis har jeg blomster i hage og fritidsbolig som er svært populære for disse skapningene. Jeg har derfor ikke merket noen forskjell i antall...
Men, det bekymrer likevel. I tillegg er det jo kommet meldinger om at biene har dødd i hopetall denne vinteren, både i Norge og i Skandinavia for øvrig...
Ha en flott fridag uansett!

naturglede/Randi Lind sa...

Vakkert humlebilde. Her har vi sett dem i år igjen heldigvis. De liker seg i krokusen og alle se andre vårblomstene i hagen. Koselig å høre dem summe. I dag er det tykk tåke her hos oss, så nå er det stille.
Nyt fridagen din:)

amo sin blogg sa...

Nydeleg innlegg om humla :)

Anne-Mari

Elin sa...

Flott humle og flott oppfordring. Har fått meg meg at de er truet, og det er jo tragisk! Her var det et flott eksemplar i går, den hadde forvirret seg inn i kjøkkenvinduet sammen med en sommerfugl. Jeg prøvde (selvfølgelig ;-) ) å ta et fint bilde av dem før jeg slapp dem ut, men bildene ble nå så som så. Koselig besøk likevel da.

Ha en fin dag

Husbilen-Ellen sa...

Ljuvlig bild på humlan, liksom din berättelse. Ha dé bra! Elisabeth

Ranten sa...

Kjempefint at du er med å sette fokus på humlene! Nå kan det godt slutte å regne?! God helg!

Tina´s PicStory sa...

what a wonderful pic! :)

Gemma Wiseman sa...

An amazing macro of the bee! You can even see the fine hairs on it!

Gunsside sa...

Nydelig foto av humla hos deg og oppfordringen er fulgt
Utfordringen på Blogg lagt inn
http://gunssidetest.blogspot.no/2013/05/humle-utfordring.html

Leonora sa...

Av alt som skal bevares er vel dette noe jeg kan henge meg på. Lover å lese hos Anne! Vakkert bilde har du også - god helg Petunia!

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Følger humleoppfordringen med diversebilder fra arkivet, humler og himmel hver for seg. Blir sjeldent humlebilder i kombinasjon med himmel, ifjor ble det vel noen slike - men fjorårets bilder av de små søte vesenene ligger utilgjengelig som diverse annet.

Koselig koselig sa...

Jeg ble ikke med denne gangen, har bare grått å by på...

men snart! :)