onsdag 5. juni 2013

HIMMELSK # 140

4987378325_b77095bd20_b[1]Hei igjen! Ny uke med Himmelsk og en ny mulighet til å være med her og vise frem himmelbildene deres! Jeg liker vanligvis bare å ha med ett bilde. Jeg liker at bildet skal stå for seg selv og at ikke innlegget skal være for langt for dere som er innom. Derimot klarte jeg ikke å dy meg denne gangen (ikke forrige uke heller når jeg tenker meg  om) og tar dere med på en liten fjelltur i dagens runde:

Jeg er så heldig å bo slik til at jeg har skog og fjell tett på og jeg liker å ha muligheten til å dra til fjells på kort varsel. Selv om Bergen er mest kjent for sine syv byfjell, velger jeg som oftest ingen av disse, men ett av de nærmeste i mitt eget nabolag når jeg plustelig og helt uventet får noen ekstra timer fri. Valget denne gangen falt på Totlandsfjellet.

Himmelsk 10Turen starter her ved “Kopesteinen”. Det er et lite kjennemerke i traktene her og etter det jeg har hørt, var den det i gamle tider også. Historiene jeg har hørt, forteller at ved denne steinen hvilte folk og hester på vei fra Fana (Bergen) på veien over fjellet til  Bontveit og kanskje videre til Samnanger. Nå er det mest i bruk som et avtalt møtested for turfolk: “Oppmøte for turen ved Kopesteinen klokken 18:00”.

Himmelsk 5Gjennom porten går turen nå og bø og hei ønsker velkommen! Me like!!

Himmelsk 6På dette bildet mangler det bare noen kyr og en melkesjokolade Ja, jeg begynte å tenke på sjokolade da jeg gikk forbi her!!

Himmelsk 1Enda står hvitveisen flott i skog og mark. Våren kom sent, men godt! Det er vel heller ingenting som er så vakkert som når naturen våkner til liv igjen?

Himmelsk 2Jeg vet at jeg har vist dere denne “statuen” mange ganger, men jeg blir aldri lei av å ta bilder av den. Bak den, lokker alltid fjellet…

Himmelsk 4….Og foran den kan man nyte de 7 blåner!

Himmelsk 8Som alltid er Jølle med på turene mine.. Han elsker å gå her, selv på skikkelige varme dager som dette. Det er alltids et lite myrhull å avkjøle seg litt i!!Himmelsk 9Jeg får ikke bedre turkamerat enn det!!

Himmelsk 11

På toppen er det tid til en liten rast der jeg kan beundre utsikten (og de nye skoene mine)!!!

27 kommentarer:

HansHB sa...

Flott bildeserie du legger ut. Og de joggeskoa er jo bare himmelsk i seg selv!
Kjenner at jeg liker veldig godt at du legger ut på onsdager, fortsett gjerne med det!!

HansHB sa...

...og gratulerer med 140!

Koselig koselig sa...

Hallo Petunia!
Flotte bilder du viser fram i dag fra turer og ikke minst den flotte turkameraten din :)
Gratulerer med nr 140 fra meg også :)

Petunia sa...

Takker for det!!
Onsdag kveld er litt (mye) bedre enn torsdag morgen!!! Er ingen morgenfugl ;)

Mandelhjärta sa...

Herlige himmelske bilder! :)
Flott bilde av deg og turkameraten din! Han er trofast. ;)
Grattis med #140!

Jannibele sa...

Gu, kor eg fikk hemlengsel av bildene dine...:)

Sophie A sa...

Beautiful landscape shots accompanied with brilliant sky!
I really like them.

Laura sa...

you do indeed live in a place of incredible beauty Petunia... and how fortunate Odie is to have YOU for a companion:-)

Karen sa...

What gorgeous views you have! I love your purple shoes!

Randi sa...

Vilken underbart vacker och mäktig natur du lever i. Jag njuter av varje bild!

Prinsesse Elin sa...

Nydelige bilder fra turen din. Jeg burde også hatt kommet meg ut i heia for litt avslapping og for å få orden på ryggen min. Det å gå seg en tur i heia er fantastisk for ryggen min og jeg burde hatt gjort det oftere. Kamera på tur skal jeg også begynne å ta med meg...inspirert etter å ha sett flere av dine bilder. Grattis med 140 og god klem:)

Steffi sa...

Very beautiful photos,Petunia!Great landscapes and views!

Seraphina´s Phantasie sa...

Marvelous photos of a wonderful walk !
Best regards, Synnöve

Siv- Anita sa...

Nydelige turbilder !!
Så ut som en flott tur :)
De skoene falt virkelig i smak hos undertegnde.
Ønsker deg en flott torsdag og ei hærlig helg
Klem fra Siv

Pia sa...

En længere historie tilknyttet skønne billeder som her, synes jeg godt om:. Smukt det er der :-)

Leonora sa...

Flott fjelltur det der - og stilige sko! God helg Petunia!

Anki-itte sa...

Så underbara bilder. Jag har inget fjäll här i närheten så det är lite extra att se dina vackra bilder.

Lisbet / *LLL og Co.* sa...

WAUW! - Super flotte fotos ...! Så smukt, så smukt!
*SMIL* fra Danmark //Lisbet

Gemma Wiseman sa...

Such a beautiful blue sky! Great views! And Odie adores the outdoors!

Betty Luckhurst sa...

Love your skies, Petunia! And your doggy companion and, of course, your new shoes!

naturglede/Randi Lind sa...

For noen herlige bilder. Jeg bare elsker det med hvitveis der!God helg til deg! :)

Fru Tunheim sa...

Gud bedre for noen flotte bilder.....men det jeg ville si er; tusen takk for hjelpen med å strikke sokker. Jeg kan ikke det, men Googlet Hvordan strikke sokker? og kom inn på din side fra 2010 og nå kan jeg strikke heler.

God helg.

Mariane sa...

WOW, Petunia - De er helt vidunderligt at se på - flotte dybe farver og et dejligt sted - Der kunne jeg godt tænke mig at slappe af. Tak for at du viste dem til os - Hav en rigtig god Weekend

Hilsen
Mariane
http://onestar.org.uk/stardust/b1/?p=246

Luna Miranda sa...

beautiful landscape, interesting rock formations. handsome dog.:p

GAWO sa...

Dette er virkelig Himmelsk. Kan ikke bli bedre. Totlandsfjellet er helt fantastisk. At du i tillegg kunne navngi steinen for meg var helt topp. Ja sånn er det å ha lokalkunnskap. Virkelig bra dette.

Randi Melsæter Pedersen sa...

Fantastiske bilder! Jeg fikk ikke tid til å være med på "Himmelsk" denne gangen, men kommer sterkere tilbake.

Har nemlig vært "reiseskribent" igjen.

Barwitzki sa...

Storfin bilder! Deilig tur! Takk deg!
Hjertelig hilsen fra Viola.